23948sdkhjf

Arla ökar starkt på flera områden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

När Arla Foods släpper sin rapport är det med ökningar på en rad områden. Omsättningen på 10,3 miljarder euro innebär en ökning med 8,1 procent jämfört med 2016 – något som koncernen främst tillskriver högre försäljningspriser (vilket under året motsvarade 1 miljard euro), i kombination med bland annat tillväxt på internationella marknader.

Samtidigt ökade man också omsättningen inom Arla Foods ingredients med knappt 20 procent, medan varumärket Arla ökade omsättning med drygt 10 procent – där 3,4 procent berodde på högre volymer.

Arla-produkternas ökning berodde bland annat på lanseringar av ekologiska produkter i Mellanöstern och cream cheese i USA, tillsammans med en ökad efterfrågan på skyr- och proteinprodukter i Europa.

Läs också: Kunderna rasar – bojkottar Arla

För koncernens största marknad, Europa, ser man en stabil utveckling under fjolåret, där totala omsättningen ökade med 3,9 procent, till 6,56 miljarder euro.

Även mjölkpriset till ägarna pekade uppåt under året och ökade med 27,4 procent. Koncernens nettoresultat blev 2,8 procent av omsättningen, en siffra som är inom Arlas målintervall.

Läs också: Pucko att dribbla med vinnande namn

– Under 2017 har vi levererat ett stabilt resultat tack vare en bra balans mellan varumärken, kategorier och marknader som ökar tillväxten. Viktigast av allt var att vi därmed kunde betala ut ett betydligt högre mjölkpris till våra ägare och stärka vår balansräkning, vilket kommer att möjliggöra de stora investeringar som vi planerar 2018, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh, och refererar till den investeringssumma på 527 miljoner euro som nyligen meddelades.

Sverige är inte ett undantag när det kommer till ökning av omsättningen – även här eldades den på av högre priser. Under 2017 ökade man till 13,7 miljarder kronor, jämfört med 12,9 miljarder kronor under 2016 (exklusive försäljningen av Rynkeby). Samtidigt såg man en negativ påverkan för mjölkpulver på export, då världsmarknadspriserna för den produktgruppen pekar neråt.

– Arlas varumärke har stärkts under året vilket ligger helt i linje med vår ambition att växa med egna varumärken. Vi har introducerat innovativa mer klimatvänliga förpackningar för våra ekologiska produkter och ett flertal nya produkter. Under 2018 rullar vi ut det mest ambitiösa investeringsprogrammet någonsin i Sverige med målet att stärka konkurrenskraften för svenska mejerivaror, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i ett pressmeddelande.

Under 2018 kommer Arla Foods fortsatt att ha en målintervall där nettoresultatet ska utgöra 2,8-3,2 procent av omsättningen, men man tror också att säsongsvariationer får en större inverkan under året. Det kan göra att man placerar sig under den gränsen i kommande halvårsrapport, skriver koncernen.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Nyhetsbrev

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Arkiv
Plus

Matens framtid finns i Stockholm

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ica-butik stänger

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Postpanik på Coop

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.226