Arla ökar starkt på flera områden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

När Arla Foods släpper sin rapport är det med ökningar på en rad områden. Omsättningen på 10,3 miljarder euro innebär en ökning med 8,1 procent jämfört med 2016 – något som koncernen främst tillskriver högre försäljningspriser (vilket under året motsvarade 1 miljard euro), i kombination med bland annat tillväxt på internationella marknader.

Samtidigt ökade man också omsättningen inom Arla Foods ingredients med knappt 20 procent, medan varumärket Arla ökade omsättning med drygt 10 procent – där 3,4 procent berodde på högre volymer.

Arla-produkternas ökning berodde bland annat på lanseringar av ekologiska produkter i Mellanöstern och cream cheese i USA, tillsammans med en ökad efterfrågan på skyr- och proteinprodukter i Europa.

Läs också: Starbucks förlänger med Arla

För koncernens största marknad, Europa, ser man en stabil utveckling under fjolåret, där totala omsättningen ökade med 3,9 procent, till 6,56 miljarder euro.

Även mjölkpriset till ägarna pekade uppåt under året och ökade med 27,4 procent. Koncernens nettoresultat blev 2,8 procent av omsättningen, en siffra som är inom Arlas målintervall.

Läs också: Från Arla till Dagrofa

– Under 2017 har vi levererat ett stabilt resultat tack vare en bra balans mellan varumärken, kategorier och marknader som ökar tillväxten. Viktigast av allt var att vi därmed kunde betala ut ett betydligt högre mjölkpris till våra ägare och stärka vår balansräkning, vilket kommer att möjliggöra de stora investeringar som vi planerar 2018, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh, och refererar till den investeringssumma på 527 miljoner euro som nyligen meddelades.

Sverige är inte ett undantag när det kommer till ökning av omsättningen – även här eldades den på av högre priser. Under 2017 ökade man till 13,7 miljarder kronor, jämfört med 12,9 miljarder kronor under 2016 (exklusive försäljningen av Rynkeby). Samtidigt såg man en negativ påverkan för mjölkpulver på export, då världsmarknadspriserna för den produktgruppen pekar neråt.

– Arlas varumärke har stärkts under året vilket ligger helt i linje med vår ambition att växa med egna varumärken. Vi har introducerat innovativa mer klimatvänliga förpackningar för våra ekologiska produkter och ett flertal nya produkter. Under 2018 rullar vi ut det mest ambitiösa investeringsprogrammet någonsin i Sverige med målet att stärka konkurrenskraften för svenska mejerivaror, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i ett pressmeddelande.

Under 2018 kommer Arla Foods fortsatt att ha en målintervall där nettoresultatet ska utgöra 2,8-3,2 procent av omsättningen, men man tror också att säsongsvariationer får en större inverkan under året. Det kan göra att man placerar sig under den gränsen i kommande halvårsrapport, skriver koncernen.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.243