Arla ökar starkt på flera områden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

När Arla Foods släpper sin rapport är det med ökningar på en rad områden. Omsättningen på 10,3 miljarder euro innebär en ökning med 8,1 procent jämfört med 2016 – något som koncernen främst tillskriver högre försäljningspriser (vilket under året motsvarade 1 miljard euro), i kombination med bland annat tillväxt på internationella marknader.

Samtidigt ökade man också omsättningen inom Arla Foods ingredients med knappt 20 procent, medan varumärket Arla ökade omsättning med drygt 10 procent – där 3,4 procent berodde på högre volymer.

Arla-produkternas ökning berodde bland annat på lanseringar av ekologiska produkter i Mellanöstern och cream cheese i USA, tillsammans med en ökad efterfrågan på skyr- och proteinprodukter i Europa.

Läs också: Arla skänker vinst till drabbade ägare

För koncernens största marknad, Europa, ser man en stabil utveckling under fjolåret, där totala omsättningen ökade med 3,9 procent, till 6,56 miljarder euro.

Även mjölkpriset till ägarna pekade uppåt under året och ökade med 27,4 procent. Koncernens nettoresultat blev 2,8 procent av omsättningen, en siffra som är inom Arlas målintervall.

Läs också: Han ska representera Arla Sverige

– Under 2017 har vi levererat ett stabilt resultat tack vare en bra balans mellan varumärken, kategorier och marknader som ökar tillväxten. Viktigast av allt var att vi därmed kunde betala ut ett betydligt högre mjölkpris till våra ägare och stärka vår balansräkning, vilket kommer att möjliggöra de stora investeringar som vi planerar 2018, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh, och refererar till den investeringssumma på 527 miljoner euro som nyligen meddelades.

Sverige är inte ett undantag när det kommer till ökning av omsättningen – även här eldades den på av högre priser. Under 2017 ökade man till 13,7 miljarder kronor, jämfört med 12,9 miljarder kronor under 2016 (exklusive försäljningen av Rynkeby). Samtidigt såg man en negativ påverkan för mjölkpulver på export, då världsmarknadspriserna för den produktgruppen pekar neråt.

– Arlas varumärke har stärkts under året vilket ligger helt i linje med vår ambition att växa med egna varumärken. Vi har introducerat innovativa mer klimatvänliga förpackningar för våra ekologiska produkter och ett flertal nya produkter. Under 2018 rullar vi ut det mest ambitiösa investeringsprogrammet någonsin i Sverige med målet att stärka konkurrenskraften för svenska mejerivaror, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i ett pressmeddelande.

Under 2018 kommer Arla Foods fortsatt att ha en målintervall där nettoresultatet ska utgöra 2,8-3,2 procent av omsättningen, men man tror också att säsongsvariationer får en större inverkan under året. Det kan göra att man placerar sig under den gränsen i kommande halvårsrapport, skriver koncernen.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Nyhetsbrev

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Arkiv

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.202