Kunderna handlar på Ica

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Ica-butiken är populär i hushållen. Den fick i genomsnitt 57 besök av hushållen förra året.

Hela 94,2 procent, 5,62 miljoner av de svenska hushållen, handlade hos Ica och i snitt handlade man för 300 kronor varje gång, en ökning med 5,5 procent jämfört med 2016.

Läs också: Framtiden är redan här

Fler hushåll valde också att handla hos Axfood som ökade med 0,9 procent till 77,9 procent av hushållen, men däremot minskade frekvensen med lika mycket, med -0,9 procent till 33,4 gånger under ett år. De hushållen handlade dock lite mer varje gång, en ökning med 4,9 procent från 2016 till 243 kronor i snitt.

Däremot tappade Coop med -1,5 procent till 74,6 procent av hushållen som också handlar vid färre tillfällen, en minskning med hela -8,9 procent per år till 30 gånger per år. Det är nästan hälften så ofta jämfört med hur ofta hushållen handlar på Ica. Däremot handlar kunderna för 266,9 kronor i genomsnitt, en ökning på 4,9 procent.

Så många hushåll besöker kedjan:
Ica 94,2 %
Axfood 77,9 %
Coop 74,6 %
Lidl 45,5 %
City Gross 45,2 %
Netto 29,3 %

Bergendahls når 45,2 procent av hushållen, en minskning med -4,2 procent. De hushåll som handlar hos Bergendahls handlar 14,5 gånger per år, en ökning med 0,6 procent. City Gross-kunden köper också mest vid varje tillfälle, snittvärdet ligger på 311,6 kronor, en ökning på 5,7 procent.

Lidls kunder har också börjat handla mer vid varje tillfälle, en ökning på 8,6 procent till 181 kronor. Hushållen besöker kedjan i snitt 19,3 gånger per år, en ökning med 4,3 procent. 45,5 procent av de svenska hushållen har varit hos Lidl, en ökning med 0,2 procent.

Netto har lägst snittinköp per hushåll, 168 kronor vid de 16,6 gånger som 29,3 av de svenska hushållen handlar på kedjan. Den största värdeskillnaden per köptillfälle är alltså 143, 50 kr, mellan City Gross kunder och Nettos kunder.

Mer om: Axfood | City Gross | Coop | Ica | Lidl | Netto


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

City Gross inför papperslösa kvitton

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

De vill bygga butik i Mora

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.234