Biofach växer så det knakar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Europas största ekomässa öppnade traditionellt på alla hjärtans dag och det märktes att ekologiskt är något som får allt fler hjärtan att slå snabbare över hela världen.

– Det är långt kvar tills den här ökningen planar ut, ekologiskt är inte längre något för de specialintresserade utan snarare något som allt fler vill ha och unnar sig, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency, Sverigeansvarig för Biofach.

Läs också: 100 miljoner ska tredubbla kapaciteten

Mässan som hålls i Nürnberg har vuxit stadigt sedan starten 1989 och i år slogs återigen rekord då antalet utställare, tillsammans med systermässan Vivaness för första gången passerade 3000-strecket med råge. Totalt 3 218 utställare från 93 länder närvarade på årets mässa som på grund av förra årets växtvärk nu fick expandera med två helt nya hallar.

Den svenska paviljongen var återigen på plats med hälften Krav-producenter och till andra hälften producenter av ekologiska produkter. En del var nya på mässan och andra var veteraner, men alla hade de ett mål gemensamt: export.

– Den svenska marknaden börjar bli minst sagt mättad och ska man expandera är export en bra väg att gå, säger Simon Almquist ägare och grundare av den nystartade köttleverantören Breeders of the Royal Islands.

Biofach anordnas parallellt med sin systermässa Vivaness som har naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård, ett segment som växer sig allt större.

Läs också: Fullpackat på färskvarumässa

– Det vi ser på Vivaness är hur mycket intresset för naturlig, ekologisk hud- och
skönhetsvård ökar, det blir ständigt fler företag som hör av sig och vill veta mer om mässan. Efterfrågan i den här branschen ökar konstant och det är väldigt roligt att se, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency som är Biofachs officiella representant i Sverige och samtidigt arrangör av den svenska paviljongen.

Med på årets Vivaness återfanns två svenska företag som båda hade produkter som visat sig vara intressanta för dagligvaruhandeln. Humble Brush som enligt egen utsago är ”världens största producenter av bambutandborstar” och som även nyligen lanserat ekologiskt tuggummi har redan försäljning i bland annat den tyska dagligvaruhandeln, medan Inekogruppen som precis börjat sälja lokalodlat vetegräs, korngräs och rödbetspulver från Skåne i svenska Life-butiker är intresserade av en lansering i dagligvaruhandeln.

– Vi söker oss mot dagligvarubranschen eftersom kunderna börjar bli allt mer medvetna och i allt större utsträckning efterfrågar sådana här produkter, säger Elin Dahlberg creative sales manager på Inekogruppen.

Krav som varit medutställare i paviljongen sedan 2013 kommer inte att vara det nästa år och de har meddelat att de nu lämnar över sitt export- och mässansvar till Organic Sweden. Vilken roll Organic Sweden kommer att spela på Biofach 2019 är inte klarlagt ännu men oavsett vad som bestäms kommer den svenska närvaron att vara fortsatt hög på Biofach.

– Intresset för Sverigepaviljongen på Biofach ökar för varje år och förfrågningarna om att få en plats är många, men som arrangör är det väldigt viktigt att låta företagen komma tillbaka igen, så de som varit med i år kommer få förtur till nästa år. De har långsiktiga expansionsplaner och när de kommer tillbaka år två så kan de fortsätta arbeta med de kontakter de fått året innan. Ibland har en kund kanske bara tagit en titt första året för att sen komma tillbaka igen för att prata mer år två. Ingen utställare har varit missnöjd hittills, säger Marie Jaeger och fortsätter:

– En utställare fick lov att tacka nej i år eftersom de redan hade fått så många nya kontakter från sitt tidigare deltagande att de helt enkelt inte kunde ta in några fler anbud!

Mer om: Biofach | export | mässa


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Nyhetsbrev

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Arkiv

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.167