Skiftande trender gav mediokert år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svenska premiumprodukter får ge mer plats åt vegetariskt, mellanpris och hälsosamt.

När Livsmedelsföretagen summerar fjärde kvartalet för sina medlemsföretag kallar man det ett "svagt avslut på mediokert år".

För nästan en tredjedel av företagen visade sig fjolårets fjärde kvartal bli sämre än väntat, medan bara 5 procent sålde över förväntan. Sammanlagt innebär det en marginell volymökning.

Samtidigt ökade dock exporten betydligt mer i värde än under 2016. Den värdemässiga ökningen för hela året slutade på 7,4 procent, vilket motsvarar ökade volymer med mellan 2-4 procent.

Enligt Livsmedelsföretagen är delar av förklaringen till ett sämre år än väntat bland annat att dagligvaruhandelns försäljning inte imponerade – tillväxten i volym landade på +0,6 procent. Men man ser också skiftande konsumenttrender som en annan orsak.

Vegetariskt och hälsosamt tar mark
Bland annat visar statistiken att svenskproducerat och premiumvaror fortfarande är viktiga, men inte helt så viktiga som innan.

"Årets trendspaning och kategoriutveckling visar tydligt på ett avtagande intresse för det svenska och det lite exklusivare", skriver man i konjunkturbrevet.

Läs också: Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Istället har vegetariska och hälsosamma produkter tagit in allt mer mark på svenskt och premiumprodukters försprång. Hela 28 procent av medlemsföretagen satte vegetariskt som hetaste trenden under förra året, jämfört med 7 procent under 2016.

Hälsosamma alternativ hamnade på 22 procent, medan EMV går in som det mest valda andravalet – här satte 31 procent kategorin som den näst hetaste.

Tydlig tillväxt för mellanpris
Trendskiftet från premiumprodukter som en av de hetaste syns också tydligt i försäljningsutvecklingen under förra året, skriver Livsmedelsföretagen:

Läs också: Matkasseföretag slopar köttet

"(...) de senaste tre årens förstärkta trend mot ökad premiumförsäljning tycks ha nått vägs ände. Faktum är att hela 24 procent av företagen angav att de tappade mycket av sin försäljning inom just detta prissegment medan motsvarande siffra 2016 begränsade sig till 1 procent."

Även om premium visade upp en positiv rörelse totalt var det mellanprissegmentet som visade tydligast tillväxt, medan lågprissegmentet låg kvar på ungefär samma nivåer.

För att se hela rapporten från Livsmedelsföretagen, klicka här.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Arkiv

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Nu står det klart: det här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Tesco's startar ny lågpriskedja

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Hemköp hakar på påstrend

Ica lanserar designerkasse

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Sänd till en kollega

0.203