Skiftande trender gav mediokert år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svenska premiumprodukter får ge mer plats åt vegetariskt, mellanpris och hälsosamt.

När Livsmedelsföretagen summerar fjärde kvartalet för sina medlemsföretag kallar man det ett "svagt avslut på mediokert år".

För nästan en tredjedel av företagen visade sig fjolårets fjärde kvartal bli sämre än väntat, medan bara 5 procent sålde över förväntan. Sammanlagt innebär det en marginell volymökning.

Samtidigt ökade dock exporten betydligt mer i värde än under 2016. Den värdemässiga ökningen för hela året slutade på 7,4 procent, vilket motsvarar ökade volymer med mellan 2-4 procent.

Enligt Livsmedelsföretagen är delar av förklaringen till ett sämre år än väntat bland annat att dagligvaruhandelns försäljning inte imponerade – tillväxten i volym landade på +0,6 procent. Men man ser också skiftande konsumenttrender som en annan orsak.

Vegetariskt och hälsosamt tar mark
Bland annat visar statistiken att svenskproducerat och premiumvaror fortfarande är viktiga, men inte helt så viktiga som innan.

"Årets trendspaning och kategoriutveckling visar tydligt på ett avtagande intresse för det svenska och det lite exklusivare", skriver man i konjunkturbrevet.

Läs också: Export i fokus för Livsmedelsföretagen

Istället har vegetariska och hälsosamma produkter tagit in allt mer mark på svenskt och premiumprodukters försprång. Hela 28 procent av medlemsföretagen satte vegetariskt som hetaste trenden under förra året, jämfört med 7 procent under 2016.

Hälsosamma alternativ hamnade på 22 procent, medan EMV går in som det mest valda andravalet – här satte 31 procent kategorin som den näst hetaste.

Tydlig tillväxt för mellanpris
Trendskiftet från premiumprodukter som en av de hetaste syns också tydligt i försäljningsutvecklingen under förra året, skriver Livsmedelsföretagen:

Läs också: Svensk tar hög post i europeisk branschorganisation

"(...) de senaste tre årens förstärkta trend mot ökad premiumförsäljning tycks ha nått vägs ände. Faktum är att hela 24 procent av företagen angav att de tappade mycket av sin försäljning inom just detta prissegment medan motsvarande siffra 2016 begränsade sig till 1 procent."

Även om premium visade upp en positiv rörelse totalt var det mellanprissegmentet som visade tydligast tillväxt, medan lågprissegmentet låg kvar på ungefär samma nivåer.

För att se hela rapporten från Livsmedelsföretagen, klicka här.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Nyhetsbrev

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Arkiv

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

De vill bygga butik i Mora

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.184