23948sdkhjf

Fairtrade "mest kända" miljömärkningen

Fairtrade är numera Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning. Svanen är tvåa och Krav trea, enligt Fairtrade som hänvisar till en ny undersökning gjord av Kantar Sifo.

I ett pressmeddelande skriver Fairtrade att över 1 000 personer deltog i undersökningen. Målet var bland annat att mäta kännedomen kring Fairtrade.

Enligt organisationen känner 95 procent i åldersgruppen 15-34 år igen Fairtrademärket när det visas upp. Av dem upplever 65 procent att de har hög kännedom om vad märket står för.

– De unga konsumenternas inställning bådar gott för framtiden, säger Hewan Temeshegen, generalsekreterare i Fairtrade Sverige.

Hon uppger att sju av tio i åldersgruppen säger att det är värt att betala extra för Fairtrademärkta produkter

– En tredjedel av dessa unga konsumenter uppskattar att de köper minst fem Fairtrademärkta produkter per månad. Det visar att dagens unga är medvetna konsumenter som värdesätter produkter som värnar om mänskliga rättigheter.

Vidare anger organisationen att 77 procent anser att varumärken påverkas positivt när produkter får Fairtrademärkning.

”43 procent av de tillfrågade i studien tror att de kommer att öka sin konsumtion det kommande året och det finns en tendens till ökning bland de som redan köper fem produkter eller fler varje månad”, heter det i pressmeddelandet.

Organisationen uppger också att andelen som är tveksamma och inte kan uttrycka en inställning till Fairtrade minskade under 2017. Fairtrade anger också att förtroendet är högst hos unga och kvinnor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063