23948sdkhjf

Fairtrade "mest kända" miljömärkningen

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Fairtrade är numera Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning. Svanen är tvåa och Krav trea, enligt Fairtrade som hänvisar till en ny undersökning gjord av Kantar Sifo.

I ett pressmeddelande skriver Fairtrade att över 1 000 personer deltog i undersökningen. Målet var bland annat att mäta kännedomen kring Fairtrade.

Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Enligt organisationen känner 95 procent i åldersgruppen 15-34 år igen Fairtrademärket när det visas upp. Av dem upplever 65 procent att de har hög kännedom om vad märket står för.

– De unga konsumenternas inställning bådar gott för framtiden, säger Hewan Temeshegen, generalsekreterare i Fairtrade Sverige.

Hon uppger att sju av tio i åldersgruppen säger att det är värt att betala extra för Fairtrademärkta produkter

– En tredjedel av dessa unga konsumenter uppskattar att de köper minst fem Fairtrademärkta produkter per månad. Det visar att dagens unga är medvetna konsumenter som värdesätter produkter som värnar om mänskliga rättigheter.

Läs också: Framåt för Fairtrade

Vidare anger organisationen att 77 procent anser att varumärken påverkas positivt när produkter får Fairtrademärkning.

”43 procent av de tillfrågade i studien tror att de kommer att öka sin konsumtion det kommande året och det finns en tendens till ökning bland de som redan köper fem produkter eller fler varje månad”, heter det i pressmeddelandet.

Organisationen uppger också att andelen som är tveksamma och inte kan uttrycka en inställning till Fairtrade minskade under 2017. Fairtrade anger också att förtroendet är högst hos unga och kvinnor.

Mer om: Fairtrade
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Allt fler kasserar kassarna

På nytt jobb
Han är ny it-chef på Bergendahls

Fler kommuner vill införa tiggeriförbud

Butiken bjuder på gratis julbord - i år igen

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

Nyhetsbrev

Picadeli växer på kontinenten

Arkiv

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Misstänkt skottlossning mot Maxibutik

Butiken firade 150 år

Pepparkakorna du inte vill sälja

Vad hände med Arraksbollen?

På nytt jobb
Han ska expandera Matvärlden: "5-6 butiker"

Per Ekstrand rekryteras som delägare och driftchef när Matvärlden växer till 5-6 butiker.

På nytt jobb
Ny vd på Doggy

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

"Varför är O’boy slut?"

Handlarna tappar tron till jul

Tre gånger ljusare

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Sänd till en kollega

0.126