Fairtrade "mest kända" miljömärkningen

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Fairtrade är numera Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning. Svanen är tvåa och Krav trea, enligt Fairtrade som hänvisar till en ny undersökning gjord av Kantar Sifo.

I ett pressmeddelande skriver Fairtrade att över 1 000 personer deltog i undersökningen. Målet var bland annat att mäta kännedomen kring Fairtrade.

Läs också: Framåt för Fairtrade

Enligt organisationen känner 95 procent i åldersgruppen 15-34 år igen Fairtrademärket när det visas upp. Av dem upplever 65 procent att de har hög kännedom om vad märket står för.

– De unga konsumenternas inställning bådar gott för framtiden, säger Hewan Temeshegen, generalsekreterare i Fairtrade Sverige.

Hon uppger att sju av tio i åldersgruppen säger att det är värt att betala extra för Fairtrademärkta produkter

– En tredjedel av dessa unga konsumenter uppskattar att de köper minst fem Fairtrademärkta produkter per månad. Det visar att dagens unga är medvetna konsumenter som värdesätter produkter som värnar om mänskliga rättigheter.

Vidare anger organisationen att 77 procent anser att varumärken påverkas positivt när produkter får Fairtrademärkning.

”43 procent av de tillfrågade i studien tror att de kommer att öka sin konsumtion det kommande året och det finns en tendens till ökning bland de som redan köper fem produkter eller fler varje månad”, heter det i pressmeddelandet.

Organisationen uppger också att andelen som är tveksamma och inte kan uttrycka en inställning till Fairtrade minskade under 2017. Fairtrade anger också att förtroendet är högst hos unga och kvinnor.

Mer om: Fairtrade


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.197