Cloettachef lämnar – blir ägare i Paolo Robertos livsmedelsmärke

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Förre Candyking-ägaren Dani Evanoff lämnar sin topposition i Cloetta för att satsa på egna investeringsbolaget Evanoff Group. Två investeringar är redan genomförda.

Dani Evanoff, som för drygt ett år sedan tog plats hos Cloetta i samband att han sålde Candyking-koncernen till godistillverkaren, väljer att gå vidare. Istället för att vara lösgodischef ("chief pick and mix officer") på Cloetta kommer han nu istället att fokusera på det egna investmentbolaget Evanoff Group.

Bolaget ska framförallt investera i företag inom snabbrörliga konsumentvaror samt retail – två mål som redan påbörjats genom två färska investeringar.

Det ena innefattar ett ägarskap i tv-profilen Paolo Robertos självbetitlade livsmedelsvarumärke Paolos, medan den andra investeringen är i den lakrits-specialiserade butikskedjan Lakritsroten. Kedjan består i dag av sex stycken fysiska butiker (fem i Stockholm samt en i Malmö) och bedriver även e-handel.

– Jag har länge strävat efter att få hjälpa och utveckla andra entreprenörer och på så vis få vara med och förverkliga deras livsprojekt. Både Paolos och Lakritsroten är bolag med helt rätt profil och stor potential att växa tillsammans med Evanoff Group, säger Dani Evanoff om investeringarna.

Läs också: Lakritskedjan expanderar

För Paolos, som under förra året nådde en omsättning på cirka 34 miljoner kronor genom försäljning av italienska livsmedelsprodukter i dagligvaruhandeln, finns det utrymme att "expandera kraftigt", menar både Paolo Roberto och Dani Evanoff – investeraren tror på en mångdubbling av omsättningen inom något år.

Läs också: Ny färskvaruchef på Coop

De båda investeringarna är startskottet för Evanoffs bolag, som planerar flera strategiska investeringar under året – i slutändan hoppas man stå med en företagsgrupp som omfattar ett tiotal portföljbolag.

Vem som tar över efter Dani Evanoff som lösgodischef på Cloetta står redan klart.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.262