Prognos: Så många miljarder spenderas i årets påskhandel

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Matbutikerna laddar för påskveckan, en högtid då vi väntas handla för 7,4 miljarder kronor.

Dagligvaruhandeln gör sig redo för påsken i nästa vecka. Enligt Svensk Handels påskprognos kommer vi spendera totalt 7,4 miljarder kronor under påskveckan. Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen och omsättningen i matbutikerna väntas dubbleras, jämfört med en genomsnittlig vardag. Påsken är handelns tredje viktigaste helg, efter jul och Black Friday/Cyber Monday.
-
Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker. Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Köpvanorna i påsk

Mest populärt på det svenska påskbordet är föga överraskande ägg, sill och lax. Dessutom ökar konfektyrförsälningen att öka med 64% jämfört med genomsnittsveckan.

Svensk Handels konsumentundersökning visar att 75%, alltså tre av fyra, planerar att handla påskmaten i en större mataffär i år. Matförsäljningen på nätet ser dessutom ut att öka från förra årets 2 procent till 4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i år.

Bidrar till fler jobb

Den stora trafikökningen i handeln under påskveckan bidrar också till fler jobb. Drygt var fjärde dagligvaruhandlare (27%) planerar att ta in extrapersonal under påsken. Totalt skapas 2 400 extrajobb.
- B
ra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.318