Prognos: Så många miljarder spenderas i årets påskhandel

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Matbutikerna laddar för påskveckan, en högtid då vi väntas handla för 7,4 miljarder kronor.

Dagligvaruhandeln gör sig redo för påsken i nästa vecka. Enligt Svensk Handels påskprognos kommer vi spendera totalt 7,4 miljarder kronor under påskveckan. Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen och omsättningen i matbutikerna väntas dubbleras, jämfört med en genomsnittlig vardag. Påsken är handelns tredje viktigaste helg, efter jul och Black Friday/Cyber Monday.
-
Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker. Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Köpvanorna i påsk

Mest populärt på det svenska påskbordet är föga överraskande ägg, sill och lax. Dessutom ökar konfektyrförsälningen att öka med 64% jämfört med genomsnittsveckan.

Svensk Handels konsumentundersökning visar att 75%, alltså tre av fyra, planerar att handla påskmaten i en större mataffär i år. Matförsäljningen på nätet ser dessutom ut att öka från förra årets 2 procent till 4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i år.

Bidrar till fler jobb

Den stora trafikökningen i handeln under påskveckan bidrar också till fler jobb. Drygt var fjärde dagligvaruhandlare (27%) planerar att ta in extrapersonal under påsken. Totalt skapas 2 400 extrajobb.
- B
ra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Arkiv

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Tesco's startar ny lågpriskedja

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Sänd till en kollega

0.17