Minskande intresse för det svenska

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Intresset för svenska, dyrare livsmedel har minskat, konstaterar Livsmedelsföretagen i sitt nya konjunkturbrev.

Svenskproducerat och premiumkoncepten har inte tappat som viktiga värden för konsumenterna, men försprånget i förhållande till andra storheter är inte längre lika tydligt, skriver branschorganisationen i konjunkturbrevet som både är en trendspaning och en ekonomisk rapport.

Läs också: Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

Ur ett handelsperspektiv är det naturligtvis mest intressant hur producentföretagen ser på utvecklingen av konsumenttrender och -beteenden.

Något besviket konstaterar LI:s chefsekonom Carl Eckerdahl att 2017 inte blev den framgång för livsmedelsindustrin som de senaste årens utveckling pekat mot. Året karakteriserades snarare av en avvaktande inställning bland svenska livsmedelskonsumenter, skriver han.

Trots goda förutsättningar med högkonjunktur och befolkningstillväxten stannade volymtillväxten för den svenska dagligvaruhandeln på 0,6 procent.

När Livsmedelsföretagens medlemmar bedömmer konsumenttrenderna finns det en klar förskjutning från de senaste årens fokus på svenskt, lokalt och småskaligt. Istället har vegetariskt och hälsosamt stärkt greppet.

Läs också: Export i fokus för Livsmedelsföretagen

En annan parameter som allt fler producentföretag anger som viktig är dagligvarukedjornas egna varumärken, emv. Åtta procent av företagen har angett emv som den hetaste trenden jämfört med fem procent 2016. De företag som anger emv som den näst viktigaste trenden har ökat ännu mer, till 31 procent från åtta.

När det gäller medlemsföretagens försäljning noterar de flesta att tillväxten i premiumsegment har avstannat. Kraftigast tillväxt har istället mellanprissegmentet, medan lågprissegmentet inte ökade nämnvärt för de svenska producenterna.

Det är inom exporten som de stora försäljningsframgångarna för svenska livsmedel finns. Värdemässigt ökade den svenska livsmedelsexporten med 7,4 procent under 2017, vilket motsvarar en volymökning med 2-4 procent. Mest ökade exporten till EU-länder.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.184