23948sdkhjf

Minskande intresse för det svenska

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Intresset för svenska, dyrare livsmedel har minskat, konstaterar Livsmedelsföretagen i sitt nya konjunkturbrev.

Svenskproducerat och premiumkoncepten har inte tappat som viktiga värden för konsumenterna, men försprånget i förhållande till andra storheter är inte längre lika tydligt, skriver branschorganisationen i konjunkturbrevet som både är en trendspaning och en ekonomisk rapport.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

Ur ett handelsperspektiv är det naturligtvis mest intressant hur producentföretagen ser på utvecklingen av konsumenttrender och -beteenden.

Något besviket konstaterar LI:s chefsekonom Carl Eckerdahl att 2017 inte blev den framgång för livsmedelsindustrin som de senaste årens utveckling pekat mot. Året karakteriserades snarare av en avvaktande inställning bland svenska livsmedelskonsumenter, skriver han.

Trots goda förutsättningar med högkonjunktur och befolkningstillväxten stannade volymtillväxten för den svenska dagligvaruhandeln på 0,6 procent.

När Livsmedelsföretagens medlemmar bedömmer konsumenttrenderna finns det en klar förskjutning från de senaste årens fokus på svenskt, lokalt och småskaligt. Istället har vegetariskt och hälsosamt stärkt greppet.

Läs också: Torkan ger kostnadschock för matbranschen

En annan parameter som allt fler producentföretag anger som viktig är dagligvarukedjornas egna varumärken, emv. Åtta procent av företagen har angett emv som den hetaste trenden jämfört med fem procent 2016. De företag som anger emv som den näst viktigaste trenden har ökat ännu mer, till 31 procent från åtta.

När det gäller medlemsföretagens försäljning noterar de flesta att tillväxten i premiumsegment har avstannat. Kraftigast tillväxt har istället mellanprissegmentet, medan lågprissegmentet inte ökade nämnvärt för de svenska producenterna.

Det är inom exporten som de stora försäljningsframgångarna för svenska livsmedel finns. Värdemässigt ökade den svenska livsmedelsexporten med 7,4 procent under 2017, vilket motsvarar en volymökning med 2-4 procent. Mest ökade exporten till EU-länder.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Allt fler kasserar kassarna

På nytt jobb
Han är ny it-chef på Bergendahls

Fler kommuner vill införa tiggeriförbud

Butiken bjuder på gratis julbord - i år igen

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

Nyhetsbrev

Picadeli växer på kontinenten

Arkiv

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Misstänkt skottlossning mot Maxibutik

Butiken firade 150 år

Pepparkakorna du inte vill sälja

Vad hände med Arraksbollen?

På nytt jobb
Han ska expandera Matvärlden: "5-6 butiker"

Per Ekstrand rekryteras som delägare och driftchef när Matvärlden växer till 5-6 butiker.

På nytt jobb
Ny vd på Doggy

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

"Varför är O’boy slut?"

Handlarna tappar tron till jul

Tre gånger ljusare

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Sänd till en kollega

0.101