Minskande intresse för det svenska

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Intresset för svenska, dyrare livsmedel har minskat, konstaterar Livsmedelsföretagen i sitt nya konjunkturbrev.

Svenskproducerat och premiumkoncepten har inte tappat som viktiga värden för konsumenterna, men försprånget i förhållande till andra storheter är inte längre lika tydligt, skriver branschorganisationen i konjunkturbrevet som både är en trendspaning och en ekonomisk rapport.

Läs också: "Framtiden tillhör de enskilda handlarna"

Ur ett handelsperspektiv är det naturligtvis mest intressant hur producentföretagen ser på utvecklingen av konsumenttrender och -beteenden.

Något besviket konstaterar LI:s chefsekonom Carl Eckerdahl att 2017 inte blev den framgång för livsmedelsindustrin som de senaste årens utveckling pekat mot. Året karakteriserades snarare av en avvaktande inställning bland svenska livsmedelskonsumenter, skriver han.

Trots goda förutsättningar med högkonjunktur och befolkningstillväxten stannade volymtillväxten för den svenska dagligvaruhandeln på 0,6 procent.

När Livsmedelsföretagens medlemmar bedömmer konsumenttrenderna finns det en klar förskjutning från de senaste årens fokus på svenskt, lokalt och småskaligt. Istället har vegetariskt och hälsosamt stärkt greppet.

Läs också: Skiftande trender gav mediokert år

En annan parameter som allt fler producentföretag anger som viktig är dagligvarukedjornas egna varumärken, emv. Åtta procent av företagen har angett emv som den hetaste trenden jämfört med fem procent 2016. De företag som anger emv som den näst viktigaste trenden har ökat ännu mer, till 31 procent från åtta.

När det gäller medlemsföretagens försäljning noterar de flesta att tillväxten i premiumsegment har avstannat. Kraftigast tillväxt har istället mellanprissegmentet, medan lågprissegmentet inte ökade nämnvärt för de svenska producenterna.

Det är inom exporten som de stora försäljningsframgångarna för svenska livsmedel finns. Värdemässigt ökade den svenska livsmedelsexporten med 7,4 procent under 2017, vilket motsvarar en volymökning med 2-4 procent. Mest ökade exporten till EU-länder.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.215