Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Umeå-bryggeriet Beer Studio och öldistributören Brewery International i nytt avtal – nu kan man leverera "hantverksläsk" till hela landet.

Under förra året gav sig mikrobryggeriet Beer Studio sig in på en ny marknad – läsk. Den första läsken, som lanserades i februari i fjol, var resultatet av överblivna ingredienser för en ingefära- och limeöl och kryddades även med humle.

Sedan dess har sortimentet utvecklats, bland annat med smaker som lingon och hjortron.

Umeå-bryggeriet har hittills i princip varit begränsade till hemmaplan vad gäller distribution av läsken, då man själva har fått stå för fraktkostnaderna – men nu hoppas man på ett nationellt genombrott efter ett nytt distributionsavtal med Brewery International, en distributör som bland annat levererar ölmärkena San Miguel, Newcastle Brown Ale och Red Stripe i Sverige.

– Vårt nya avtal med Brewery International innebär att vi för första gången kan leverera våra läsk till kunder i hela landet, skriver Beer Studios grundare Darren Packman till Food Supply.

Läs också: Läskförsäljningen sjönk som en sten

Framöver kommer fyra olika sorters läsk från bryggeriet (som förutom lingon- och hjortronvarianterna även omfattar blåbär- samt ingefära/lime-smaker) att lagerhållas och skeppas från Brewery Internationals logistikpartner i Stockholm och fraktas samma eller nästa dag. Det innebär också att bryggeriets personal frigörs helt från transportsysslorna och gör att man kan fokusera på bryggverksamheten, tillägger Darren Packman

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

Produkterna kommer finnas tillgängliga för beställning för Horeca och dagligvaruhandeln från april och kommer senare även att kompletteras med öl, meddelar bryggeriet.

– Fokus just nu ligger på att lansera craftläsken och få ut den till landets krogar och livsmedelsbutiker, säger Stefan Schnitzler, marknadschef på Brewery International, i en kommentar.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.206