23948sdkhjf

Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Umeå-bryggeriet Beer Studio och öldistributören Brewery International i nytt avtal – nu kan man leverera "hantverksläsk" till hela landet.

Under förra året gav sig mikrobryggeriet Beer Studio sig in på en ny marknad – läsk. Den första läsken, som lanserades i februari i fjol, var resultatet av överblivna ingredienser för en ingefära- och limeöl och kryddades även med humle.

Sedan dess har sortimentet utvecklats, bland annat med smaker som lingon och hjortron.

Umeå-bryggeriet har hittills i princip varit begränsade till hemmaplan vad gäller distribution av läsken, då man själva har fått stå för fraktkostnaderna – men nu hoppas man på ett nationellt genombrott efter ett nytt distributionsavtal med Brewery International, en distributör som bland annat levererar ölmärkena San Miguel, Newcastle Brown Ale och Red Stripe i Sverige.

– Vårt nya avtal med Brewery International innebär att vi för första gången kan leverera våra läsk till kunder i hela landet, skriver Beer Studios grundare Darren Packman till Food Supply.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

Framöver kommer fyra olika sorters läsk från bryggeriet (som förutom lingon- och hjortronvarianterna även omfattar blåbär- samt ingefära/lime-smaker) att lagerhållas och skeppas från Brewery Internationals logistikpartner i Stockholm och fraktas samma eller nästa dag. Det innebär också att bryggeriets personal frigörs helt från transportsysslorna och gör att man kan fokusera på bryggverksamheten, tillägger Darren Packman

Läs också: Irlands läskskatt får grönt ljus

Produkterna kommer finnas tillgängliga för beställning för Horeca och dagligvaruhandeln från april och kommer senare även att kompletteras med öl, meddelar bryggeriet.

– Fokus just nu ligger på att lansera craftläsken och få ut den till landets krogar och livsmedelsbutiker, säger Stefan Schnitzler, marknadschef på Brewery International, i en kommentar.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vice vd för Coop Nord

Henrik Skyttberg ska säkerställa framtida tillväxt.

Ny Coop-butik vid tågstation: ”Nästa stora satsning”

Coop etablerar en ny butik vid knutpunkten Östra Station.

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Efter nedläggningsbeskedet – Coop vill bygga ny Pekås

Coop Extra stänger och istället väljer kedjan att satsa på Pekås.

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

Arkiv

Då öppnar Hemköp Västerås

Tomra växlar upp i pantkampen

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Plus

Mötet
Han är Hemköp-Stig med Karlskronaborna

Stig Andersson har jobbat hela sitt yrkesliv i samma lokal men skylten ovanför ingången har bytts elva gånger.

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Plus

Dagligvarugalan
"Vi är ett gäng matnördar"

Fri Köpenskap besökte Årets Kött och Chark-avdelning 2019 i Liljeholmen.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Nu växlar de upp till Kvantum: ”180 parkeringsplatser”

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

1

HK Scan ska bredda utbudet

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.183