Coop-vd: Det löser sig…

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd för Coop Butiker och Stormarknader skriver i en debattartikel om en lösningsorienterad framtid.

”Jag vet att vi som har förmånen att få arbeta i handeln varje dag, har ett otroligt kul arbete. Det som gör arbetet roligt är att vi kan hjälpa till, spara tid och underlätta för våra kunder. Allt börjar med ett enkelt ”hej” Det är de små varma mänskliga gesterna i mötet som är avgörande för om vi får behålla vår kund eller inte, det är handel.

Läs också: Coop tappade försäljning

Det är framgångsfaktorn för vad våra kunder och medlemmar förväntar sig idag och vad de kommer förvänta sig imorgon också. Vi kan vara överens om att mycket kommer var sig likt vid en hastig blick på vår framtida handelsvärld även i framtiden med den lilla finessen att allt kommer ändra sig mer än någonsin. För cirka tio år sedan visste vi inte vad läsplatta och smartphone var. Det var ett behov som ingen kund i världen hade bett om, idag kan vi inte leva utan dessa prylar eller snarare deras innehåll.

Här börjar min fundering? Mycket av vad service idag handlar om, i och utanför butiken, är val. Det är oändliga val, gärna kopplade till en app, helst med en inloggning. Gärna med ett flöde av extra information vid sidan om, vilket gör att man egentligen blir bestulen på tid. Vi handlar överallt och jämt och betalar mer än gärna i förskott, oftast, väntar gärna ett dygn eller två på att få hem varorna.

Vi är udda varelser, beställer snabbt men väntar gärna längre än tidigare. Varorna får gärna ta sig hela vägen till hallmattan men vi ska välja en slot-tid som är två till fyra timmar. Chauffören väljer inte, han ringer och talar om att nu är jag här, då ska vi öppna dörren direkt annars åker hen vidare. Intressant eller hur, vad har hänt? Omvänd service! Var något fel, som det kan bli ibland? Då börjar en katt och råtta lek, ofta går det inte att komma i kontakt med någon. Får man kontakt, då är det sällan man hör – Hej, jag löser det åt dig.

Jag är inte anti utveckling, tvärtom. Jag menar att vår värld måste bli mycket mer ”jag löser det åt dig” och lite till.

I en snar framtid så ska Min bil leta upp Mig, inte jag den. Den har redan hämtat paketet som jag förr fick vänta på i två dagar och stod i hallen för att ta emot. Är det fel och jag upptäcker det påväg hem – då är det löst när jag kör in på infarten hemma och jag möts av en glad medarbetare vid bilen som glatt säger ”hej – vi löste det här, ha en fortsatt bra kväll” och varan är bytt.

Möjligheterna framåt och den branschglidning som kommer genom att vi vet mer om varje kund än vi någonsin tidigare har gjort är enorm. Den av oss som förstår vilken service och vilket erbjudande som vi kan ge genom att hantera stora mängder information i en snar framtid vinner.”

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Stig Hilmersson
Ja det låter bra men även dåligt!
Varför dessa namnbyten Stora Coop, Coop Lilla Coop.
Det har ju under de 25 åren bytts från mänga namn.Ta Robin Hood ett med det dummaste som kom fram.
Coop extra kan tas bort för ni har ju inte på många enheter klarat att leva upp till det extra.
Stenungsund är ett talande exempel.
Nä det måste till en hel del för att Coop överhuvud taget kommer att finnas kvar om några år.
Stig Hilmersson.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.207