23948sdkhjf

Coop-vd: Det löser sig…

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd för Coop Butiker och Stormarknader skriver i en debattartikel om en lösningsorienterad framtid.

”Jag vet att vi som har förmånen att få arbeta i handeln varje dag, har ett otroligt kul arbete. Det som gör arbetet roligt är att vi kan hjälpa till, spara tid och underlätta för våra kunder. Allt börjar med ett enkelt ”hej” Det är de små varma mänskliga gesterna i mötet som är avgörande för om vi får behålla vår kund eller inte, det är handel.

Läs också: Nu släpps Coops nya app

Det är framgångsfaktorn för vad våra kunder och medlemmar förväntar sig idag och vad de kommer förvänta sig imorgon också. Vi kan vara överens om att mycket kommer var sig likt vid en hastig blick på vår framtida handelsvärld även i framtiden med den lilla finessen att allt kommer ändra sig mer än någonsin. För cirka tio år sedan visste vi inte vad läsplatta och smartphone var. Det var ett behov som ingen kund i världen hade bett om, idag kan vi inte leva utan dessa prylar eller snarare deras innehåll.

Här börjar min fundering? Mycket av vad service idag handlar om, i och utanför butiken, är val. Det är oändliga val, gärna kopplade till en app, helst med en inloggning. Gärna med ett flöde av extra information vid sidan om, vilket gör att man egentligen blir bestulen på tid. Vi handlar överallt och jämt och betalar mer än gärna i förskott, oftast, väntar gärna ett dygn eller två på att få hem varorna.

Vi är udda varelser, beställer snabbt men väntar gärna längre än tidigare. Varorna får gärna ta sig hela vägen till hallmattan men vi ska välja en slot-tid som är två till fyra timmar. Chauffören väljer inte, han ringer och talar om att nu är jag här, då ska vi öppna dörren direkt annars åker hen vidare. Intressant eller hur, vad har hänt? Omvänd service! Var något fel, som det kan bli ibland? Då börjar en katt och råtta lek, ofta går det inte att komma i kontakt med någon. Får man kontakt, då är det sällan man hör – Hej, jag löser det åt dig.

Jag är inte anti utveckling, tvärtom. Jag menar att vår värld måste bli mycket mer ”jag löser det åt dig” och lite till.

I en snar framtid så ska Min bil leta upp Mig, inte jag den. Den har redan hämtat paketet som jag förr fick vänta på i två dagar och stod i hallen för att ta emot. Är det fel och jag upptäcker det påväg hem – då är det löst när jag kör in på infarten hemma och jag möts av en glad medarbetare vid bilen som glatt säger ”hej – vi löste det här, ha en fortsatt bra kväll” och varan är bytt.

Möjligheterna framåt och den branschglidning som kommer genom att vi vet mer om varje kund än vi någonsin tidigare har gjort är enorm. Den av oss som förstår vilken service och vilket erbjudande som vi kan ge genom att hantera stora mängder information i en snar framtid vinner.”

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

”Lågpris större hot än Amazon”

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Energidryck kan komma att begränsas

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Nyhetsbrev

Arkiv

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Ica-butik stänger

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Sänd till en kollega

0.251