Coop-vd: Det löser sig…

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd för Coop Butiker och Stormarknader skriver i en debattartikel om en lösningsorienterad framtid.

”Jag vet att vi som har förmånen att få arbeta i handeln varje dag, har ett otroligt kul arbete. Det som gör arbetet roligt är att vi kan hjälpa till, spara tid och underlätta för våra kunder. Allt börjar med ett enkelt ”hej” Det är de små varma mänskliga gesterna i mötet som är avgörande för om vi får behålla vår kund eller inte, det är handel.

Läs också: Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Det är framgångsfaktorn för vad våra kunder och medlemmar förväntar sig idag och vad de kommer förvänta sig imorgon också. Vi kan vara överens om att mycket kommer var sig likt vid en hastig blick på vår framtida handelsvärld även i framtiden med den lilla finessen att allt kommer ändra sig mer än någonsin. För cirka tio år sedan visste vi inte vad läsplatta och smartphone var. Det var ett behov som ingen kund i världen hade bett om, idag kan vi inte leva utan dessa prylar eller snarare deras innehåll.

Här börjar min fundering? Mycket av vad service idag handlar om, i och utanför butiken, är val. Det är oändliga val, gärna kopplade till en app, helst med en inloggning. Gärna med ett flöde av extra information vid sidan om, vilket gör att man egentligen blir bestulen på tid. Vi handlar överallt och jämt och betalar mer än gärna i förskott, oftast, väntar gärna ett dygn eller två på att få hem varorna.

Vi är udda varelser, beställer snabbt men väntar gärna längre än tidigare. Varorna får gärna ta sig hela vägen till hallmattan men vi ska välja en slot-tid som är två till fyra timmar. Chauffören väljer inte, han ringer och talar om att nu är jag här, då ska vi öppna dörren direkt annars åker hen vidare. Intressant eller hur, vad har hänt? Omvänd service! Var något fel, som det kan bli ibland? Då börjar en katt och råtta lek, ofta går det inte att komma i kontakt med någon. Får man kontakt, då är det sällan man hör – Hej, jag löser det åt dig.

Jag är inte anti utveckling, tvärtom. Jag menar att vår värld måste bli mycket mer ”jag löser det åt dig” och lite till.

I en snar framtid så ska Min bil leta upp Mig, inte jag den. Den har redan hämtat paketet som jag förr fick vänta på i två dagar och stod i hallen för att ta emot. Är det fel och jag upptäcker det påväg hem – då är det löst när jag kör in på infarten hemma och jag möts av en glad medarbetare vid bilen som glatt säger ”hej – vi löste det här, ha en fortsatt bra kväll” och varan är bytt.

Möjligheterna framåt och den branschglidning som kommer genom att vi vet mer om varje kund än vi någonsin tidigare har gjort är enorm. Den av oss som förstår vilken service och vilket erbjudande som vi kan ge genom att hantera stora mängder information i en snar framtid vinner.”

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Stig Hilmersson
Ja det låter bra men även dåligt!
Varför dessa namnbyten Stora Coop, Coop Lilla Coop.
Det har ju under de 25 åren bytts från mänga namn.Ta Robin Hood ett med det dummaste som kom fram.
Coop extra kan tas bort för ni har ju inte på många enheter klarat att leva upp till det extra.
Stenungsund är ett talande exempel.
Nä det måste till en hel del för att Coop överhuvud taget kommer att finnas kvar om några år.
Stig Hilmersson.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.216