Automatisering och AI receptet för världens största näthandlare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Världens största mathandlare på nätet ser automatisering som företagets främsta framgångsfaktor.

Ocado är en veteran i branschen som har varit framgångsrik och lönsam i princip sedan starten för 18 år sedan. Och det i ett Storbritannien som är ett av världens mest utvecklade länder inom näthandel. Enligt Paul Clarke, utvecklingsansvarig på Ocado, som var i Stockholm för att tala på konferensen Innoday, är anledningarna till framgången flera aktörer, en vilja att tidigt satsa på tekniska lösningar, samt bra prissättning.

Läs också: Butik inför särskild nätparkering

– Många har försökt sig på nätmathandelsbranschen och företagen har konsekvent erbjudit samma priser online som i butik, de straffar inte kunder som handlar på nätet, säger han.

Ocado har inga egna butiker utan har sedan starten endast arbetat utifrån stora lager som levererar direkt till kunderna men planen var redan från början att samarbeta med andra företag, 2013 inleddes ett samarbete med Morrisons. Senast knöt företaget kontakt med franska Groupe Casino och kanadensiska Sobeys. Rykten florerar om att Ocado skulle vara intresserade av ett samarbete med Ica, rykten som Paul Clarke inte vill kommentera.

– Är vi intresserade av Sverige? Ja, men vi är också intresserade av Nordamerika, Europa, Mellanöstern och Asien. Vi är, med undantag av Antarktis och några krigszoner, intresserade av hela världen.

Ocado har utmärkt sig genom sina nästan helautomatiserade lager med tusentals robotar som plockar varor utefter något som närmast kan beskrivas som ett enormt schackbräde.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

– ”Vi är mer automatiserade än någon annan på planeten”. Det är ett spektra som går från att bara plocka i andras butiker, via självplock till darkstores och hybridbutiker. Vi är längst ut på det spektrat och det ger oss en rad fördelar. Några av dem är färskhet, att vi kan ha ett större sortiment och att vi alltid kan ge kunderna vad de vill ha eftersom inget går att beställa som inte finns. Även svinnet är försvinnande litet i jämförelse med andra butikers, säger Paul Clarke.

Förutom vissa tekniska utmaningar är enligt Paul Clarke den största utmaningen just nu bristen på kompetens

– Vi vill växa så fort vi kan. Vi är nästan 1 300 ingenjörer och förhoppningsvis är vi 1 700 vid årets slut. Men vi slåss om talangerna, särskilt inom AI och automatisering. Det finns många som jobbar inom IT, men inte lika många som jobbar inom de områden som intresserar oss.

Med tanke på att Ocados automatiserade näthandel ständigt växer och blir allt mer avancerade hänger frågan i luften; kommer de fysiska butikerna att finnas kvar i framtiden?

– Allt handlar om val och folk har väldigt olika shoppingstilar. En del vill få sin shoppinglista med 50 varor direkt på köksbänken och en del vill hämta sina varor på vägen. Jag kan inte förutspå hur allt kommer att utveckla sig men jag tror att de fysiska butikerna har en roll att spela, en modell fungerar inte för alla, säger Paul Clarke och fortsätter:

– Det är väldigt olika i olika länder. En gång när jag föreläste räckte en person upp handen och förklarade att i hans land där åt de flesta en god lunch på söndagen för att sedan bege sig till butiken för att handla och träffa vänner. Det är en viktig del i deras vecka, men för andra är handlandet bara något ”som ska hända”.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.173