23948sdkhjf

Automatisering och AI receptet för världens största näthandlare

Världens största mathandlare på nätet ser automatisering som företagets främsta framgångsfaktor.

Ocado är en veteran i branschen som har varit framgångsrik och lönsam i princip sedan starten för 18 år sedan. Och det i ett Storbritannien som är ett av världens mest utvecklade länder inom näthandel. Enligt Paul Clarke, utvecklingsansvarig på Ocado, som var i Stockholm för att tala på konferensen Innoday, är anledningarna till framgången flera aktörer, en vilja att tidigt satsa på tekniska lösningar, samt bra prissättning.

– Många har försökt sig på nätmathandelsbranschen och företagen har konsekvent erbjudit samma priser online som i butik, de straffar inte kunder som handlar på nätet, säger han.

Ocado har inga egna butiker utan har sedan starten endast arbetat utifrån stora lager som levererar direkt till kunderna men planen var redan från början att samarbeta med andra företag, 2013 inleddes ett samarbete med Morrisons. Senast knöt företaget kontakt med franska Groupe Casino och kanadensiska Sobeys. Rykten florerar om att Ocado skulle vara intresserade av ett samarbete med Ica, rykten som Paul Clarke inte vill kommentera.

– Är vi intresserade av Sverige? Ja, men vi är också intresserade av Nordamerika, Europa, Mellanöstern och Asien. Vi är, med undantag av Antarktis och några krigszoner, intresserade av hela världen.

Ocado har utmärkt sig genom sina nästan helautomatiserade lager med tusentals robotar som plockar varor utefter något som närmast kan beskrivas som ett enormt schackbräde.

– ”Vi är mer automatiserade än någon annan på planeten”. Det är ett spektra som går från att bara plocka i andras butiker, via självplock till darkstores och hybridbutiker. Vi är längst ut på det spektrat och det ger oss en rad fördelar. Några av dem är färskhet, att vi kan ha ett större sortiment och att vi alltid kan ge kunderna vad de vill ha eftersom inget går att beställa som inte finns. Även svinnet är försvinnande litet i jämförelse med andra butikers, säger Paul Clarke.

Förutom vissa tekniska utmaningar är enligt Paul Clarke den största utmaningen just nu bristen på kompetens

– Vi vill växa så fort vi kan. Vi är nästan 1 300 ingenjörer och förhoppningsvis är vi 1 700 vid årets slut. Men vi slåss om talangerna, särskilt inom AI och automatisering. Det finns många som jobbar inom IT, men inte lika många som jobbar inom de områden som intresserar oss.

Med tanke på att Ocados automatiserade näthandel ständigt växer och blir allt mer avancerade hänger frågan i luften; kommer de fysiska butikerna att finnas kvar i framtiden?

– Allt handlar om val och folk har väldigt olika shoppingstilar. En del vill få sin shoppinglista med 50 varor direkt på köksbänken och en del vill hämta sina varor på vägen. Jag kan inte förutspå hur allt kommer att utveckla sig men jag tror att de fysiska butikerna har en roll att spela, en modell fungerar inte för alla, säger Paul Clarke och fortsätter:

– Det är väldigt olika i olika länder. En gång när jag föreläste räckte en person upp handen och förklarade att i hans land där åt de flesta en god lunch på söndagen för att sedan bege sig till butiken för att handla och träffa vänner. Det är en viktig del i deras vecka, men för andra är handlandet bara något ”som ska hända”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.549