23948sdkhjf

Framtiden skymtade på Innoday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Automation och AI i fokus.

På den årliga innovationskonferensen Innoday som hölls på kongresscentret Waterfront i Stockholm under torsdagen samlades forskare, företagare och innovatörer från hela världen för att prata om allt ifrån marknadsföring och automation till framgångsrika företagsstrukturer.

Läs också: Automatisering och AI receptet för världens största näthandlare

Konkurrens i framtiden var temat för i år och flera av föreläsarna pratade om hur automation och artificiell intelligens kommer att vara avgörande faktorer för att lyckas i framtiden.

– Det företag som inte arbetar med att få in AI i sitt arbete redan idag är redan döda, de vet bara inte om det, sa professor Jonas Ridderstråle i sitt föredrag.

Flera tekniska lösningar och potentialen i just AI och automation lades fram. Svenska Salesforce vice vd för den nordiska regionen, Baman Motivala visade bland annat upp en teknologi som endast med ett foto tagen med mobilen kan inventera en kyl med drycker, och framtidsforskaren Sophie Hackford målade upp en bild av en framtid där AI i princip kommer att genomsyra alla teknologiska lösningar.

Googles Sverigechef Anna Wikland skulle hålla ett föredrag men kunde inte delta och i sista stund hoppade Olesya Moosman, beräkningsspecialist från Google Sverige in för att, bland annat, förklara vikten av snabbhet i den mobila kommunikationen.

Enligt henne missar många stora företag att de flesta av deras kunder inte har samma snabba uppkoppling som i de stora städerna och på så vis utvecklar tunga mobilsajter som endast irriterar kunderna. Tre sekunder ska en sida laddas på, men för de stora kedjorna tar det oftast tre till fyra gånger så lång tid, tid som endast irriterar kunderna.

Flera av föreläsarna på Innoday betonade att dagens företag lever i det förflutna och följer företagsfilosofier som går ut på att bygga hierarkier, kontinuitet och riskminimering. Men enligt bland annat konferensens huvudtalare, den uppmärksammade marknadsforskaren Gary Hamel är misslyckande en viktig komponent för dagens företag. Enligt honom kan endast företag som misslyckas bli de företag som även vågar testa och i slutändan lyckas.

En av de mer intressanta föreläsarna var den australiensiske professorn i ekonomi, Byron Sharp som för första gången föreläste i Sverige. Han utmanade de närvarande med sin skeptiska syn på kundlojalitet – något som enligt honom i princip inte existerar och som marknadsförare i dagsläget kastar bort pengar på för att skapa.

För dagligvarubranschen var Paul Clarkes, teknologichef på världens största e-handlare med mat Ocado, föredrag en nog ögonöppnare för många. Enligt honom skulle Ocado, med sina enorma automatiserade lager som ser ut som gigantiska schackbräden, inte kunna nå sin ställning om de inte satsade hundra procent på att försöka automatisera alla tänkbara funktioner, från plock till leverans.

Se hur Ocados lager funkar här:

Läs även vår längre intervju med Paul Clarke här:

Mer om: Innoday
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.224