Framtiden skymtade på Innoday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Automation och AI i fokus.

På den årliga innovationskonferensen Innoday som hölls på kongresscentret Waterfront i Stockholm under torsdagen samlades forskare, företagare och innovatörer från hela världen för att prata om allt ifrån marknadsföring och automation till framgångsrika företagsstrukturer.

Läs också: Automatisering och AI receptet för världens största näthandlare

Konkurrens i framtiden var temat för i år och flera av föreläsarna pratade om hur automation och artificiell intelligens kommer att vara avgörande faktorer för att lyckas i framtiden.

– Det företag som inte arbetar med att få in AI i sitt arbete redan idag är redan döda, de vet bara inte om det, sa professor Jonas Ridderstråle i sitt föredrag.

Flera tekniska lösningar och potentialen i just AI och automation lades fram. Svenska Salesforce vice vd för den nordiska regionen, Baman Motivala visade bland annat upp en teknologi som endast med ett foto tagen med mobilen kan inventera en kyl med drycker, och framtidsforskaren Sophie Hackford målade upp en bild av en framtid där AI i princip kommer att genomsyra alla teknologiska lösningar.

Googles Sverigechef Anna Wikland skulle hålla ett föredrag men kunde inte delta och i sista stund hoppade Olesya Moosman, beräkningsspecialist från Google Sverige in för att, bland annat, förklara vikten av snabbhet i den mobila kommunikationen.

Enligt henne missar många stora företag att de flesta av deras kunder inte har samma snabba uppkoppling som i de stora städerna och på så vis utvecklar tunga mobilsajter som endast irriterar kunderna. Tre sekunder ska en sida laddas på, men för de stora kedjorna tar det oftast tre till fyra gånger så lång tid, tid som endast irriterar kunderna.

Flera av föreläsarna på Innoday betonade att dagens företag lever i det förflutna och följer företagsfilosofier som går ut på att bygga hierarkier, kontinuitet och riskminimering. Men enligt bland annat konferensens huvudtalare, den uppmärksammade marknadsforskaren Gary Hamel är misslyckande en viktig komponent för dagens företag. Enligt honom kan endast företag som misslyckas bli de företag som även vågar testa och i slutändan lyckas.

En av de mer intressanta föreläsarna var den australiensiske professorn i ekonomi, Byron Sharp som för första gången föreläste i Sverige. Han utmanade de närvarande med sin skeptiska syn på kundlojalitet – något som enligt honom i princip inte existerar och som marknadsförare i dagsläget kastar bort pengar på för att skapa.

För dagligvarubranschen var Paul Clarkes, teknologichef på världens största e-handlare med mat Ocado, föredrag en nog ögonöppnare för många. Enligt honom skulle Ocado, med sina enorma automatiserade lager som ser ut som gigantiska schackbräden, inte kunna nå sin ställning om de inte satsade hundra procent på att försöka automatisera alla tänkbara funktioner, från plock till leverans.

Se hur Ocados lager funkar här:

Läs även vår längre intervju med Paul Clarke här:

Mer om: Innoday


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Svagt uppåt för Strongpoint

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.198