Fortsatt röda siffror för grön kedja

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Ekokedjan Paradisets tre butiker i Stockholmsområdet fortsätter att visa röda siffror.

Störst är förlusten i Nackabutiken, som under redovisningsperiodens 14 månader gick 10,2 miljoner kronor back enligt sajten Merinfos sammanställning.

De sammanlagda förlusterna i de tre butiksbolagen och moderbolaget, Sveriges godaste matmarknad AB, uppgår till drygt 28 miljoner kronor efter finansiella poster.

Men de senaste redovisningsperioderna i bolagen skiljer skiljer sig åt och omfattar allt från åtta till 18 månader enligt Merinfo. Det medför att det både är vanskligt att göra jämförelser med tidigare perioder och att summera bolagens resultat.

Gick back

Butiken på Norrmalm gick back med 5,5 miljoner under den senast redovisade 18-månadersperioden. I Södermalmsbutiken var förlusten 6,4 miljoner, vilket också avser en period på ett och ett halvt år.

Butiken i Nacka öppnade den 25 januari i fjol, och den redovisade omsättningen landade på 24,6 miljoner kronor.

Tog "stor kraft"

I årsredovisningen för moderbolaget, som endast omfattar åtta månader, heter det att nyetableringen ”tog stor kraft av organisationen”.

”Ett kostnadsarbete genomfördes internt under året vilket minskade personalkostnaderna till rätt nivåer”, skriver bland andra vd:n Johannes Cullberg.

Omsatte 91,5 miljoner

Omsättningen i de tre butiksbolagen är sammanlagt 91,5 miljoner kronor, och störst försäljning redovisas i Södermalmsbutiken (37,3 miljoner kronor) följd av Norrmalmsbutiken (29,6 miljoner kronor).

För moderbolaget redovisas ingen omsättning alls. Där redovisas däremot en förlust på 6,2 miljoner kronor efter finansiella poster under perioden den 1 januari -- 31 augusti 2017. Det kan jämföras med den redovisade förlusten på 19,9 miljoner kronor för helåret 2016. 

Paradiset har nyligen berättat att kedjan i höst ska öppna en fjärde butik. Etableringen sker i Täby Centrum.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.233