Fortsatt röda siffror för grön kedja

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Ekokedjan Paradisets tre butiker i Stockholmsområdet fortsätter att visa röda siffror.

Störst är förlusten i Nackabutiken, som under redovisningsperiodens 14 månader gick 10,2 miljoner kronor back enligt sajten Merinfos sammanställning.

De sammanlagda förlusterna i de tre butiksbolagen och moderbolaget, Sveriges godaste matmarknad AB, uppgår till drygt 28 miljoner kronor efter finansiella poster.

Men de senaste redovisningsperioderna i bolagen skiljer skiljer sig åt och omfattar allt från åtta till 18 månader enligt Merinfo. Det medför att det både är vanskligt att göra jämförelser med tidigare perioder och att summera bolagens resultat.

Gick back

Butiken på Norrmalm gick back med 5,5 miljoner under den senast redovisade 18-månadersperioden. I Södermalmsbutiken var förlusten 6,4 miljoner, vilket också avser en period på ett och ett halvt år.

Butiken i Nacka öppnade den 25 januari i fjol, och den redovisade omsättningen landade på 24,6 miljoner kronor.

Tog "stor kraft"

I årsredovisningen för moderbolaget, som endast omfattar åtta månader, heter det att nyetableringen ”tog stor kraft av organisationen”.

”Ett kostnadsarbete genomfördes internt under året vilket minskade personalkostnaderna till rätt nivåer”, skriver bland andra vd:n Johannes Cullberg.

Omsatte 91,5 miljoner

Omsättningen i de tre butiksbolagen är sammanlagt 91,5 miljoner kronor, och störst försäljning redovisas i Södermalmsbutiken (37,3 miljoner kronor) följd av Norrmalmsbutiken (29,6 miljoner kronor).

För moderbolaget redovisas ingen omsättning alls. Där redovisas däremot en förlust på 6,2 miljoner kronor efter finansiella poster under perioden den 1 januari -- 31 augusti 2017. Det kan jämföras med den redovisade förlusten på 19,9 miljoner kronor för helåret 2016. 

Paradiset har nyligen berättat att kedjan i höst ska öppna en fjärde butik. Etableringen sker i Täby Centrum.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.184