23948sdkhjf

Påskrevansch för Ica

Maxi hämtade upp under storhelgen.

Påsken blev en försäljningsfest för samtliga Ica-butiker. I jämförelse med förra årets försäljning ökade försäljningen i samtliga jämförbara butiker med 9,3 procent, vilket påverkas av att kalendereffekten låg på plus 5,4 procent.

Trots den gynnsamma kalendereffekten är det märkbart att Maxi-butikerna som har legat lågt under en period nu sköt i höjden med en försäljningsökning på hela 12,8 procent i jämförbara butiker, samtidigt som Nära-butikerna som stadigt legat i topp nu ”endast” ökade sin försäljning med 7,4 procent, näst sist efter Supermarket.

Under hela året fram tills nu har samtliga butiker ökat sin försäljning med 4,7 procent.

Mars 2018
Butiksförsäljningexkl moms Mkr Utvecklingsamtliga Utvecklingjämförbara
Maxi 3 191 13,5% 12,8%
Kvantum 2 536 11,2% 9,7%
Supermarket 3 024 6,1% 6,5%
Nära 1 496 7,4% 7,4%
Totalt 10 246 9,8% 9,3%
Januari – mars 2018
Butiksförsäljningexkl moms Mkr Utvecklingsamtliga Utvecklingjämförbara
Maxi 8 532 6,4% 5,7%
Kvantum 6 873 6,4% 4,8%
Supermarket 8 352 3,3% 3,7%
Nära 4 117 4,6% 4,8%
Totalt 27 874 5,2% 4,7%
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125