Brott tar tid från service i butik

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Anders Svensson, vd Ica Sverige skriver krönika om säkerheten i framtidens butiker.

Vi på Ica gjorde nyligen en undersökning där vi frågade 1000 personer om de kommer att handla mat online eller i butik i framtiden. Svaret var att 83 procent tror att de kommer handla mat i en fysisk butik även i framtiden. När frågan gällde andra områden inom handel var andelen som trodde de skulle handla online klart högre. En av de främsta anledningarna till att respondenterna sa sig vilja fortsätta handla mat i butikerna var att man tycker man får bättre service där.

Läs också: Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

Om det blir som undersökningen säger får framtiden utvisa, men jag personligen är övertygad om att digitaliseringen kommer driva upp kraven på service och erbjudande. Trots den senaste tidens skandal kring hur Facebook och Cambridge Analytica har vi vant oss vid och förutsätter en mer personaliserad service. Ribban för höjs hela tiden. Butikerna måste därför fortsätta utveckla sin service och presentera en butik som kunderna tycker om att handla i, där man guidar kunden rätt och ger råd och tips. 

Men samtidigt som digitaliseringen ökar kraven på service, gör en annan samhällsutveckling att butikerna behöver lägga tid på något helt annat. Inbrott och rån i butiker fortsätter ligga på en alltför hög och oroväckande stabil nivå, och samtidigt ökar enligt samstämmiga uppgifter stölder och hot. 

Ett hårdare samhällsklimat gör att en legitimationskontroll eller ett försök att stoppa en stöld snabbt kan eskalera till hot eller våld. Att anmäla tar tid från annat, och upplevs ofta som meningslöst eftersom polisen sällan hinner utreda hot eller stöld. 

Den här utvecklingen är inte bra för kunder, butiker, lokalsamhället eller ens för de som stjäl. Jag är väldigt ofta ute i butik och där hör jag om ökande oro och ett otillräckligt stöd från samhället.

Läs också: Ica tar hem baconen

Om vi inte kan fokusera på att serva våra kunder, så tappar vi långsiktigt vår konkurrenskraft. Och om butikerna försvinner från en plats så försvinner arbeten och service. Det ger i sin tur områden där färre vill bo, vilket ytterligare spär på den sociala nedåtspiralen och otryggheten. 

Vi inom handeln arbetar lokalt med detta varje dag och är villiga att göra ännu mer för att hjälpa till, men det behövs konsekvenser för de som begår brott i butik och större insatser från samhället om vi vill värna butikens framtid.

Anders Svensson, vd Ica Sverige



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Ica Maxi fick stänga

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Nyhetsbrev

Bergendahls går över en miljard

Arkiv

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Här säljs redan julmust

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänd till en kollega

0.235