Triss i hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige firade topplaceringen som svenskarnas mest hållbara varumärke med tårta i fredags eftermiddag.

– Det känn fantastiskt bra att ha blivit vald till svenskarnas mest hållbara varumärke. Uppenbart är att människor ser hållbarheten i kooperationens DNA. Ända sedan konsumentkooperationens start 1899 har Coop stått för bra mat och en cirkulär ekonomi, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

Läs också: Här lyckas Coop bäst av alla

Sista året har Coop lyft fram fler ekologiska alternativ med alternativa proteinkällor.

–  Jag tror ekologiskt är lite mer av en hygiennivå idag rörande hållbarhet men var gäller vår positionering runt andra aktuella frågeställningar som alternativa proteiner så tror jag det har bidragit till topplaceringen givet att det ligger rätt i tiden. Konsumenterna intresserar sig mer för nyttig mat.

Nu ska butikerna föra ut budskapet om utmärkelsen till kunden.

– Jag är mycket förväntansfull och känner en enorm stolthet. Nu ska utmärkelsen kommuniceras ut till alla våra butiker som jag hoppas kommer få en rejäl hävstångseffekt. Det är mycket viktigt.

Läs också: "Vi ska vara bäst på hållbarhet"

Tidigare i veckan vann Coop också pris som Sveriges Grönaste varumärke och även et egna varumärket Änglamark tog hem en placering där.

– Vi har ju fått alla priser man kan få nu. Det är väl bara jag kvar som ska få ett pris som hållbar ledare, skojar Magnus Johansson.

FAKTA: Coop tar över platsen som svenskarnas mest hållbara varumärke från Apoteket AB. Det är 40 000 människor som bland annat svarat på frågan vilket varumärke man anser som det mest hållbara, en undersökning gjord i de nordiska länderna och Nederländerna av Sustainable Brand Index.

Foto: Coop



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.215