23948sdkhjf

Triss i hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige firade topplaceringen som svenskarnas mest hållbara varumärke med tårta i fredags eftermiddag.

– Det känn fantastiskt bra att ha blivit vald till svenskarnas mest hållbara varumärke. Uppenbart är att människor ser hållbarheten i kooperationens DNA. Ända sedan konsumentkooperationens start 1899 har Coop stått för bra mat och en cirkulär ekonomi, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

Läs också: "Vi ska vara bäst på hållbarhet"

Sista året har Coop lyft fram fler ekologiska alternativ med alternativa proteinkällor.

–  Jag tror ekologiskt är lite mer av en hygiennivå idag rörande hållbarhet men var gäller vår positionering runt andra aktuella frågeställningar som alternativa proteiner så tror jag det har bidragit till topplaceringen givet att det ligger rätt i tiden. Konsumenterna intresserar sig mer för nyttig mat.

Nu ska butikerna föra ut budskapet om utmärkelsen till kunden.

– Jag är mycket förväntansfull och känner en enorm stolthet. Nu ska utmärkelsen kommuniceras ut till alla våra butiker som jag hoppas kommer få en rejäl hävstångseffekt. Det är mycket viktigt.

Läs också: Så rankas leverantörerna

Tidigare i veckan vann Coop också pris som Sveriges Grönaste varumärke och även et egna varumärket Änglamark tog hem en placering där.

– Vi har ju fått alla priser man kan få nu. Det är väl bara jag kvar som ska få ett pris som hållbar ledare, skojar Magnus Johansson.

FAKTA: Coop tar över platsen som svenskarnas mest hållbara varumärke från Apoteket AB. Det är 40 000 människor som bland annat svarat på frågan vilket varumärke man anser som det mest hållbara, en undersökning gjord i de nordiska länderna och Nederländerna av Sustainable Brand Index.

Foto: Coop

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

Ica Fastigheter rekryterar

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Arkiv

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Ökade omsättningen med 47 procent

Nu satsar handlarna i Likenäs på att rusta butiken.

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

Krönika
”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

De vann oxfilékriget

Regeringsfrågan tros vara klar

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Stålbadet över – Apohem igång

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Vad hände med nyheterna?

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Ica slutade på topp

Costco ryktas till Sverige

Digitala butiker ska utmana Amazon

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Klartecken för gratis utbildning

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny regionchef på City Gross

Sänd till en kollega

0.139