23948sdkhjf

Triss i hållbart

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige firade topplaceringen som svenskarnas mest hållbara varumärke med tårta i fredags eftermiddag.

– Det känn fantastiskt bra att ha blivit vald till svenskarnas mest hållbara varumärke. Uppenbart är att människor ser hållbarheten i kooperationens DNA. Ända sedan konsumentkooperationens start 1899 har Coop stått för bra mat och en cirkulär ekonomi, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

Sista året har Coop lyft fram fler ekologiska alternativ med alternativa proteinkällor.

–  Jag tror ekologiskt är lite mer av en hygiennivå idag rörande hållbarhet men var gäller vår positionering runt andra aktuella frågeställningar som alternativa proteiner så tror jag det har bidragit till topplaceringen givet att det ligger rätt i tiden. Konsumenterna intresserar sig mer för nyttig mat.

Nu ska butikerna föra ut budskapet om utmärkelsen till kunden.

– Jag är mycket förväntansfull och känner en enorm stolthet. Nu ska utmärkelsen kommuniceras ut till alla våra butiker som jag hoppas kommer få en rejäl hävstångseffekt. Det är mycket viktigt.

Tidigare i veckan vann Coop också pris som Sveriges Grönaste varumärke och även et egna varumärket Änglamark tog hem en placering där.

– Vi har ju fått alla priser man kan få nu. Det är väl bara jag kvar som ska få ett pris som hållbar ledare, skojar Magnus Johansson.

FAKTA: Coop tar över platsen som svenskarnas mest hållbara varumärke från Apoteket AB. Det är 40 000 människor som bland annat svarat på frågan vilket varumärke man anser som det mest hållbara, en undersökning gjord i de nordiska länderna och Nederländerna av Sustainable Brand Index.

Foto: Coop

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078