23948sdkhjf

Triss i hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige firade topplaceringen som svenskarnas mest hållbara varumärke med tårta i fredags eftermiddag.

– Det känn fantastiskt bra att ha blivit vald till svenskarnas mest hållbara varumärke. Uppenbart är att människor ser hållbarheten i kooperationens DNA. Ända sedan konsumentkooperationens start 1899 har Coop stått för bra mat och en cirkulär ekonomi, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

Läs också: Här lyckas Coop bäst av alla

Sista året har Coop lyft fram fler ekologiska alternativ med alternativa proteinkällor.

–  Jag tror ekologiskt är lite mer av en hygiennivå idag rörande hållbarhet men var gäller vår positionering runt andra aktuella frågeställningar som alternativa proteiner så tror jag det har bidragit till topplaceringen givet att det ligger rätt i tiden. Konsumenterna intresserar sig mer för nyttig mat.

Nu ska butikerna föra ut budskapet om utmärkelsen till kunden.

– Jag är mycket förväntansfull och känner en enorm stolthet. Nu ska utmärkelsen kommuniceras ut till alla våra butiker som jag hoppas kommer få en rejäl hävstångseffekt. Det är mycket viktigt.

Läs också: "Vi ska vara bäst på hållbarhet"

Tidigare i veckan vann Coop också pris som Sveriges Grönaste varumärke och även et egna varumärket Änglamark tog hem en placering där.

– Vi har ju fått alla priser man kan få nu. Det är väl bara jag kvar som ska få ett pris som hållbar ledare, skojar Magnus Johansson.

FAKTA: Coop tar över platsen som svenskarnas mest hållbara varumärke från Apoteket AB. Det är 40 000 människor som bland annat svarat på frågan vilket varumärke man anser som det mest hållbara, en undersökning gjord i de nordiska länderna och Nederländerna av Sustainable Brand Index.

Foto: Coop



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.225