Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nicks glasskampanj kritiserades för okänslighet inför ätstörningar.

I förra helgen startades livsmedelsföretaget Nicks reklamkampanj för en glass utan tillsatt socker, där en av affischerna har budskapet: ”En glass du inte ångrar dagen efter”.

Det har väckt kritiska röster på sociala medier, då flera påpekat att reklamen kan bidra till ångest kring mat och i sin tur trigga ätstörningar, rapporterar Expressens sajt Dina pengar.

– Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger bloggprofilen Regina Katralen till Expressen.

Det har lett till att företaget bett om ursäkt för budskapet och formuleringen via ett inlägg på Facebook.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver man bland annat i inlägget.

Företagets grundare, Niclas Luthman, säger att den övergripande tanken var att referera till en gammal reklamkampanj om alkohol, där alkohol byts ut mot socker i meningen "man kan ha roligt utan alkohol".

Läs också: Norska kedjor dumpar läsk

– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman till Expressen.

Han förklarar vidare att man nu ändrat den digitala reklamen, och gärna ersätter utomhusreklamen trots kort varsel. Istället ska man ta fram "ett betydligt mer positivt budskap"
Mer om: glass | Nicks | reklam | Socker


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

De vill bygga butik i Mora

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.247