Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nicks glasskampanj kritiserades för okänslighet inför ätstörningar.

I förra helgen startades livsmedelsföretaget Nicks reklamkampanj för en glass utan tillsatt socker, där en av affischerna har budskapet: ”En glass du inte ångrar dagen efter”.

Det har väckt kritiska röster på sociala medier, då flera påpekat att reklamen kan bidra till ångest kring mat och i sin tur trigga ätstörningar, rapporterar Expressens sajt Dina pengar.

– Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger bloggprofilen Regina Katralen till Expressen.

Det har lett till att företaget bett om ursäkt för budskapet och formuleringen via ett inlägg på Facebook.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver man bland annat i inlägget.

Företagets grundare, Niclas Luthman, säger att den övergripande tanken var att referera till en gammal reklamkampanj om alkohol, där alkohol byts ut mot socker i meningen "man kan ha roligt utan alkohol".

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman till Expressen.

Han förklarar vidare att man nu ändrat den digitala reklamen, och gärna ersätter utomhusreklamen trots kort varsel. Istället ska man ta fram "ett betydligt mer positivt budskap"
Mer om: glass | Nicks | reklam | Socker


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.168