23948sdkhjf

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nicks glasskampanj kritiserades för okänslighet inför ätstörningar.

I förra helgen startades livsmedelsföretaget Nicks reklamkampanj för en glass utan tillsatt socker, där en av affischerna har budskapet: ”En glass du inte ångrar dagen efter”.

Det har väckt kritiska röster på sociala medier, då flera påpekat att reklamen kan bidra till ångest kring mat och i sin tur trigga ätstörningar, rapporterar Expressens sajt Dina pengar.

– Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger bloggprofilen Regina Katralen till Expressen.

Det har lett till att företaget bett om ursäkt för budskapet och formuleringen via ett inlägg på Facebook.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver man bland annat i inlägget.

Företagets grundare, Niclas Luthman, säger att den övergripande tanken var att referera till en gammal reklamkampanj om alkohol, där alkohol byts ut mot socker i meningen "man kan ha roligt utan alkohol".

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman till Expressen.

Han förklarar vidare att man nu ändrat den digitala reklamen, och gärna ersätter utomhusreklamen trots kort varsel. Istället ska man ta fram "ett betydligt mer positivt budskap"
Mer om: glass | Nicks | reklam | Socker


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.282