23948sdkhjf

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nicks glasskampanj kritiserades för okänslighet inför ätstörningar.

I förra helgen startades livsmedelsföretaget Nicks reklamkampanj för en glass utan tillsatt socker, där en av affischerna har budskapet: ”En glass du inte ångrar dagen efter”.

Det har väckt kritiska röster på sociala medier, då flera påpekat att reklamen kan bidra till ångest kring mat och i sin tur trigga ätstörningar, rapporterar Expressens sajt Dina pengar.

– Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger bloggprofilen Regina Katralen till Expressen.

Det har lett till att företaget bett om ursäkt för budskapet och formuleringen via ett inlägg på Facebook.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver man bland annat i inlägget.

Företagets grundare, Niclas Luthman, säger att den övergripande tanken var att referera till en gammal reklamkampanj om alkohol, där alkohol byts ut mot socker i meningen "man kan ha roligt utan alkohol".

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman till Expressen.

Han förklarar vidare att man nu ändrat den digitala reklamen, och gärna ersätter utomhusreklamen trots kort varsel. Istället ska man ta fram "ett betydligt mer positivt budskap"
Mer om: glass | Nicks | reklam | Socker
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Ica-butik har brunnit ned

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194