Så ska han maxa Icas fördelar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

– Det gäller att utnyttja den företagsstruktur vi har byggt. På det sättet skapar vi oss en konkurrensfördel som jag tror kommer att vara väldigt viktig över tid.

Läs också: Ica tappade under april

Det säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Icagruppen.

Ica Sverige med en årsomsättning på 76 miljarder kronor är den ohotat största aktören på den svenska dagligvarumarknaden. Men börsnoterade koncernbolaget Icagruppen är betydligt mer än så.

Med verksamheten i Baltikum, de svenska apoteken, fastighetsbolaget, bank- och försäkringsrörelse samt Hemtexkedjan landar totalomsättningen med god marginal över 100 miljoner kronor.

Att hitta smarta sätt att utnyttja synergierna i strukturen där dagligvarorna är kärna och apotek, fastigheter, bank/försäkring och specialvarorna är stödjande verksamheter är viktigt, anser Per Strömberg.

Läs också: Kampen om kunddatan har bara börjat

– Vi jobbar mycket med vad vi kallar ”cross-opco”, över företagsgränserna, säger han. Vi tror att vi på det sättet kan göra kundens vardag lite enklare.

Han lyfter fram ett exempel från den relativt nystartade försäkringsrörelsen:

– När vi skulle lansera husdjursförsäkring, var det naturligt för oss att titta i vår kunddatabas vilka kunder som handlar hund- och kattmat i våra butiker. Då kan vi göra ett riktat erbjudande till dem om en Icaförsäkring. Tecknar de en kan vi ge dem en bonus eller rabatt som vi kan lösa in i Icabutiken. På så sätt får vi kundflödet tillbaka.
Sedan kan Apotek Hjärtat skicka riktade erbjudanden på veterinärprodukter, och specialverksamheten erbjudanden på djurtillbehör.

– På det sättet skapar man ett eget litet ekosystem för djurägare. På samma sätt kan vi göra med vår företagsstruktur på andra områden. Det har konkurrenterna svårt att kopiera, säger Per Strömberg.

Läs också: Hälsa och Knäcke vann Icas pris

Långe Per Strömberg, som är en erkänt god strateg, tar gärna sådana konkreta exempel, och växlar snabbt mellan koncernchefens helikopterperspektiv, handlarens horisont och kundens vardag.

– Jag vill gärna vara med i businessen. Det är ibland en hårfin balansgång. Du måste ha en känsla för hur verksamheten går för att kunna styra rätt på längre sikt. Sen gäller det att inte komma för djupt ner i syltburken, säger han.
Att balansera intressen i en storkoncern som Icagruppen, där handlarna genom Icahandlarnas förbund är majoritetsägare, är inte helt lätt.

– Jag förväntas vara insatt i vad som är de viktigaste frågorna för den enskilda handlaren. Men det är Anders Svensson som är vd för Ica Sverige som har huvudansvaret för relationen till handlarna, säger Per Strömberg.

– Det var lätt att sätta den rågången när jag kom in, i och med att jag inte hade en Icabakgrund, fortsätter han.

Läs också: Ica höjer priserna

Men visst är förhållandet till handlarna viktigt.
– Det finns få saker som är så viktiga som en bra relation mellan Ica centralt och handlarna. När vi drar åt samma håll är vi oslagbara. Och jag upplever att vi är bra på det, vi har övat i 100 år.

Per Strömbergs bakgrund ligger på leverantörssidan, med en mångårig karriär inom Kraft Foods, som sedan fortsatte med fyra år som vd för Lantmännen, innan han kom till Ica 2012 och efterträdde Ica-ikonen Kenneth Bengtsson.

Sedan dess har han lett koncernen genom år av stabil tillväxt, och genomfört en rad större affärer.

– Vi har gjort tio förvärv och avyttringar. Vi har skapat en ny företagsstruktur för Ica, säger han.

Läs också: Ica håller klimatmålen

De viktigaste affärerna är enligt Strömberg köpen av Apotek Hjärtat och litauiska IKI-kedjan, samt försäljningen av Ica Norge.

– Jag tror att den struktur vi har satt kommer vi att hålla fast vid, men inom den kommer vi att komplettera med förvärv där det går och där det är bra för oss.
Det viktigaste utvecklingsområdet för framtiden är den digitala omställningen.

– Att föra vår verksamhet in i den nya digitala tidsåldern fullt ut. Den digitala omställningen påverkar ju allt i verksamheten; försäljning och marknadsföring där vi investerar allra mest, men också administration.

Mer om: Icagruppen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

De vill bygga butik i Mora

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.185