Så ska han maxa Icas fördelar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

– Det gäller att utnyttja den företagsstruktur vi har byggt. På det sättet skapar vi oss en konkurrensfördel som jag tror kommer att vara väldigt viktig över tid.

Läs också: Ica tappade under april

Det säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Icagruppen.

Ica Sverige med en årsomsättning på 76 miljarder kronor är den ohotat största aktören på den svenska dagligvarumarknaden. Men börsnoterade koncernbolaget Icagruppen är betydligt mer än så.

Med verksamheten i Baltikum, de svenska apoteken, fastighetsbolaget, bank- och försäkringsrörelse samt Hemtexkedjan landar totalomsättningen med god marginal över 100 miljoner kronor.

Att hitta smarta sätt att utnyttja synergierna i strukturen där dagligvarorna är kärna och apotek, fastigheter, bank/försäkring och specialvarorna är stödjande verksamheter är viktigt, anser Per Strömberg.

Läs också: Kampen om kunddatan har bara börjat

– Vi jobbar mycket med vad vi kallar ”cross-opco”, över företagsgränserna, säger han. Vi tror att vi på det sättet kan göra kundens vardag lite enklare.

Han lyfter fram ett exempel från den relativt nystartade försäkringsrörelsen:

– När vi skulle lansera husdjursförsäkring, var det naturligt för oss att titta i vår kunddatabas vilka kunder som handlar hund- och kattmat i våra butiker. Då kan vi göra ett riktat erbjudande till dem om en Icaförsäkring. Tecknar de en kan vi ge dem en bonus eller rabatt som vi kan lösa in i Icabutiken. På så sätt får vi kundflödet tillbaka.
Sedan kan Apotek Hjärtat skicka riktade erbjudanden på veterinärprodukter, och specialverksamheten erbjudanden på djurtillbehör.

– På det sättet skapar man ett eget litet ekosystem för djurägare. På samma sätt kan vi göra med vår företagsstruktur på andra områden. Det har konkurrenterna svårt att kopiera, säger Per Strömberg.

Läs också: Hälsa och Knäcke vann Icas pris

Långe Per Strömberg, som är en erkänt god strateg, tar gärna sådana konkreta exempel, och växlar snabbt mellan koncernchefens helikopterperspektiv, handlarens horisont och kundens vardag.

– Jag vill gärna vara med i businessen. Det är ibland en hårfin balansgång. Du måste ha en känsla för hur verksamheten går för att kunna styra rätt på längre sikt. Sen gäller det att inte komma för djupt ner i syltburken, säger han.
Att balansera intressen i en storkoncern som Icagruppen, där handlarna genom Icahandlarnas förbund är majoritetsägare, är inte helt lätt.

– Jag förväntas vara insatt i vad som är de viktigaste frågorna för den enskilda handlaren. Men det är Anders Svensson som är vd för Ica Sverige som har huvudansvaret för relationen till handlarna, säger Per Strömberg.

– Det var lätt att sätta den rågången när jag kom in, i och med att jag inte hade en Icabakgrund, fortsätter han.

Läs också: Ica höjer priserna

Men visst är förhållandet till handlarna viktigt.
– Det finns få saker som är så viktiga som en bra relation mellan Ica centralt och handlarna. När vi drar åt samma håll är vi oslagbara. Och jag upplever att vi är bra på det, vi har övat i 100 år.

Per Strömbergs bakgrund ligger på leverantörssidan, med en mångårig karriär inom Kraft Foods, som sedan fortsatte med fyra år som vd för Lantmännen, innan han kom till Ica 2012 och efterträdde Ica-ikonen Kenneth Bengtsson.

Sedan dess har han lett koncernen genom år av stabil tillväxt, och genomfört en rad större affärer.

– Vi har gjort tio förvärv och avyttringar. Vi har skapat en ny företagsstruktur för Ica, säger han.

Läs också: Ica håller klimatmålen

De viktigaste affärerna är enligt Strömberg köpen av Apotek Hjärtat och litauiska IKI-kedjan, samt försäljningen av Ica Norge.

– Jag tror att den struktur vi har satt kommer vi att hålla fast vid, men inom den kommer vi att komplettera med förvärv där det går och där det är bra för oss.
Det viktigaste utvecklingsområdet för framtiden är den digitala omställningen.

– Att föra vår verksamhet in i den nya digitala tidsåldern fullt ut. Den digitala omställningen påverkar ju allt i verksamheten; försäljning och marknadsföring där vi investerar allra mest, men också administration.

Mer om: Icagruppen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.167