23948sdkhjf

Så ska han maxa Icas fördelar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

– Det gäller att utnyttja den företagsstruktur vi har byggt. På det sättet skapar vi oss en konkurrensfördel som jag tror kommer att vara väldigt viktig över tid.

Läs också: Logistiken tynger Ica

Det säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Icagruppen.

Ica Sverige med en årsomsättning på 76 miljarder kronor är den ohotat största aktören på den svenska dagligvarumarknaden. Men börsnoterade koncernbolaget Icagruppen är betydligt mer än så.

Med verksamheten i Baltikum, de svenska apoteken, fastighetsbolaget, bank- och försäkringsrörelse samt Hemtexkedjan landar totalomsättningen med god marginal över 100 miljoner kronor.

Att hitta smarta sätt att utnyttja synergierna i strukturen där dagligvarorna är kärna och apotek, fastigheter, bank/försäkring och specialvarorna är stödjande verksamheter är viktigt, anser Per Strömberg.

Läs också: Icagruppen stuvar om

– Vi jobbar mycket med vad vi kallar ”cross-opco”, över företagsgränserna, säger han. Vi tror att vi på det sättet kan göra kundens vardag lite enklare.

Han lyfter fram ett exempel från den relativt nystartade försäkringsrörelsen:

– När vi skulle lansera husdjursförsäkring, var det naturligt för oss att titta i vår kunddatabas vilka kunder som handlar hund- och kattmat i våra butiker. Då kan vi göra ett riktat erbjudande till dem om en Icaförsäkring. Tecknar de en kan vi ge dem en bonus eller rabatt som vi kan lösa in i Icabutiken. På så sätt får vi kundflödet tillbaka.
Sedan kan Apotek Hjärtat skicka riktade erbjudanden på veterinärprodukter, och specialverksamheten erbjudanden på djurtillbehör.

– På det sättet skapar man ett eget litet ekosystem för djurägare. På samma sätt kan vi göra med vår företagsstruktur på andra områden. Det har konkurrenterna svårt att kopiera, säger Per Strömberg.

Läs också: Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Långe Per Strömberg, som är en erkänt god strateg, tar gärna sådana konkreta exempel, och växlar snabbt mellan koncernchefens helikopterperspektiv, handlarens horisont och kundens vardag.

– Jag vill gärna vara med i businessen. Det är ibland en hårfin balansgång. Du måste ha en känsla för hur verksamheten går för att kunna styra rätt på längre sikt. Sen gäller det att inte komma för djupt ner i syltburken, säger han.
Att balansera intressen i en storkoncern som Icagruppen, där handlarna genom Icahandlarnas förbund är majoritetsägare, är inte helt lätt.

– Jag förväntas vara insatt i vad som är de viktigaste frågorna för den enskilda handlaren. Men det är Anders Svensson som är vd för Ica Sverige som har huvudansvaret för relationen till handlarna, säger Per Strömberg.

– Det var lätt att sätta den rågången när jag kom in, i och med att jag inte hade en Icabakgrund, fortsätter han.

Läs också: Branschens toppchefer överens

Men visst är förhållandet till handlarna viktigt.
– Det finns få saker som är så viktiga som en bra relation mellan Ica centralt och handlarna. När vi drar åt samma håll är vi oslagbara. Och jag upplever att vi är bra på det, vi har övat i 100 år.

Per Strömbergs bakgrund ligger på leverantörssidan, med en mångårig karriär inom Kraft Foods, som sedan fortsatte med fyra år som vd för Lantmännen, innan han kom till Ica 2012 och efterträdde Ica-ikonen Kenneth Bengtsson.

Sedan dess har han lett koncernen genom år av stabil tillväxt, och genomfört en rad större affärer.

– Vi har gjort tio förvärv och avyttringar. Vi har skapat en ny företagsstruktur för Ica, säger han.

Läs också: ”Skitmarginaler”

De viktigaste affärerna är enligt Strömberg köpen av Apotek Hjärtat och litauiska IKI-kedjan, samt försäljningen av Ica Norge.

– Jag tror att den struktur vi har satt kommer vi att hålla fast vid, men inom den kommer vi att komplettera med förvärv där det går och där det är bra för oss.
Det viktigaste utvecklingsområdet för framtiden är den digitala omställningen.

– Att föra vår verksamhet in i den nya digitala tidsåldern fullt ut. Den digitala omställningen påverkar ju allt i verksamheten; försäljning och marknadsföring där vi investerar allra mest, men också administration.

Mer om: Icagruppen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Rootfruit flaggar för förlust

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nypremiär för Luleåbutik

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Årets julklapp återvunnen

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Lidl tar över egna brödavdelningar

City Gross firade sitt första kvartssekel

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Ett steg närmare ny Svedalabutik

Nytt varumärke för Bergendahls

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Sänd till en kollega

0.241