23948sdkhjf

Stark öppning för digital matförsäljning

| Av Markus Jacobsson | Tipsa redaktionen

Lösplocket fortsätter att öka i försäljning, dock fortsatt kräftgång för middagslösningar.

Enligt en kvartalsrapport från Svensk digital handel i samarbete med HUI research har året börjat starkt för näthandeln med livsmedel.

Jämfört med första kvartalet 2018 ökade livsmedelsförsäljningen över nätet med 30 procent, jämfört med första kvartalet förra året. Försäljningen av lösplock stod för en ökning på 48 procent. Försäljningen av middagslösningar fortsätter dock att minska, nu med 4 procent. För fjärde kvartalet 2017 minskade försäljningen av middagslösningar med 7 procent och under helåret 2017 med 8 procent. Försäljningen av lösplock ökade under helåret 2017 med 38 procent.

Läs också: Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Tina Thorsell, tillförordnad vd på Svensk digital handel, kommenterar försäljningsstatistiken i ett pressmeddelande och menar att 2018 har börjat starkt, bland annat på grund av en en tidig påsk.

– Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt löslocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år, säger hon.

Svensk digital handel bedömer att den starka tillväxten kommer att hålla i sig under året.

Rapporten baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Hon är moderator för Retaildagen

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151