23948sdkhjf

Stark öppning för digital matförsäljning

| Av Markus Jacobsson | Tipsa redaktionen

Lösplocket fortsätter att öka i försäljning, dock fortsatt kräftgång för middagslösningar.

Enligt en kvartalsrapport från Svensk digital handel i samarbete med HUI research har året börjat starkt för näthandeln med livsmedel.

Jämfört med första kvartalet 2018 ökade livsmedelsförsäljningen över nätet med 30 procent, jämfört med första kvartalet förra året. Försäljningen av lösplock stod för en ökning på 48 procent. Försäljningen av middagslösningar fortsätter dock att minska, nu med 4 procent. För fjärde kvartalet 2017 minskade försäljningen av middagslösningar med 7 procent och under helåret 2017 med 8 procent. Försäljningen av lösplock ökade under helåret 2017 med 38 procent.

Läs också: Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Tina Thorsell, tillförordnad vd på Svensk digital handel, kommenterar försäljningsstatistiken i ett pressmeddelande och menar att 2018 har börjat starkt, bland annat på grund av en en tidig påsk.

– Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt löslocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år, säger hon.

Svensk digital handel bedömer att den starka tillväxten kommer att hålla i sig under året.

Rapporten baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164