Stark öppning för digital matförsäljning

| Av Markus Jacobsson | Tipsa redaktionen

Lösplocket fortsätter att öka i försäljning, dock fortsatt kräftgång för middagslösningar.

Enligt en kvartalsrapport från Svensk digital handel i samarbete med HUI research har året börjat starkt för näthandeln med livsmedel.

Jämfört med första kvartalet 2018 ökade livsmedelsförsäljningen över nätet med 30 procent, jämfört med första kvartalet förra året. Försäljningen av lösplock stod för en ökning på 48 procent. Försäljningen av middagslösningar fortsätter dock att minska, nu med 4 procent. För fjärde kvartalet 2017 minskade försäljningen av middagslösningar med 7 procent och under helåret 2017 med 8 procent. Försäljningen av lösplock ökade under helåret 2017 med 38 procent.

Läs också: Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Tina Thorsell, tillförordnad vd på Svensk digital handel, kommenterar försäljningsstatistiken i ett pressmeddelande och menar att 2018 har börjat starkt, bland annat på grund av en en tidig påsk.

– Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt löslocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år, säger hon.

Svensk digital handel bedömer att den starka tillväxten kommer att hålla i sig under året.

Rapporten baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Coop Forum Ingelsta stänger

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.177