Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Under 2017 såldes Fairtrade-märkta varor för drygt 3,8 miljarder kronor – 6 procent mer än under 2016. Det innebär att svensken i genomsnitt handlar Fairtrade för 376 kronor om året.

Bland de varugrupper som ökade allra mest i fjol syns godis och te. Inom dessa grupper ökade försäljningen med 54 procent respektive 16 procent. Även Fairtrade-märkt glass pekar uppåt – en ökning på 10 procent innebär att den märkta glassen står för omkring 9 procent av marknaden, beräknar Fairtrade Sverige.

Läs också: Framåt för Fairtrade

De varugrupperna som sett liten eller ingen förändring sedan 2016 läggs kaffe, kakao/choklad samt socker och honung. Bland de grupper som minskade återfinns vin (volymförändring på -25 procent) och bananer (volymförändring med -7 procent). Sammanlagt finns nu drygt 2 260 produkter med märkningen.

Läs också: Fairtrade "mest kända" miljömärkningen

Trots att aktörer inom flera olika marknader upplever att svenskmärkning i dag är viktigare för konsumenten än en ekologisk märkning, ser man hos Fairtrade att efterfrågan på ekologiskt ökar. I dagsläget är cirka 67 procent av konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden ekologiskt certifierade.

Mer detaljerad statistik finns hos Fairtrade Sverige.
Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Mötet
"De unga vill se ett starkt engagemang från chefen"

Sofia Rasmussen har undersökt ungdomars syn på ledarskap.

Debatt
Hållbar relation till plast behövs

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

Krönika: Matpriskollen: Fullt hus för frukt och grönt

På nytt jobb
Vice ordförande tar över hos Arla

Jan Toft Nørgaard, vice styrelseordförande sedan 2011, valdes som ny ordförande under torsdagen.

1

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Nyhetsbrev

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Arkiv
Plus

Willys fortsätter öka mest

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Danska Coop stänger ytterligare butiker

Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

Havremjölk utan undantag

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Axfood vill se levnadslöner

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Kopparbergs gjorde vinst

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Sänd till en kollega

0.178