Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Under 2017 såldes Fairtrade-märkta varor för drygt 3,8 miljarder kronor – 6 procent mer än under 2016. Det innebär att svensken i genomsnitt handlar Fairtrade för 376 kronor om året.

Bland de varugrupper som ökade allra mest i fjol syns godis och te. Inom dessa grupper ökade försäljningen med 54 procent respektive 16 procent. Även Fairtrade-märkt glass pekar uppåt – en ökning på 10 procent innebär att den märkta glassen står för omkring 9 procent av marknaden, beräknar Fairtrade Sverige.

Läs också: Framåt för Fairtrade

De varugrupperna som sett liten eller ingen förändring sedan 2016 läggs kaffe, kakao/choklad samt socker och honung. Bland de grupper som minskade återfinns vin (volymförändring på -25 procent) och bananer (volymförändring med -7 procent). Sammanlagt finns nu drygt 2 260 produkter med märkningen.

Läs också: Fairtrade "mest kända" miljömärkningen

Trots att aktörer inom flera olika marknader upplever att svenskmärkning i dag är viktigare för konsumenten än en ekologisk märkning, ser man hos Fairtrade att efterfrågan på ekologiskt ökar. I dagsläget är cirka 67 procent av konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden ekologiskt certifierade.

Mer detaljerad statistik finns hos Fairtrade Sverige.
Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.2