23948sdkhjf

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Under 2017 såldes Fairtrade-märkta varor för drygt 3,8 miljarder kronor – 6 procent mer än under 2016. Det innebär att svensken i genomsnitt handlar Fairtrade för 376 kronor om året.

Bland de varugrupper som ökade allra mest i fjol syns godis och te. Inom dessa grupper ökade försäljningen med 54 procent respektive 16 procent. Även Fairtrade-märkt glass pekar uppåt – en ökning på 10 procent innebär att den märkta glassen står för omkring 9 procent av marknaden, beräknar Fairtrade Sverige.

Läs också: Fairtrade "mest kända" miljömärkningen

De varugrupperna som sett liten eller ingen förändring sedan 2016 läggs kaffe, kakao/choklad samt socker och honung. Bland de grupper som minskade återfinns vin (volymförändring på -25 procent) och bananer (volymförändring med -7 procent). Sammanlagt finns nu drygt 2 260 produkter med märkningen.

Läs också: Lidl går bananas

Trots att aktörer inom flera olika marknader upplever att svenskmärkning i dag är viktigare för konsumenten än en ekologisk märkning, ser man hos Fairtrade att efterfrågan på ekologiskt ökar. I dagsläget är cirka 67 procent av konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden ekologiskt certifierade.

Mer detaljerad statistik finns hos Fairtrade Sverige.
Mer om:Fairtrade
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlarparet som vågade satsa: Historiskt lyft i anrik butik

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Plus

Maxi-handlaren: "Matglädjen känns i nya nätutbildningen"

Därför sprack Coop-fusionen

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Mötet
Den osannolika resan blev möjlig: "Vill tacka Maxi-handlaren Martin Matteusson"

Arkiv

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Långa köer när Hemköp Råcksta öppnade

City Gross tar in Picard i värmen

Snabbklättrare hos Lidl en av årets supertalanger

Här är Citybutikernas framtid

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Inte bara påsken lyfte säljet i april

Fri Köpenskap sänder live – missa inte

Ica-handlare prisade av Claes-Göran Sylvén

Norges svar till Fiskguiden – endast 0,03 procent fångas med garn

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

Stora Coop räds inte nya Maxi-konceptet: ”Mer rädd för Lidl”

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Handeln tappar framtidstro – dagligvaruhandeln tror på sommaren

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Ica säljer Hemtex

På nytt jobb
Coop-vd lämnar – går vidare centralt

Matpriserna står stilla

De är årets europeiska handlare

Lidl-butik vid gränsen försenas

Willys årets butikskedja på Retail Awards

Fiskguiden: Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Livsmedelshandeln lyfter Stockholm

Plus

Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

Ledare
Ökad hälsofixering med ny teknik

På nytt jobb
Ny vd på Coop Kristianstad Blekinge

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211