23948sdkhjf

Hur vi handlar mat online

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör, Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande på Retail Academics om den digitala förvandlingen.

Detaljhandelns digitala transformation fascinerar mig. Det skrivs om detta och man kan tycka att mycket redan har hänt. Men det mesta är än så länge skriverier i media. Sett ur ett längre perspektiv har nästan ingenting hänt. Dagligvaruhandeln är dessutom sen i denna process i förhållande till sällanköpshandeln. Oavsett kommer handeln och dess förutsättningar att förändras mer de nästkommande tio åren än vad vi upplevt senaste hundra åren.

Läs också: Framtidens butik 2025

Något som intresserar mig i denna stora omvandling är hur det kommer nya moderna uppstickare och tar plats. Extra spännande är hur detta kommer att ske på bekostnad av de stora hemmablinda spelarna som sitter fast i gamla tillvägagångssätt. Om Toys'R'Us kan gå i konkurs kan stora väletablerade butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel också göra det. Konkurrensen från Amazon påskyndar bara processen. Om er verksamhet finansieras av att sälja kolonialvaror och ni fortfarande är frågande till hur man driver försäljning online ligger ni i riskzonen, tror jag.

Därmed har jag äran att kanske hjälpa er lite på traven. Retail Academics har gjort en av världen största studier med Eye-tracking, intervjuer och kvittodata som förklarar hur vi handlar mat online i Sverige. Nedan är några viktiga slutsatser från studien:

Enkelhet är det den främsta anledningen till varför konsumenter handlar online. Enkelheten är också den viktigaste egenskapen när de väljer artiklar online. Inköpen online tar i snitt ca 17 minuter att göra, alltså ungefär samma tid som att handla i fysisk butik. Det är dock bortsett från att ta sig till butiken och kånka på kassar.

Konsumenter tittar på och köper fler artiklar online än i fysisk butik. Online uppmärksammar de i snitt 180 artiklar och köper 20 artiklar. Detta kan jämföras med 44 artiklar respektive 12 artiklar i fysisk butik.

Läs också: Coop i samarbete med matsvinnsföretag

Planogrammet har stor betydelse även online. Liksom i fysisk butik är bästa placeringen där flest kunder fäster uppmärksamheten. Av naturliga själ tittar konsumenter online mest på de översta raderna som syns utan att behöva scrolla. Artiklar på rad 1-6 står för 3 av 4 artiklar som köps online.

Produktbilden är viktigare än förpackningsdesign. I fysisk butik är förpackningen viktig för att väcka uppmärksamhet och skapa rätt associationer. Online är det snarare produktbilden som är viktig. Bilden måste anpassas för att förpackningen ska väcka uppmärksamhet och rätt associationer.

Erbjudanden är viktiga för försäljningen online. Onlinebutikens samling av ”aktuella erbjudanden” är motsvarigheten till fysiska butikens gavelexponeringar. Det är säljplatsen som flest kunder tittar på och därmed de viktigaste exponeringarna att ha koll på för att driva försäljning.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.185