Hur vi handlar mat online

Fri Köpenskaps krönikör, Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande på Retail Academics om den digitala förvandlingen.

Detaljhandelns digitala transformation fascinerar mig. Det skrivs om detta och man kan tycka att mycket redan har hänt. Men det mesta är än så länge skriverier i media. Sett ur ett längre perspektiv har nästan ingenting hänt. Dagligvaruhandeln är dessutom sen i denna process i förhållande till sällanköpshandeln. Oavsett kommer handeln och dess förutsättningar att förändras mer de nästkommande tio åren än vad vi upplevt senaste hundra åren.

Läs också: Framtidens butik 2025

Något som intresserar mig i denna stora omvandling är hur det kommer nya moderna uppstickare och tar plats. Extra spännande är hur detta kommer att ske på bekostnad av de stora hemmablinda spelarna som sitter fast i gamla tillvägagångssätt. Om Toys'R'Us kan gå i konkurs kan stora väletablerade butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel också göra det. Konkurrensen från Amazon påskyndar bara processen. Om er verksamhet finansieras av att sälja kolonialvaror och ni fortfarande är frågande till hur man driver försäljning online ligger ni i riskzonen, tror jag.

Därmed har jag äran att kanske hjälpa er lite på traven. Retail Academics har gjort en av världen största studier med Eye-tracking, intervjuer och kvittodata som förklarar hur vi handlar mat online i Sverige. Nedan är några viktiga slutsatser från studien:

Enkelhet är det den främsta anledningen till varför konsumenter handlar online. Enkelheten är också den viktigaste egenskapen när de väljer artiklar online. Inköpen online tar i snitt ca 17 minuter att göra, alltså ungefär samma tid som att handla i fysisk butik. Det är dock bortsett från att ta sig till butiken och kånka på kassar.

Konsumenter tittar på och köper fler artiklar online än i fysisk butik. Online uppmärksammar de i snitt 180 artiklar och köper 20 artiklar. Detta kan jämföras med 44 artiklar respektive 12 artiklar i fysisk butik.

Läs också: Coop i samarbete med matsvinnsföretag

Planogrammet har stor betydelse även online. Liksom i fysisk butik är bästa placeringen där flest kunder fäster uppmärksamheten. Av naturliga själ tittar konsumenter online mest på de översta raderna som syns utan att behöva scrolla. Artiklar på rad 1-6 står för 3 av 4 artiklar som köps online.

Produktbilden är viktigare än förpackningsdesign. I fysisk butik är förpackningen viktig för att väcka uppmärksamhet och skapa rätt associationer. Online är det snarare produktbilden som är viktig. Bilden måste anpassas för att förpackningen ska väcka uppmärksamhet och rätt associationer.

Erbjudanden är viktiga för försäljningen online. Onlinebutikens samling av ”aktuella erbjudanden” är motsvarigheten till fysiska butikens gavelexponeringar. Det är säljplatsen som flest kunder tittar på och därmed de viktigaste exponeringarna att ha koll på för att driva försäljning.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Nyhetsbrev

Här öppnar Coop Online

Arkiv

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Sänd till en kollega

0.165