23948sdkhjf

Hur vi handlar mat online

Fri Köpenskaps krönikör, Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande på Retail Academics om den digitala förvandlingen.

Detaljhandelns digitala transformation fascinerar mig. Det skrivs om detta och man kan tycka att mycket redan har hänt. Men det mesta är än så länge skriverier i media. Sett ur ett längre perspektiv har nästan ingenting hänt. Dagligvaruhandeln är dessutom sen i denna process i förhållande till sällanköpshandeln. Oavsett kommer handeln och dess förutsättningar att förändras mer de nästkommande tio åren än vad vi upplevt senaste hundra åren.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon

Något som intresserar mig i denna stora omvandling är hur det kommer nya moderna uppstickare och tar plats. Extra spännande är hur detta kommer att ske på bekostnad av de stora hemmablinda spelarna som sitter fast i gamla tillvägagångssätt. Om Toys'R'Us kan gå i konkurs kan stora väletablerade butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel också göra det. Konkurrensen från Amazon påskyndar bara processen. Om er verksamhet finansieras av att sälja kolonialvaror och ni fortfarande är frågande till hur man driver försäljning online ligger ni i riskzonen, tror jag.

Därmed har jag äran att kanske hjälpa er lite på traven. Retail Academics har gjort en av världen största studier med Eye-tracking, intervjuer och kvittodata som förklarar hur vi handlar mat online i Sverige. Nedan är några viktiga slutsatser från studien:

Enkelhet är det den främsta anledningen till varför konsumenter handlar online. Enkelheten är också den viktigaste egenskapen när de väljer artiklar online. Inköpen online tar i snitt ca 17 minuter att göra, alltså ungefär samma tid som att handla i fysisk butik. Det är dock bortsett från att ta sig till butiken och kånka på kassar.

Konsumenter tittar på och köper fler artiklar online än i fysisk butik. Online uppmärksammar de i snitt 180 artiklar och köper 20 artiklar. Detta kan jämföras med 44 artiklar respektive 12 artiklar i fysisk butik.

Läs också: Klartecken för gratis utbildning

Planogrammet har stor betydelse även online. Liksom i fysisk butik är bästa placeringen där flest kunder fäster uppmärksamheten. Av naturliga själ tittar konsumenter online mest på de översta raderna som syns utan att behöva scrolla. Artiklar på rad 1-6 står för 3 av 4 artiklar som köps online.

Produktbilden är viktigare än förpackningsdesign. I fysisk butik är förpackningen viktig för att väcka uppmärksamhet och skapa rätt associationer. Online är det snarare produktbilden som är viktig. Bilden måste anpassas för att förpackningen ska väcka uppmärksamhet och rätt associationer.

Erbjudanden är viktiga för försäljningen online. Onlinebutikens samling av ”aktuella erbjudanden” är motsvarigheten till fysiska butikens gavelexponeringar. Det är säljplatsen som flest kunder tittar på och därmed de viktigaste exponeringarna att ha koll på för att driva försäljning.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Hemköpsbutik stänger ett år

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik först ut med gratis släpvagnar

Arkiv

Försämrat resultat för Coop Mitt

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146