23948sdkhjf

Hur vi handlar mat online

Fri Köpenskaps krönikör, Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande på Retail Academics om den digitala förvandlingen.

Detaljhandelns digitala transformation fascinerar mig. Det skrivs om detta och man kan tycka att mycket redan har hänt. Men det mesta är än så länge skriverier i media. Sett ur ett längre perspektiv har nästan ingenting hänt. Dagligvaruhandeln är dessutom sen i denna process i förhållande till sällanköpshandeln. Oavsett kommer handeln och dess förutsättningar att förändras mer de nästkommande tio åren än vad vi upplevt senaste hundra åren.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon

Något som intresserar mig i denna stora omvandling är hur det kommer nya moderna uppstickare och tar plats. Extra spännande är hur detta kommer att ske på bekostnad av de stora hemmablinda spelarna som sitter fast i gamla tillvägagångssätt. Om Toys'R'Us kan gå i konkurs kan stora väletablerade butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel också göra det. Konkurrensen från Amazon påskyndar bara processen. Om er verksamhet finansieras av att sälja kolonialvaror och ni fortfarande är frågande till hur man driver försäljning online ligger ni i riskzonen, tror jag.

Därmed har jag äran att kanske hjälpa er lite på traven. Retail Academics har gjort en av världen största studier med Eye-tracking, intervjuer och kvittodata som förklarar hur vi handlar mat online i Sverige. Nedan är några viktiga slutsatser från studien:

Enkelhet är det den främsta anledningen till varför konsumenter handlar online. Enkelheten är också den viktigaste egenskapen när de väljer artiklar online. Inköpen online tar i snitt ca 17 minuter att göra, alltså ungefär samma tid som att handla i fysisk butik. Det är dock bortsett från att ta sig till butiken och kånka på kassar.

Konsumenter tittar på och köper fler artiklar online än i fysisk butik. Online uppmärksammar de i snitt 180 artiklar och köper 20 artiklar. Detta kan jämföras med 44 artiklar respektive 12 artiklar i fysisk butik.

Läs också: Klartecken för gratis utbildning

Planogrammet har stor betydelse även online. Liksom i fysisk butik är bästa placeringen där flest kunder fäster uppmärksamheten. Av naturliga själ tittar konsumenter online mest på de översta raderna som syns utan att behöva scrolla. Artiklar på rad 1-6 står för 3 av 4 artiklar som köps online.

Produktbilden är viktigare än förpackningsdesign. I fysisk butik är förpackningen viktig för att väcka uppmärksamhet och skapa rätt associationer. Online är det snarare produktbilden som är viktig. Bilden måste anpassas för att förpackningen ska väcka uppmärksamhet och rätt associationer.

Erbjudanden är viktiga för försäljningen online. Onlinebutikens samling av ”aktuella erbjudanden” är motsvarigheten till fysiska butikens gavelexponeringar. Det är säljplatsen som flest kunder tittar på och därmed de viktigaste exponeringarna att ha koll på för att driva försäljning.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

Ica Kvantum lägger ned posten

Nyhetsbrev

Ica Fastigheter rekryterar

Arkiv

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Ökade omsättningen med 47 procent

Nu satsar handlarna i Likenäs på att rusta butiken.

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

Krönika
”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

De vann oxfilékriget

Regeringsfrågan tros vara klar

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Stålbadet över – Apohem igång

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Vad hände med nyheterna?

Ica slutade på topp

Costco ryktas till Sverige

Digitala butiker ska utmana Amazon

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Klartecken för gratis utbildning

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny regionchef på City Gross

Sänd till en kollega

0.114