23948sdkhjf

Av vilken anledning ska kunderna besöka din butik?

Lennart Jönsson om hur just din butik uppfattas av kunderna.

Skapa tillräcklig inspiration som tillfredsställer kundernas behov av förnyelse. Många kunder som kommer in i din butik vet inte vad de skall äta till middag samma kväll. Det är ju då naturligt att om jag som kund har möjlighet att välja butik, väljer jag den som på bästa sätt kan hjälpa mig hitta en lösning.

Konkurrens är bra och stimulerar den tillväxt vi alla strävar efter. Men är du säker på att du med din butik maximerar kundnyttan mer än dina konkurrenter. Sättet att skapa inspiration är egentligen inte så svårt men långt ifrån alla butiker har det som fokus.

Om du tar ett ”kundvarv” i din egen butik, erbjuder du då den inspiration som krävs? I våra butiksbesök kan vi konstatera att många väljer att ”stapla” varor än att ta ett steg tillbaka och titta på sin butik utifrån en kundsperspektiv.

Tänk dig din butik som en scen där en förväntansfull publik dvs. dina kunder är på väg till för att få den maximala ”köpupplevelsen”. Vad är det då som inspirerarar en kund? Listan kan göras lång och detaljerad och det som de flesta butiker arbetar med att säkerställa sortimentsbredd, sortimentsdjup, priser och kampanjerbjudande. Dessa delar är relativt konkurrensneutrala.

Där du kan göra skillnad är att förbättra personalens sätt att ta emot ”gästerna”, personalens kompetens, rent och snyggt och den servicenivå du valt att visa för att uppnå en extraordinär upplevelse. Kunder som trivs spenderar mer pengar och köper mer marginalstarka produkter. Levererar din butik den upplevelsen?

Sålunda kan du föreställa dig att din butik skall erbjuda en föreställning som får kunderna att applådera.

  • Har du tydliga affischer om föreställningen, aktörerna och innehållet dvs. varuerbjudanden?
  • Är foajén (entrén) inbjudande med rena kundkorgar och vagnar och finns det scanners tillgängliga?
  • Finns toaletter lätt tillgängliga och städade?
  • Är personalen tränade att välkomna och hjälpa publiken (kunderna) om de inte hittar sina platser (de varor de söker)?
  • Kan personalen tillräckligt mycket om showen (produkterna)?
  • Finns det behövlig rekvisita (väl påfyllda hyllor)?
  • När showen är över (inköpsrundan), är det då framkomligheten till garderoberna (kassan/utcheckningen) och bemanningen tillräcklig för att undgå köer?
     Är publiken (kunderna) sugna på att komma till nästa föreställning?

Lennart Jönsson är grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Netto-pilot under luppen: Här är prisskillnaden – före och efter Coop

100 produkter har jämförts. Före och efter pilottestet inletts.

Dagligvarugalan
De levererar blomster till Dagligvarugalan

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Handels stämmer Coop på halv miljon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Arkiv

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Han går in i Icas valberedning

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Då öppnar ny Stora Coop – 3 000 kvadratmeter

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211