23948sdkhjf

Av vilken anledning ska kunderna besöka din butik?

Lennart Jönsson om hur just din butik uppfattas av kunderna.

Skapa tillräcklig inspiration som tillfredsställer kundernas behov av förnyelse. Många kunder som kommer in i din butik vet inte vad de skall äta till middag samma kväll. Det är ju då naturligt att om jag som kund har möjlighet att välja butik, väljer jag den som på bästa sätt kan hjälpa mig hitta en lösning.

Konkurrens är bra och stimulerar den tillväxt vi alla strävar efter. Men är du säker på att du med din butik maximerar kundnyttan mer än dina konkurrenter. Sättet att skapa inspiration är egentligen inte så svårt men långt ifrån alla butiker har det som fokus.

Om du tar ett ”kundvarv” i din egen butik, erbjuder du då den inspiration som krävs? I våra butiksbesök kan vi konstatera att många väljer att ”stapla” varor än att ta ett steg tillbaka och titta på sin butik utifrån en kundsperspektiv.

Tänk dig din butik som en scen där en förväntansfull publik dvs. dina kunder är på väg till för att få den maximala ”köpupplevelsen”. Vad är det då som inspirerarar en kund? Listan kan göras lång och detaljerad och det som de flesta butiker arbetar med att säkerställa sortimentsbredd, sortimentsdjup, priser och kampanjerbjudande. Dessa delar är relativt konkurrensneutrala.

Där du kan göra skillnad är att förbättra personalens sätt att ta emot ”gästerna”, personalens kompetens, rent och snyggt och den servicenivå du valt att visa för att uppnå en extraordinär upplevelse. Kunder som trivs spenderar mer pengar och köper mer marginalstarka produkter. Levererar din butik den upplevelsen?

Sålunda kan du föreställa dig att din butik skall erbjuda en föreställning som får kunderna att applådera.

  • Har du tydliga affischer om föreställningen, aktörerna och innehållet dvs. varuerbjudanden?
  • Är foajén (entrén) inbjudande med rena kundkorgar och vagnar och finns det scanners tillgängliga?
  • Finns toaletter lätt tillgängliga och städade?
  • Är personalen tränade att välkomna och hjälpa publiken (kunderna) om de inte hittar sina platser (de varor de söker)?
  • Kan personalen tillräckligt mycket om showen (produkterna)?
  • Finns det behövlig rekvisita (väl påfyllda hyllor)?
  • När showen är över (inköpsrundan), är det då framkomligheten till garderoberna (kassan/utcheckningen) och bemanningen tillräcklig för att undgå köer?
     Är publiken (kunderna) sugna på att komma till nästa föreställning?

Lennart Jönsson är grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Tomt på ärtor i frysdiskarna

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175