23948sdkhjf

Av vilken anledning ska kunderna besöka din butik?

Lennart Jönsson om hur just din butik uppfattas av kunderna.

Skapa tillräcklig inspiration som tillfredsställer kundernas behov av förnyelse. Många kunder som kommer in i din butik vet inte vad de skall äta till middag samma kväll. Det är ju då naturligt att om jag som kund har möjlighet att välja butik, väljer jag den som på bästa sätt kan hjälpa mig hitta en lösning.

Konkurrens är bra och stimulerar den tillväxt vi alla strävar efter. Men är du säker på att du med din butik maximerar kundnyttan mer än dina konkurrenter. Sättet att skapa inspiration är egentligen inte så svårt men långt ifrån alla butiker har det som fokus.

Om du tar ett ”kundvarv” i din egen butik, erbjuder du då den inspiration som krävs? I våra butiksbesök kan vi konstatera att många väljer att ”stapla” varor än att ta ett steg tillbaka och titta på sin butik utifrån en kundsperspektiv.

Tänk dig din butik som en scen där en förväntansfull publik dvs. dina kunder är på väg till för att få den maximala ”köpupplevelsen”. Vad är det då som inspirerarar en kund? Listan kan göras lång och detaljerad och det som de flesta butiker arbetar med att säkerställa sortimentsbredd, sortimentsdjup, priser och kampanjerbjudande. Dessa delar är relativt konkurrensneutrala.

Där du kan göra skillnad är att förbättra personalens sätt att ta emot ”gästerna”, personalens kompetens, rent och snyggt och den servicenivå du valt att visa för att uppnå en extraordinär upplevelse. Kunder som trivs spenderar mer pengar och köper mer marginalstarka produkter. Levererar din butik den upplevelsen?

Sålunda kan du föreställa dig att din butik skall erbjuda en föreställning som får kunderna att applådera.

  • Har du tydliga affischer om föreställningen, aktörerna och innehållet dvs. varuerbjudanden?
  • Är foajén (entrén) inbjudande med rena kundkorgar och vagnar och finns det scanners tillgängliga?
  • Finns toaletter lätt tillgängliga och städade?
  • Är personalen tränade att välkomna och hjälpa publiken (kunderna) om de inte hittar sina platser (de varor de söker)?
  • Kan personalen tillräckligt mycket om showen (produkterna)?
  • Finns det behövlig rekvisita (väl påfyllda hyllor)?
  • När showen är över (inköpsrundan), är det då framkomligheten till garderoberna (kassan/utcheckningen) och bemanningen tillräcklig för att undgå köer?
     Är publiken (kunderna) sugna på att komma till nästa föreställning?

Lennart Jönsson är grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141