Av vilken anledning ska kunderna besöka din butik?

Lennart Jönsson om hur just din butik uppfattas av kunderna.

Skapa tillräcklig inspiration som tillfredsställer kundernas behov av förnyelse. Många kunder som kommer in i din butik vet inte vad de skall äta till middag samma kväll. Det är ju då naturligt att om jag som kund har möjlighet att välja butik, väljer jag den som på bästa sätt kan hjälpa mig hitta en lösning.

Konkurrens är bra och stimulerar den tillväxt vi alla strävar efter. Men är du säker på att du med din butik maximerar kundnyttan mer än dina konkurrenter. Sättet att skapa inspiration är egentligen inte så svårt men långt ifrån alla butiker har det som fokus.

Om du tar ett ”kundvarv” i din egen butik, erbjuder du då den inspiration som krävs? I våra butiksbesök kan vi konstatera att många väljer att ”stapla” varor än att ta ett steg tillbaka och titta på sin butik utifrån en kundsperspektiv.

Tänk dig din butik som en scen där en förväntansfull publik dvs. dina kunder är på väg till för att få den maximala ”köpupplevelsen”. Vad är det då som inspirerarar en kund? Listan kan göras lång och detaljerad och det som de flesta butiker arbetar med att säkerställa sortimentsbredd, sortimentsdjup, priser och kampanjerbjudande. Dessa delar är relativt konkurrensneutrala.

Där du kan göra skillnad är att förbättra personalens sätt att ta emot ”gästerna”, personalens kompetens, rent och snyggt och den servicenivå du valt att visa för att uppnå en extraordinär upplevelse. Kunder som trivs spenderar mer pengar och köper mer marginalstarka produkter. Levererar din butik den upplevelsen?

Sålunda kan du föreställa dig att din butik skall erbjuda en föreställning som får kunderna att applådera.

  • Har du tydliga affischer om föreställningen, aktörerna och innehållet dvs. varuerbjudanden?
  • Är foajén (entrén) inbjudande med rena kundkorgar och vagnar och finns det scanners tillgängliga?
  • Finns toaletter lätt tillgängliga och städade?
  • Är personalen tränade att välkomna och hjälpa publiken (kunderna) om de inte hittar sina platser (de varor de söker)?
  • Kan personalen tillräckligt mycket om showen (produkterna)?
  • Finns det behövlig rekvisita (väl påfyllda hyllor)?
  • När showen är över (inköpsrundan), är det då framkomligheten till garderoberna (kassan/utcheckningen) och bemanningen tillräcklig för att undgå köer?
     Är publiken (kunderna) sugna på att komma till nästa föreställning?

Lennart Jönsson är grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Nyhetsbrev

Itab vinstvarnar

Arkiv

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Fazer utökar havresatsning

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Slakteri riskerar vite

Bergendahls går över en miljard

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Ica Maxi fick stänga

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Här säljs redan julmust

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.167