23948sdkhjf

Kampen om kunddatan har bara börjat

Konsumenterna vinnare enligt Icas framtidsrapport.

I sin nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” målar Ica upp en framtid där konsumenterna tagit makten över sina egna data.

– Frågan om konsumenternas data och personuppgifter är brännhet och det mesta talar för att den kommer att fortsätta vara det även år 2030. Enligt vår rapport ser vi ett maktskifte där kunden bara delar sin egna data om de ser en betydande uppsida och känner förtroende för företaget, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Icagruppen.

Rapporten är en uppföljning av förra årets framtidsrapport som siktade på 2040 och till stor del byggde på intervjuer med ungdomar födda på 2000-talet. I år är siktet inställt närmare, på 2030, och rapporten bygger både på intervjuer med experter och konsument- och startup-undersökningar som genomförts av Novus. Rapporten är sammanställd av Ica och trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Data, mening och lycka är de tre nyckelord som trendspanarna kommit fram till kommer att vara vägledande för utvecklingen de kommande tolv åren.
Den nya dataskyddslagen GDPR som införs i år kommer bara att vara startskottet för en utveckling där konsumenterna till slut kommer att stå som segrare. ”Vinnarna är 2030 vi själva och de handelsaktörer som bäst och etiskt kan leverera skräddarsydda erbjudanden utifrån våra persondata, värderingar och uppsatta mål”, heter det i rapporten.
Till hjälp kommer vi att ha personliga assistenter som bygger på AI, artificiell intelligens, där dagens enkla assistenter från Google och Amazon bara är obetydliga förelöpare.
Det innebär dock att vi som konsumenter kommer att ställa högre krav på de som vill använda våra kunddata för att skräddarsy erbjudanden åt oss. Lösningen blir kanske att vi skriver årsavtal med de handelsföretag vi litar på.

De fysiska butikerna och handelsplatserna kommer att behöva satsa betydligt mer på upplevelser och bli platser där vi själva skapar och agerar tilllsammans med andra för att optimera den upplevda lycka.
Eller som det heter i rapporten: ”Den nya handelsplatsen erbjuder inte bara matvaror till försäljning, utan faciliterar också aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela – kors och tvärs genom brancher och kategorier.

För handelsföretagen gäller det också att aktivt arbeta för att förbättra världen. ”Företag som inte bryr sig om klimatet och samhället finner inga skyltfönster till oss konsumenter”, heter det i rapporten.

Rapporten går att ladda ner här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11