23948sdkhjf

Kampen om kunddatan har bara börjat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Konsumenterna vinnare enligt Icas framtidsrapport.

I sin nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” målar Ica upp en framtid där konsumenterna tagit makten över sina egna data.

Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

– Frågan om konsumenternas data och personuppgifter är brännhet och det mesta talar för att den kommer att fortsätta vara det även år 2030. Enligt vår rapport ser vi ett maktskifte där kunden bara delar sin egna data om de ser en betydande uppsida och känner förtroende för företaget, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Icagruppen.

Rapporten är en uppföljning av förra årets framtidsrapport som siktade på 2040 och till stor del byggde på intervjuer med ungdomar födda på 2000-talet. I år är siktet inställt närmare, på 2030, och rapporten bygger både på intervjuer med experter och konsument- och startup-undersökningar som genomförts av Novus. Rapporten är sammanställd av Ica och trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Data, mening och lycka är de tre nyckelord som trendspanarna kommit fram till kommer att vara vägledande för utvecklingen de kommande tolv åren.
Den nya dataskyddslagen GDPR som införs i år kommer bara att vara startskottet för en utveckling där konsumenterna till slut kommer att stå som segrare. ”Vinnarna är 2030 vi själva och de handelsaktörer som bäst och etiskt kan leverera skräddarsydda erbjudanden utifrån våra persondata, värderingar och uppsatta mål”, heter det i rapporten.
Till hjälp kommer vi att ha personliga assistenter som bygger på AI, artificiell intelligens, där dagens enkla assistenter från Google och Amazon bara är obetydliga förelöpare.
Det innebär dock att vi som konsumenter kommer att ställa högre krav på de som vill använda våra kunddata för att skräddarsy erbjudanden åt oss. Lösningen blir kanske att vi skriver årsavtal med de handelsföretag vi litar på.

De fysiska butikerna och handelsplatserna kommer att behöva satsa betydligt mer på upplevelser och bli platser där vi själva skapar och agerar tilllsammans med andra för att optimera den upplevda lycka.
Eller som det heter i rapporten: ”Den nya handelsplatsen erbjuder inte bara matvaror till försäljning, utan faciliterar också aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela – kors och tvärs genom brancher och kategorier.

För handelsföretagen gäller det också att aktivt arbeta för att förbättra världen. ”Företag som inte bryr sig om klimatet och samhället finner inga skyltfönster till oss konsumenter”, heter det i rapporten.

Rapporten går att ladda ner här.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.237