Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svensk Handel vill att politiker och fastighetsägare ska visa tydligare engagemang för levande fysisk handel.

Fem rekommendationer från Svensk Handel:

• Ny specialistkunskap behöver tillföras i kommunerna. Tjänster som stadsbyggnadsinspektör, stadsarkitekt, samhälls- och trafikplanerare behöver kompletteras med en tjänst där kunskapen om de kommersiella verksamheternas förutsättningar står i fokus.

• Varje kommun behöver en strategi för handeln kopplad till översiktsplanen. Tydliga riktlinjer och spelregler för handelns företag bidrar till rätt etableringar och lönsamma handelsföretag.

• Dialog med handelns aktörer i ett tidigt skede i planprocesser är viktigt för en hållbar stadsutveckling.

• Tillgänglighet, både för konsumenter och godstransporter, är centralt för en livskraftig handel.

• Affärs- och hyresmodeller behöver ses över. Kostnadstrycket på butikerna är stort och konkurrensen tuff. Flexibilitet gällande läge, lokalstorlek och hyreskontrakt efterfrågas så att både små och stora aktörer får förutsättningar att kunna experimentera mer med nya idéer och affärskoncept.

Även om e-handel och global konkurrens förändrar och påverkar fysisk handel så menar Svensk Handel att majoriteten av kommersen ska ske i fysiska butiker även framgent. Men för att inte fler olönsamma butiker ska behöva stänga och butiksytorna krympa och nya koncept välkomnas så behövs tydligare riktlinjer menar Svensk Handel och uppmanar nu kommunpolitiker och fastighetsägare att bättre engagera sig i handels frågor. Svensk Handel efterlyser ny kompetens i kommunerna gällande kommersiella verksamheter, strategi för handel, dialog med aktörerna, tillgänglighet och att affärs- och hyresmodeller ses över.

– Vi ser att butiksdöden är en myt. Butiker kommer att stänga, men det kommer också tillkomma nya. För handelsföretagen är det viktigt att möta konsumenterna på den arena som de önskar, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

I Svensk Handels nya rapport ”Den fysiska handelsplatsen i en digital värld” framgår att 56 procent av konsumenterna besöker stadskärnor främst för butikerna. I val av handelsplats är enkelhet avgörande följt av att även butiksmixen är god.

Enligt Svensk Handels prognoser kommer den fysiska handeln utgöra 67 till 78 procent år 2025.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Presenterar ett alternativt förslag, med uppmaning till miljöministern.

Ica kritiseras för öl-skyltning

"Uppmanar konsumenter till bruk av alkohol", skriver Konsumentverket.

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Nyhetsbrev

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Arkiv

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Nu är det sill-y season!

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Kedjan som lockar ungdomar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Ingen var nära Nära

Sänd till en kollega

0.178