Fullt av Fritt Från

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

För första gången tog den turnerande mässan Free From/Functional Food Expo 2018 plats i Stockholm.

Mässan som genomförs för sjätte gången hoppas på 3000 besökare från hela Europa.

Över 275 utställare, varav cirka 15 är svenska företag, ställde ut på mässan som genomfördes onsdag och torsdag denna vecka. Förstagångsutställaren Camilla Sjödahl Essén från tyska Goodlife Company valde att ställa ut eftersom företaget hoppades på att nå svenska kunder med sina bars.

– Hittills har det varit väldigt trevligt, lite lugnare än jag trodde men bra. När man pratar med besökare ger det bra utbyte. Vi ställde ut i år eftersom vi ska lansera våra produkter i Sverige. Då är det bra att komma till Stockholm, men det är inte så mycket svenska inköpare här dock ännu. Besökarna har främst varit från Spanien, Frankrike och Italien men även Holland och Danmark.

Julian Cruttenden, från Welsh Hills Bakery Lovemore Free From Foods, har ställt ut de senaste fyra åren och sett mässan växa i betydelse.

– De besökare vi har sett hittills har varit väldigt intresserade och de kommer främst söderifrån.

Enligt Ronald N.F. Holman, ansvarig för mässan är det ingen volymmässa med många besökare, däremot kommer det inköpare från över 55 länder.

– Besökarna är inköpare som har letar efter specifika produkter som gluten- eller laktosfritt eller veganska produkter. Det finns inte så många inköpare inom kategorin. Det är också första gången vi ställer ut i Stockholm och av erfarenhet vet vi att antalet besökare ökar när vi ställer ut för andra gången. Nästa år ställer vi ut i Barcelona och efter det Amsterdam.

Hamish Renton, specialiserad inom fritt-från kategorin anser att butiksägare måste bestämma sig för om de ska ha specifika ytor för fritt-frånprodukter eller om de ska integreras i andra mer övergripande kategorier. Även om det sistnämnda är svårare att hantera för butiken, blir fördelarna större för de flesta konsumenter.
Min uppskattning är att 75 procent av alla konsumenter är livstilskonsumenter intresserade av hälsa.

Hamish Renton säger också att tillverkare måste ändra sina budskap från ”fritt från” till ”fullt av” och fokusera på vad som är positivt med produkten i stället för avsaknaden av vissa ingredienser. Ett exempel är att i stället för att prata om äggfri majonnäs lyfta fram att den är fylld av avocado.

Fritt från-produkter behöver också lyfta fram smak mer än innehållet.

– De produkter som lanserades runt millennieskiftet smakade hemskt. De var inte heller särskilt hälsosamma. Men i dag är smaken nästan jämförbara med alternativen, säger Hamish Renton.

Julian Lucas, marknadschef för Plamil, ett veganskt pionjärföretag som startade redan under 50-talet, har enbart ekologiska veganska och fritt från-produkter. Företaget var det första att lansera mjölkfri choklad och har en global export. De har sett målgruppen växa från veganska entusiaster och allergiker till att ta fart under 00-talet.
– Oavsett ingredienser måste det smaka bra, annars säljer det inte.

Mer om: Fritt Från


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.172