23948sdkhjf

Fullt av Fritt Från

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

För första gången tog den turnerande mässan Free From/Functional Food Expo 2018 plats i Stockholm.

Mässan som genomförs för sjätte gången hoppas på 3000 besökare från hela Europa.

Över 275 utställare, varav cirka 15 är svenska företag, ställde ut på mässan som genomfördes onsdag och torsdag denna vecka. Förstagångsutställaren Camilla Sjödahl Essén från tyska Goodlife Company valde att ställa ut eftersom företaget hoppades på att nå svenska kunder med sina bars.

– Hittills har det varit väldigt trevligt, lite lugnare än jag trodde men bra. När man pratar med besökare ger det bra utbyte. Vi ställde ut i år eftersom vi ska lansera våra produkter i Sverige. Då är det bra att komma till Stockholm, men det är inte så mycket svenska inköpare här dock ännu. Besökarna har främst varit från Spanien, Frankrike och Italien men även Holland och Danmark.

Julian Cruttenden, från Welsh Hills Bakery Lovemore Free From Foods, har ställt ut de senaste fyra åren och sett mässan växa i betydelse.

– De besökare vi har sett hittills har varit väldigt intresserade och de kommer främst söderifrån.

Enligt Ronald N.F. Holman, ansvarig för mässan är det ingen volymmässa med många besökare, däremot kommer det inköpare från över 55 länder.

– Besökarna är inköpare som har letar efter specifika produkter som gluten- eller laktosfritt eller veganska produkter. Det finns inte så många inköpare inom kategorin. Det är också första gången vi ställer ut i Stockholm och av erfarenhet vet vi att antalet besökare ökar när vi ställer ut för andra gången. Nästa år ställer vi ut i Barcelona och efter det Amsterdam.

Hamish Renton, specialiserad inom fritt-från kategorin anser att butiksägare måste bestämma sig för om de ska ha specifika ytor för fritt-frånprodukter eller om de ska integreras i andra mer övergripande kategorier. Även om det sistnämnda är svårare att hantera för butiken, blir fördelarna större för de flesta konsumenter.
Min uppskattning är att 75 procent av alla konsumenter är livstilskonsumenter intresserade av hälsa.

Hamish Renton säger också att tillverkare måste ändra sina budskap från ”fritt från” till ”fullt av” och fokusera på vad som är positivt med produkten i stället för avsaknaden av vissa ingredienser. Ett exempel är att i stället för att prata om äggfri majonnäs lyfta fram att den är fylld av avocado.

Fritt från-produkter behöver också lyfta fram smak mer än innehållet.

– De produkter som lanserades runt millennieskiftet smakade hemskt. De var inte heller särskilt hälsosamma. Men i dag är smaken nästan jämförbara med alternativen, säger Hamish Renton.

Julian Lucas, marknadschef för Plamil, ett veganskt pionjärföretag som startade redan under 50-talet, har enbart ekologiska veganska och fritt från-produkter. Företaget var det första att lansera mjölkfri choklad och har en global export. De har sett målgruppen växa från veganska entusiaster och allergiker till att ta fart under 00-talet.
– Oavsett ingredienser måste det smaka bra, annars säljer det inte.

Mer om: Fritt Från
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Gotlandsbageri återuppstår

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Lidl expanderar i Malmö

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Walmart slutar leverera

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201