23948sdkhjf

Fullt av Fritt Från

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

För första gången tog den turnerande mässan Free From/Functional Food Expo 2018 plats i Stockholm.

Mässan som genomförs för sjätte gången hoppas på 3000 besökare från hela Europa.

Över 275 utställare, varav cirka 15 är svenska företag, ställde ut på mässan som genomfördes onsdag och torsdag denna vecka. Förstagångsutställaren Camilla Sjödahl Essén från tyska Goodlife Company valde att ställa ut eftersom företaget hoppades på att nå svenska kunder med sina bars.

– Hittills har det varit väldigt trevligt, lite lugnare än jag trodde men bra. När man pratar med besökare ger det bra utbyte. Vi ställde ut i år eftersom vi ska lansera våra produkter i Sverige. Då är det bra att komma till Stockholm, men det är inte så mycket svenska inköpare här dock ännu. Besökarna har främst varit från Spanien, Frankrike och Italien men även Holland och Danmark.

Julian Cruttenden, från Welsh Hills Bakery Lovemore Free From Foods, har ställt ut de senaste fyra åren och sett mässan växa i betydelse.

– De besökare vi har sett hittills har varit väldigt intresserade och de kommer främst söderifrån.

Enligt Ronald N.F. Holman, ansvarig för mässan är det ingen volymmässa med många besökare, däremot kommer det inköpare från över 55 länder.

– Besökarna är inköpare som har letar efter specifika produkter som gluten- eller laktosfritt eller veganska produkter. Det finns inte så många inköpare inom kategorin. Det är också första gången vi ställer ut i Stockholm och av erfarenhet vet vi att antalet besökare ökar när vi ställer ut för andra gången. Nästa år ställer vi ut i Barcelona och efter det Amsterdam.

Hamish Renton, specialiserad inom fritt-från kategorin anser att butiksägare måste bestämma sig för om de ska ha specifika ytor för fritt-frånprodukter eller om de ska integreras i andra mer övergripande kategorier. Även om det sistnämnda är svårare att hantera för butiken, blir fördelarna större för de flesta konsumenter.
Min uppskattning är att 75 procent av alla konsumenter är livstilskonsumenter intresserade av hälsa.

Hamish Renton säger också att tillverkare måste ändra sina budskap från ”fritt från” till ”fullt av” och fokusera på vad som är positivt med produkten i stället för avsaknaden av vissa ingredienser. Ett exempel är att i stället för att prata om äggfri majonnäs lyfta fram att den är fylld av avocado.

Fritt från-produkter behöver också lyfta fram smak mer än innehållet.

– De produkter som lanserades runt millennieskiftet smakade hemskt. De var inte heller särskilt hälsosamma. Men i dag är smaken nästan jämförbara med alternativen, säger Hamish Renton.

Julian Lucas, marknadschef för Plamil, ett veganskt pionjärföretag som startade redan under 50-talet, har enbart ekologiska veganska och fritt från-produkter. Företaget var det första att lansera mjölkfri choklad och har en global export. De har sett målgruppen växa från veganska entusiaster och allergiker till att ta fart under 00-talet.
– Oavsett ingredienser måste det smaka bra, annars säljer det inte.

Mer om: Fritt Från
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

"Varför är O’boy slut?"

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

Nyhetsbrev

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Arkiv

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Tre gånger ljusare

Handlarna tappar tron till jul

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Ica-butik stänger

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Sänd till en kollega

0.163