23948sdkhjf

Fullt av Fritt Från

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

För första gången tog den turnerande mässan Free From/Functional Food Expo 2018 plats i Stockholm.

Mässan som genomförs för sjätte gången hoppas på 3000 besökare från hela Europa.

Över 275 utställare, varav cirka 15 är svenska företag, ställde ut på mässan som genomfördes onsdag och torsdag denna vecka. Förstagångsutställaren Camilla Sjödahl Essén från tyska Goodlife Company valde att ställa ut eftersom företaget hoppades på att nå svenska kunder med sina bars.

– Hittills har det varit väldigt trevligt, lite lugnare än jag trodde men bra. När man pratar med besökare ger det bra utbyte. Vi ställde ut i år eftersom vi ska lansera våra produkter i Sverige. Då är det bra att komma till Stockholm, men det är inte så mycket svenska inköpare här dock ännu. Besökarna har främst varit från Spanien, Frankrike och Italien men även Holland och Danmark.

Julian Cruttenden, från Welsh Hills Bakery Lovemore Free From Foods, har ställt ut de senaste fyra åren och sett mässan växa i betydelse.

– De besökare vi har sett hittills har varit väldigt intresserade och de kommer främst söderifrån.

Enligt Ronald N.F. Holman, ansvarig för mässan är det ingen volymmässa med många besökare, däremot kommer det inköpare från över 55 länder.

– Besökarna är inköpare som har letar efter specifika produkter som gluten- eller laktosfritt eller veganska produkter. Det finns inte så många inköpare inom kategorin. Det är också första gången vi ställer ut i Stockholm och av erfarenhet vet vi att antalet besökare ökar när vi ställer ut för andra gången. Nästa år ställer vi ut i Barcelona och efter det Amsterdam.

Hamish Renton, specialiserad inom fritt-från kategorin anser att butiksägare måste bestämma sig för om de ska ha specifika ytor för fritt-frånprodukter eller om de ska integreras i andra mer övergripande kategorier. Även om det sistnämnda är svårare att hantera för butiken, blir fördelarna större för de flesta konsumenter.
Min uppskattning är att 75 procent av alla konsumenter är livstilskonsumenter intresserade av hälsa.

Hamish Renton säger också att tillverkare måste ändra sina budskap från ”fritt från” till ”fullt av” och fokusera på vad som är positivt med produkten i stället för avsaknaden av vissa ingredienser. Ett exempel är att i stället för att prata om äggfri majonnäs lyfta fram att den är fylld av avocado.

Fritt från-produkter behöver också lyfta fram smak mer än innehållet.

– De produkter som lanserades runt millennieskiftet smakade hemskt. De var inte heller särskilt hälsosamma. Men i dag är smaken nästan jämförbara med alternativen, säger Hamish Renton.

Julian Lucas, marknadschef för Plamil, ett veganskt pionjärföretag som startade redan under 50-talet, har enbart ekologiska veganska och fritt från-produkter. Företaget var det första att lansera mjölkfri choklad och har en global export. De har sett målgruppen växa från veganska entusiaster och allergiker till att ta fart under 00-talet.
– Oavsett ingredienser måste det smaka bra, annars säljer det inte.

Mer om: Fritt Från
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191