23948sdkhjf

Fullt av Fritt Från

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

För första gången tog den turnerande mässan Free From/Functional Food Expo 2018 plats i Stockholm.

Mässan som genomförs för sjätte gången hoppas på 3000 besökare från hela Europa.

Över 275 utställare, varav cirka 15 är svenska företag, ställde ut på mässan som genomfördes onsdag och torsdag denna vecka. Förstagångsutställaren Camilla Sjödahl Essén från tyska Goodlife Company valde att ställa ut eftersom företaget hoppades på att nå svenska kunder med sina bars.

– Hittills har det varit väldigt trevligt, lite lugnare än jag trodde men bra. När man pratar med besökare ger det bra utbyte. Vi ställde ut i år eftersom vi ska lansera våra produkter i Sverige. Då är det bra att komma till Stockholm, men det är inte så mycket svenska inköpare här dock ännu. Besökarna har främst varit från Spanien, Frankrike och Italien men även Holland och Danmark.

Julian Cruttenden, från Welsh Hills Bakery Lovemore Free From Foods, har ställt ut de senaste fyra åren och sett mässan växa i betydelse.

– De besökare vi har sett hittills har varit väldigt intresserade och de kommer främst söderifrån.

Enligt Ronald N.F. Holman, ansvarig för mässan är det ingen volymmässa med många besökare, däremot kommer det inköpare från över 55 länder.

– Besökarna är inköpare som har letar efter specifika produkter som gluten- eller laktosfritt eller veganska produkter. Det finns inte så många inköpare inom kategorin. Det är också första gången vi ställer ut i Stockholm och av erfarenhet vet vi att antalet besökare ökar när vi ställer ut för andra gången. Nästa år ställer vi ut i Barcelona och efter det Amsterdam.

Hamish Renton, specialiserad inom fritt-från kategorin anser att butiksägare måste bestämma sig för om de ska ha specifika ytor för fritt-frånprodukter eller om de ska integreras i andra mer övergripande kategorier. Även om det sistnämnda är svårare att hantera för butiken, blir fördelarna större för de flesta konsumenter.
Min uppskattning är att 75 procent av alla konsumenter är livstilskonsumenter intresserade av hälsa.

Hamish Renton säger också att tillverkare måste ändra sina budskap från ”fritt från” till ”fullt av” och fokusera på vad som är positivt med produkten i stället för avsaknaden av vissa ingredienser. Ett exempel är att i stället för att prata om äggfri majonnäs lyfta fram att den är fylld av avocado.

Fritt från-produkter behöver också lyfta fram smak mer än innehållet.

– De produkter som lanserades runt millennieskiftet smakade hemskt. De var inte heller särskilt hälsosamma. Men i dag är smaken nästan jämförbara med alternativen, säger Hamish Renton.

Julian Lucas, marknadschef för Plamil, ett veganskt pionjärföretag som startade redan under 50-talet, har enbart ekologiska veganska och fritt från-produkter. Företaget var det första att lansera mjölkfri choklad och har en global export. De har sett målgruppen växa från veganska entusiaster och allergiker till att ta fart under 00-talet.
– Oavsett ingredienser måste det smaka bra, annars säljer det inte.

Mer om: Fritt Från


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Nyhetsbrev

Premiär för Lidl på fina gatan

Arkiv

Coop utsatta för sms-bluff

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

1

Ica erbjuder både el och städ

Liten del matsvinn går till behövande

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Sänd till en kollega

0.197