23948sdkhjf

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

I förra året startade den amerikanska energidryckstillverkaren Monster ett ärende mot den Tomelilla-baserade matbutiken och restaurangen Smakbruket.

Anledningen: Monster ansåg att Smakbrukets M-formade logotypen var alldeles för lik deras och att företaget därför drog fördelar av detta, rapporterar P4 Kristianstad.

Men Smakbruket själva menade att logotypen snarare var utformad för att likna en gaffel eller högrep, för att på så sätt signalera en vision om "hållbar matkonsumtion från grep till gaffel". Därför ansåg man inte att det fanns någon risk för hopblandning.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

De tyckte även Patent- och registreringsverket, som menar att Monster-märket ligger närmare ett klösmärke medan Smakbruket liknade just en gaffel eller grep. Med sista ordet i saken slog man därför fast att de två logotyperna inte riskerade förväxlas.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ica-butik stänger

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Nyhetsbrev

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Arkiv

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Postpanik på Coop

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Sänd till en kollega

0.19