23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.




rapporterar P4 Kristianstad











I förra året startade den amerikanska energidryckstillverkaren Monster ett ärende mot den Tomelilla-baserade matbutiken och restaurangen Smakbruket. Anledningen: Monster ansåg att Smakbrukets M-formade logotypen var alldeles för lik deras och att företaget därför drog fördelar av detta, . Men Smakbruket själva menade att logotypen snarare var utformad för att likna en gaffel eller högrep, för att på så sätt signalera en vision om "hållbar matkonsumtion från grep till gaffel". Därför ansåg man inte att det fanns någon risk för hopblandning. De tyckte även Patent- och registreringsverket, som menar att Monster-märket ligger närmare ett klösmärke medan Smakbruket liknade just en gaffel eller grep. Med sista ordet i saken slog man därför fast att de två logotyperna inte riskerade förväxlas.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094