23948sdkhjf

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

I förra året startade den amerikanska energidryckstillverkaren Monster ett ärende mot den Tomelilla-baserade matbutiken och restaurangen Smakbruket.

Anledningen: Monster ansåg att Smakbrukets M-formade logotypen var alldeles för lik deras och att företaget därför drog fördelar av detta, rapporterar P4 Kristianstad.

Men Smakbruket själva menade att logotypen snarare var utformad för att likna en gaffel eller högrep, för att på så sätt signalera en vision om "hållbar matkonsumtion från grep till gaffel". Därför ansåg man inte att det fanns någon risk för hopblandning.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

De tyckte även Patent- och registreringsverket, som menar att Monster-märket ligger närmare ett klösmärke medan Smakbruket liknade just en gaffel eller grep. Med sista ordet i saken slog man därför fast att de två logotyperna inte riskerade förväxlas.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152