23948sdkhjf

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

I ett av paketen inom livsmedelsstrategin ingick skapandet av vad man kallar en nationell samverkansarena, där företag och branschorganisationer inom hela livsmedelskedjan samlas.

På torsdagen lanseras resultatet, som går under namnet Sweden food arena. Målet: Att arbeta tillsammans inom forskning och innovation.

– Det finns en stor potential för livsmedelssektorn. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation stärks, i nära samverkan med akademi och politik, skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som stödjer etableringen av arenan.

Läs också: Regeringen satsar 78 miljoner på livsmedelsforskning

Framförallt kommer arenan att prioritera tre forskningsområden, vilket innefattar hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation.

Mer specifika exempel som tas upp är bland annat visionen om att Sverige ska bli ledande inom prevention av välfärdssjukdomar genom kosten, och att genom ökad automation och digitalisering i hela livsmedelskedjan driva innovation och effektivitet.

Läs också: Ny arena ska ta svensk mat till första plats

Man har också tagit ut ett riktmärke, baserat på Bloombergs innovationsindex – där ligger Sverige i Europa-toppen vad gäller till exempel stål och skog, medan vi inom livsmedel hamnar på plats 14.

Genom arenan vill man se till att Sveriges investeringar i forskning och innovation inom livsmedel ökar rejält, och därmed klättra på listan.

– Vi siktar på att placera oss i topp tre. Bildandet av arenan är ett viktigt steg. Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden food arena.

Hittills har cirka 50 företag skrivit under avsiktsförklaringen för samverkansarenan, vars styrgrupp består av ledamöter från Lantmännen, Arla, Orkla, Oatly, Hk Scan, Lyckeby Culinar, Fazer, Axfood, Ica, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel, Visita, LRF, Sveriges ingenjörer, Menigo och Tillväxtverket
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Ica-butik stänger

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Ica ökar investeringarna

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Easyfill i deal med Carrefour

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Sänd till en kollega

0.183