Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

I ett av paketen inom livsmedelsstrategin ingick skapandet av vad man kallar en nationell samverkansarena, där företag och branschorganisationer inom hela livsmedelskedjan samlas.

På torsdagen lanseras resultatet, som går under namnet Sweden food arena. Målet: Att arbeta tillsammans inom forskning och innovation.

– Det finns en stor potential för livsmedelssektorn. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation stärks, i nära samverkan med akademi och politik, skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som stödjer etableringen av arenan.

Läs också: Livsmedelsstrategin klubbades igenom

Framförallt kommer arenan att prioritera tre forskningsområden, vilket innefattar hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation.

Mer specifika exempel som tas upp är bland annat visionen om att Sverige ska bli ledande inom prevention av välfärdssjukdomar genom kosten, och att genom ökad automation och digitalisering i hela livsmedelskedjan driva innovation och effektivitet.

Läs också: Regeringen lägger 50 miljoner på att öka ekologiskt

Man har också tagit ut ett riktmärke, baserat på Bloombergs innovationsindex – där ligger Sverige i Europa-toppen vad gäller till exempel stål och skog, medan vi inom livsmedel hamnar på plats 14.

Genom arenan vill man se till att Sveriges investeringar i forskning och innovation inom livsmedel ökar rejält, och därmed klättra på listan.

– Vi siktar på att placera oss i topp tre. Bildandet av arenan är ett viktigt steg. Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden food arena.

Hittills har cirka 50 företag skrivit under avsiktsförklaringen för samverkansarenan, vars styrgrupp består av ledamöter från Lantmännen, Arla, Orkla, Oatly, Hk Scan, Lyckeby Culinar, Fazer, Axfood, Ica, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel, Visita, LRF, Sveriges ingenjörer, Menigo och Tillväxtverket


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nyhetsbrev

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Arkiv

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

På nytt jobb
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Många klickar hem maten efter semestern

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Ölen kan bli dyrare

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Åtta får Scanstar-pris – se alla vinnande förpackningar

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Sänd till en kollega

0.17