23948sdkhjf

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

I ett av paketen inom livsmedelsstrategin ingick skapandet av vad man kallar en nationell samverkansarena, där företag och branschorganisationer inom hela livsmedelskedjan samlas.

På torsdagen lanseras resultatet, som går under namnet Sweden food arena. Målet: Att arbeta tillsammans inom forskning och innovation.

– Det finns en stor potential för livsmedelssektorn. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation stärks, i nära samverkan med akademi och politik, skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som stödjer etableringen av arenan.

Läs också: Hon ska styra Sweden Food Arena

Framförallt kommer arenan att prioritera tre forskningsområden, vilket innefattar hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation.

Mer specifika exempel som tas upp är bland annat visionen om att Sverige ska bli ledande inom prevention av välfärdssjukdomar genom kosten, och att genom ökad automation och digitalisering i hela livsmedelskedjan driva innovation och effektivitet.

Läs också: Ny arena ska ta svensk mat till första plats

Man har också tagit ut ett riktmärke, baserat på Bloombergs innovationsindex – där ligger Sverige i Europa-toppen vad gäller till exempel stål och skog, medan vi inom livsmedel hamnar på plats 14.

Genom arenan vill man se till att Sveriges investeringar i forskning och innovation inom livsmedel ökar rejält, och därmed klättra på listan.

– Vi siktar på att placera oss i topp tre. Bildandet av arenan är ett viktigt steg. Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden food arena.

Hittills har cirka 50 företag skrivit under avsiktsförklaringen för samverkansarenan, vars styrgrupp består av ledamöter från Lantmännen, Arla, Orkla, Oatly, Hk Scan, Lyckeby Culinar, Fazer, Axfood, Ica, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel, Visita, LRF, Sveriges ingenjörer, Menigo och Tillväxtverket
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Arkiv

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161