23948sdkhjf

Fakturan kan ersätta kontanterna vid köp i butik

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Morgan Sellén, vd för Verifone Sverige, slår ett slag för fakturabetalning i butik.

Att betalningsalternativen är många är ingen överraskning för dagens handlare. Inte heller bland deras kunder, som förväntar sig att just deras önskade sätt att betala ska fungera – kort, kontant, kontaktlöst, Swish eller faktura. Vi genomförde nyligen en undersökning bland både handlare och konsumenter som tydligt visar att kort-, faktura- och direktbetalningar är de mest populära betalsätten vid handel på nätet. Men också att 17 procent skulle handla oftare i fysisk butik om de enkelt kunde betala mot faktura. Enkelheten handlar då om att det finns en förenklad kreditprövning på plats samt att köpet kan genomföras via en vanlig betalterminal, som ett kortköp.

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

Som handlare kan man i dag erbjuda ett enkelt och billigt sätt för sina kunder att betala mot faktura i fysisk butik. Möjligheten finns att kunna återta en del av kundströmmarna till sin fysiska butik igen och öka merförsäljningen och intäkterna den vägen. Fakturalösningar i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljningen.

Samtidigt brottas man som handlare också med att öka intäkterna och reducera kostnaderna, även för betallösningarna. Det ställer förstås höga krav på såväl handlarna som leverantörerna av tekniken bakom betalningslösningarna. Nya betallösningar ska inte skapa hinder för varken tillväxt, kundservice eller innebära inlåsningseffekter för ny teknikinnovation.

Det låter motsägelsefullt, men allt detta är faktiskt möjligt. Framgångsfaktorerna ligger i att kunna integrera de olika aspekterna kring betalningar, till exempel genom att betalterminalen:

  • kan uppdateras till att hantera flera typer av betalningar och lojalitetsprogram. Det förenklar anpassningen av kassan i takt med att konsumentbehoven förändras.
  • kan integreras med olika kampanjer, lagerhantering och annan backoffice-verksamhet.
  • kan fjärrövervakas, felsökas och uppdateras via molnet
  • kan säkerställa snabbare och säkra transaktioner med avancerad kryptering och tokenisering för att skydda känsliga betalningsdata. För handlare som har försäljning både via nätet och fysiska butiker, ska de olika transaktionerna kunna hanteras via en betalningsväxel.

Genom att sammanföra alla dessa aspekter till en enda, lättanvänd lösning blir det enklare för enskilda handlare att kunna hantera alla aspekter av sin verksamhet idag och ändå vara redo för framtidens möjligheter.

Som handlare utgör betalningsfunktionerna inte en del av kärnverksamheten. Den ska bara fungera. Handlarna ska kunna släppa den delen och istället kunna fokusera på verksamhetens tillväxt och bygga upp varaktiga relationer med sina kunder.

Morgan Sellén, vd

Verifone Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop Varberg ökade trots svag sommar

Plus

Då öppnar nya Maxi

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Coop närmar sig nytt prestigeläge i Varberg

Här vill Lidl etablera ny butik

Nyhetsbrev

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

Arkiv

Bagerierna som säljer flest semlor

"Världens mat" med nya ägare

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Garant plastbantar 20 ton

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Här fyller Coop 100 år

Oviss framtid för Willys-butik

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

De är Sveriges grönaste varumärken

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.126