Fakturan kan ersätta kontanterna vid köp i butik

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Morgan Sellén, vd för Verifone Sverige, slår ett slag för fakturabetalning i butik.

Att betalningsalternativen är många är ingen överraskning för dagens handlare. Inte heller bland deras kunder, som förväntar sig att just deras önskade sätt att betala ska fungera – kort, kontant, kontaktlöst, Swish eller faktura. Vi genomförde nyligen en undersökning bland både handlare och konsumenter som tydligt visar att kort-, faktura- och direktbetalningar är de mest populära betalsätten vid handel på nätet. Men också att 17 procent skulle handla oftare i fysisk butik om de enkelt kunde betala mot faktura. Enkelheten handlar då om att det finns en förenklad kreditprövning på plats samt att köpet kan genomföras via en vanlig betalterminal, som ett kortköp.

Som handlare kan man i dag erbjuda ett enkelt och billigt sätt för sina kunder att betala mot faktura i fysisk butik. Möjligheten finns att kunna återta en del av kundströmmarna till sin fysiska butik igen och öka merförsäljningen och intäkterna den vägen. Fakturalösningar i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljningen.

Samtidigt brottas man som handlare också med att öka intäkterna och reducera kostnaderna, även för betallösningarna. Det ställer förstås höga krav på såväl handlarna som leverantörerna av tekniken bakom betalningslösningarna. Nya betallösningar ska inte skapa hinder för varken tillväxt, kundservice eller innebära inlåsningseffekter för ny teknikinnovation.

Det låter motsägelsefullt, men allt detta är faktiskt möjligt. Framgångsfaktorerna ligger i att kunna integrera de olika aspekterna kring betalningar, till exempel genom att betalterminalen:

  • kan uppdateras till att hantera flera typer av betalningar och lojalitetsprogram. Det förenklar anpassningen av kassan i takt med att konsumentbehoven förändras.
  • kan integreras med olika kampanjer, lagerhantering och annan backoffice-verksamhet.
  • kan fjärrövervakas, felsökas och uppdateras via molnet
  • kan säkerställa snabbare och säkra transaktioner med avancerad kryptering och tokenisering för att skydda känsliga betalningsdata. För handlare som har försäljning både via nätet och fysiska butiker, ska de olika transaktionerna kunna hanteras via en betalningsväxel.

Genom att sammanföra alla dessa aspekter till en enda, lättanvänd lösning blir det enklare för enskilda handlare att kunna hantera alla aspekter av sin verksamhet idag och ändå vara redo för framtidens möjligheter.

Som handlare utgör betalningsfunktionerna inte en del av kärnverksamheten. Den ska bara fungera. Handlarna ska kunna släppa den delen och istället kunna fokusera på verksamhetens tillväxt och bygga upp varaktiga relationer med sina kunder.

Morgan Sellén, vd

Verifone Sverige



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl expanderar i Göteborg

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ica tar hem baconen

Instabox satsar stort

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Nyhetsbrev

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Arkiv

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Skärgårdshandlarens megasommar

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.209