23948sdkhjf

Fakturan kan ersätta kontanterna vid köp i butik

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Morgan Sellén, vd för Verifone Sverige, slår ett slag för fakturabetalning i butik.

Att betalningsalternativen är många är ingen överraskning för dagens handlare. Inte heller bland deras kunder, som förväntar sig att just deras önskade sätt att betala ska fungera – kort, kontant, kontaktlöst, Swish eller faktura. Vi genomförde nyligen en undersökning bland både handlare och konsumenter som tydligt visar att kort-, faktura- och direktbetalningar är de mest populära betalsätten vid handel på nätet. Men också att 17 procent skulle handla oftare i fysisk butik om de enkelt kunde betala mot faktura. Enkelheten handlar då om att det finns en förenklad kreditprövning på plats samt att köpet kan genomföras via en vanlig betalterminal, som ett kortköp.

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

Som handlare kan man i dag erbjuda ett enkelt och billigt sätt för sina kunder att betala mot faktura i fysisk butik. Möjligheten finns att kunna återta en del av kundströmmarna till sin fysiska butik igen och öka merförsäljningen och intäkterna den vägen. Fakturalösningar i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljningen.

Samtidigt brottas man som handlare också med att öka intäkterna och reducera kostnaderna, även för betallösningarna. Det ställer förstås höga krav på såväl handlarna som leverantörerna av tekniken bakom betalningslösningarna. Nya betallösningar ska inte skapa hinder för varken tillväxt, kundservice eller innebära inlåsningseffekter för ny teknikinnovation.

Det låter motsägelsefullt, men allt detta är faktiskt möjligt. Framgångsfaktorerna ligger i att kunna integrera de olika aspekterna kring betalningar, till exempel genom att betalterminalen:

  • kan uppdateras till att hantera flera typer av betalningar och lojalitetsprogram. Det förenklar anpassningen av kassan i takt med att konsumentbehoven förändras.
  • kan integreras med olika kampanjer, lagerhantering och annan backoffice-verksamhet.
  • kan fjärrövervakas, felsökas och uppdateras via molnet
  • kan säkerställa snabbare och säkra transaktioner med avancerad kryptering och tokenisering för att skydda känsliga betalningsdata. För handlare som har försäljning både via nätet och fysiska butiker, ska de olika transaktionerna kunna hanteras via en betalningsväxel.

Genom att sammanföra alla dessa aspekter till en enda, lättanvänd lösning blir det enklare för enskilda handlare att kunna hantera alla aspekter av sin verksamhet idag och ändå vara redo för framtidens möjligheter.

Som handlare utgör betalningsfunktionerna inte en del av kärnverksamheten. Den ska bara fungera. Handlarna ska kunna släppa den delen och istället kunna fokusera på verksamhetens tillväxt och bygga upp varaktiga relationer med sina kunder.

Morgan Sellén, vd

Verifone Sverige



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Kock i matkassesamarbete

Här sopar robotarna banan i butiken

Nyhetsbrev

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Arkiv

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Bergendahls i storavtal

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

På nytt jobb
Han tar över Stora Coop

Sänd till en kollega

0.225