23948sdkhjf

Många klickar hem maten efter semestern

| Av Nina König / TT | Tipsa redaktionen

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Svenskarna handlar alltmer mat på nätet och nu när många kommer tillbaka till vardagen ökar trycket på näthandlarna.

Läs också: Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

- Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym, säger Tomas Kull, vd för Mathem.

Skolorna börjar snart och många är på väg tillbaka till vardagslunken från semestern. Det så kallade livspusslet ska läggas och antalet matbeställningar efter semesterperioden har varit över förväntan, enligt Tomas Kull.

- Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan, säger han.

Anders Jacobsson som är marknadsansvarig på Mat.se beskriver en mer försiktig uppgång.

Läs också: Stormen mot Mathem växer

- Det går ner varje sommar, men vi ser att det börjar ta fart nu, säger han.

Försäljningen av mat på nätet har varit på uppgång sedan tidigare. Förra året var omsättningen för den digitala mathandeln 4,6 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt med 19 procent jämfört med året innan, enligt ny statistik från organisationen Svensk Digital Handel.

Lösplocket ökar

- När man började med nätmat drev man handeln med färdiga middagskassar, det vad det som satte fart på mathandeln, säger Per Ljungberg vd för Svensk Digital Handel.

Numera är det främst det så kallade lösplocket, där konsumenterna själva väljer vad de ska köpa, som växer. Samtidigt minskar efterfrågan på middagskassarna. Ändå väntas tillväxten för nätmaten öka med 25 procent i år jämfört med förra året.

- Jag tror på en väldigt kraftig tillväxt, säger Ljungberg.

Läs också: Mathems vd sågar granskningen

För närvarande står nätmaten för 1,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, vilket är en liten andel jämfört med de länder som leder utvecklingen.

I Sydkorea är motsvarande andel nästan 20 procent. I Storbritannien och Japan 7,5 procent och i Kina 6,2.

En av anledningarna till att det går långsammare här är att Sverige inte är lika befolkningstätt. En annan är att Sverige ligger efter när det gäller utvecklingen av hemleveranser, enligt Per Ljungberg.

Ny hemleverans

- Nätföretagen har tvingats bygga upp sin egen infrastruktur. Men nu händer det mycket när det gäller hemleveranser i Sverige och det bidrar positivt till att prognosen kan växa kraftigt.

Svenska företag arbetar hårt för att effektivisera sina leveranser och Coop online siktar till exempel på att matkassen ska stå utanför dörren en timme efter att beställningen gjorts.

Läs också: Nu hårdnar leveranskriget

Per Ljungberg är ändå tveksam till att Sverige kommer kunna komma upp i Sydkoreas volymer inom en överskådlig framtid. Tomas Kull på Mathem och Anders Jacobsson på Mat.se är däremot övertygade.

- Titta på våra barn. De handlar det mesta på nätet. Är man van att vara på nätet så blir det naturligt att handla där, säger Tomas Kull.

Fakta: Länderna som handlar mest nätmat

  1. Sydkorea 19,7 procent
  2. Storbritannien 7,5 procent
  3. Japan 7,5 procent
  4. Kina 6,2 procent
  5. Frankrike 5,6 procent
  6. Tjeckien 3,2 procent
  7. Danmark 2,2 procent
  8. Tyskland 1,7 procent
  9. Spanien 1,8 procent
  10. Sverige 1,6 procent
  11. USA 1,5 procent
  12. Polen 0,9 procent

Källa: Svensk Digital Handel, Kantar webbpanel

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Alkoholfri glögg återkallas

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Nyhetsbrev

Terassläge i Haninge

Arkiv

Malmö får ny Coop

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Personal skadad efter väpnade rån

Butikens tak rasade in

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Hon blir ny vd för KF

Coop med nytt kreditkort

City Gross Marknadsplats ska växa

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Sänd till en kollega

0.125