23948sdkhjf

Många klickar hem maten efter semestern

| Av Nina König / TT | Tipsa redaktionen

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Svenskarna handlar alltmer mat på nätet och nu när många kommer tillbaka till vardagen ökar trycket på näthandlarna.

Läs också: Två nya chefer till Mathem – tar plats i ledningsgruppen

- Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym, säger Tomas Kull, vd för Mathem.

Skolorna börjar snart och många är på väg tillbaka till vardagslunken från semestern. Det så kallade livspusslet ska läggas och antalet matbeställningar efter semesterperioden har varit över förväntan, enligt Tomas Kull.

- Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan, säger han.

Anders Jacobsson som är marknadsansvarig på Mat.se beskriver en mer försiktig uppgång.

Läs också: Rekordtidiga leveranser till skärgården

- Det går ner varje sommar, men vi ser att det börjar ta fart nu, säger han.

Försäljningen av mat på nätet har varit på uppgång sedan tidigare. Förra året var omsättningen för den digitala mathandeln 4,6 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt med 19 procent jämfört med året innan, enligt ny statistik från organisationen Svensk Digital Handel.

Lösplocket ökar

- När man började med nätmat drev man handeln med färdiga middagskassar, det vad det som satte fart på mathandeln, säger Per Ljungberg vd för Svensk Digital Handel.

Numera är det främst det så kallade lösplocket, där konsumenterna själva väljer vad de ska köpa, som växer. Samtidigt minskar efterfrågan på middagskassarna. Ändå väntas tillväxten för nätmaten öka med 25 procent i år jämfört med förra året.

- Jag tror på en väldigt kraftig tillväxt, säger Ljungberg.

Läs också: Mathem expressöppnar nytt e-handelslager – anställer 80

För närvarande står nätmaten för 1,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, vilket är en liten andel jämfört med de länder som leder utvecklingen.

I Sydkorea är motsvarande andel nästan 20 procent. I Storbritannien och Japan 7,5 procent och i Kina 6,2.

En av anledningarna till att det går långsammare här är att Sverige inte är lika befolkningstätt. En annan är att Sverige ligger efter när det gäller utvecklingen av hemleveranser, enligt Per Ljungberg.

Ny hemleverans

- Nätföretagen har tvingats bygga upp sin egen infrastruktur. Men nu händer det mycket när det gäller hemleveranser i Sverige och det bidrar positivt till att prognosen kan växa kraftigt.

Svenska företag arbetar hårt för att effektivisera sina leveranser och Coop online siktar till exempel på att matkassen ska stå utanför dörren en timme efter att beställningen gjorts.

Läs också: Kedjornas planer för e-handeln: ”Corona har skyndat på utvecklingen 2-3 år”

Per Ljungberg är ändå tveksam till att Sverige kommer kunna komma upp i Sydkoreas volymer inom en överskådlig framtid. Tomas Kull på Mathem och Anders Jacobsson på Mat.se är däremot övertygade.

- Titta på våra barn. De handlar det mesta på nätet. Är man van att vara på nätet så blir det naturligt att handla där, säger Tomas Kull.

Fakta: Länderna som handlar mest nätmat

  1. Sydkorea 19,7 procent
  2. Storbritannien 7,5 procent
  3. Japan 7,5 procent
  4. Kina 6,2 procent
  5. Frankrike 5,6 procent
  6. Tjeckien 3,2 procent
  7. Danmark 2,2 procent
  8. Tyskland 1,7 procent
  9. Spanien 1,8 procent
  10. Sverige 1,6 procent
  11. USA 1,5 procent
  12. Polen 0,9 procent

Källa: Svensk Digital Handel, Kantar webbpanel

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Nyhetsbrev

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Pricer får stororder

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125