Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kampanjtrycket på svenskt nötkött har enligt Matpriskollens statistik exploderat den senaste tiden. Mellan veckorna 29 och 32 ökade antalet rikskampanjer på den svenska nötfärsen med 43 procent jämfört med förra året.

Läs också: Coop öppnar för prishöjningar på kött

– Det är en enorm ökning och visar tydligt att det är något som är på gång. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer, konstaterar Ulf Mazur, som samlar och analyserar alla DR-kampanjer i dagligvaruhandeln.

Bakgrunden till det köttkrig som nu dragit i gång är den kraftiga torka som drabbat landet under sommaren. Köttbönderna har haft svårt att utfodra djuren och tvingats till nödslakt. Axfood avslöjade i förrgår för Fri Köpenskap att de tror på prissänkningar på 30-40 procent.

– Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger presschefen Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

I Matpriskollens statistik för veckorna 29–32 är det Coop Nära, Coop Forum och Hemköp som ökat kampanjtrycket på svenskt kött mest. Men under nuvarande vecka, 33, har alla Ica:s format tagit upp kampen med ett rekordlågt pris, 59,90 på svensk nötfärs.

Läs också: Ica Maxi fick stänga

– Det är det lägsta priset i år, och att på riksbasis gå ut med ett sådant pris på sina förstasidor i DR-bladen och i TV-reklamen är ett tydligt ställningstagande. När Ica som styr över halva dagligvarumarknaden gör en sådan sak så signalerar de tydligt att det är det priset som gäller, konstaterar Ulf Mazur.

Han tror mycket väl att aktionen kan elda i gång en prispress i hela branschen. Effekterna blir släpande inte bara för att slaktprocessen tar tid.

– Det finns alltid en naturlig fördröjning när det handlar om kampanjer. Kampanjerna ska planeras, produceras och distribueras. Det tar tid, konstaterar Ulf Mazur.

Men det är inte bara det rekordlåga priset som avslöjar en intressant aktivitet från Ica. Statistik från Svenskt Kött visar att kedjan tvärvände i sin planering när det gäller veckans köttfärskampanj.

– De hade planerat för en beställning på 350 ton köttfärs men beställde dubbelt så mycket till den här veckans kampanj, säger vd Elisabet Qvarford till Fri Köpenskap.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Fazer utökar havresatsning

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Itab vinstvarnar

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Ica Maxi fick stänga

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Sveriges läkarförbund rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Här säljs redan julmust

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Här öppnar Coop Online

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.288