23948sdkhjf

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kampanjtrycket på svenskt nötkött har enligt Matpriskollens statistik exploderat den senaste tiden. Mellan veckorna 29 och 32 ökade antalet rikskampanjer på den svenska nötfärsen med 43 procent jämfört med förra året.

Läs också: Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

– Det är en enorm ökning och visar tydligt att det är något som är på gång. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer, konstaterar Ulf Mazur, som samlar och analyserar alla DR-kampanjer i dagligvaruhandeln.

Bakgrunden till det köttkrig som nu dragit i gång är den kraftiga torka som drabbat landet under sommaren. Köttbönderna har haft svårt att utfodra djuren och tvingats till nödslakt. Axfood avslöjade i förrgår för Fri Köpenskap att de tror på prissänkningar på 30-40 procent.

– Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger presschefen Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

I Matpriskollens statistik för veckorna 29–32 är det Coop Nära, Coop Forum och Hemköp som ökat kampanjtrycket på svenskt kött mest. Men under nuvarande vecka, 33, har alla Ica:s format tagit upp kampen med ett rekordlågt pris, 59,90 på svensk nötfärs.

Läs också: Ny butik till Västerås vid årsskiftet

– Det är det lägsta priset i år, och att på riksbasis gå ut med ett sådant pris på sina förstasidor i DR-bladen och i TV-reklamen är ett tydligt ställningstagande. När Ica som styr över halva dagligvarumarknaden gör en sådan sak så signalerar de tydligt att det är det priset som gäller, konstaterar Ulf Mazur.

Han tror mycket väl att aktionen kan elda i gång en prispress i hela branschen. Effekterna blir släpande inte bara för att slaktprocessen tar tid.

– Det finns alltid en naturlig fördröjning när det handlar om kampanjer. Kampanjerna ska planeras, produceras och distribueras. Det tar tid, konstaterar Ulf Mazur.

Men det är inte bara det rekordlåga priset som avslöjar en intressant aktivitet från Ica. Statistik från Svenskt Kött visar att kedjan tvärvände i sin planering när det gäller veckans köttfärskampanj.

– De hade planerat för en beställning på 350 ton köttfärs men beställde dubbelt så mycket till den här veckans kampanj, säger vd Elisabet Qvarford till Fri Köpenskap.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Willys tar över efter Coop

Orklas vd avgår

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Arkiv

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Willys i Kalmar klar till sommaren

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Näthandlare tror på framtiden

Coop-fusionen får kritik

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Bergendahls levererar till fler kunder

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Ica köper mer mark intill Ocadolagret

Priset på mat ökade i februari

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.226