23948sdkhjf

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kampanjtrycket på svenskt nötkött har enligt Matpriskollens statistik exploderat den senaste tiden. Mellan veckorna 29 och 32 ökade antalet rikskampanjer på den svenska nötfärsen med 43 procent jämfört med förra året.

Läs också: Ett steg närmare ny Svedalabutik

– Det är en enorm ökning och visar tydligt att det är något som är på gång. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer, konstaterar Ulf Mazur, som samlar och analyserar alla DR-kampanjer i dagligvaruhandeln.

Bakgrunden till det köttkrig som nu dragit i gång är den kraftiga torka som drabbat landet under sommaren. Köttbönderna har haft svårt att utfodra djuren och tvingats till nödslakt. Axfood avslöjade i förrgår för Fri Köpenskap att de tror på prissänkningar på 30-40 procent.

– Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger presschefen Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

I Matpriskollens statistik för veckorna 29–32 är det Coop Nära, Coop Forum och Hemköp som ökat kampanjtrycket på svenskt kött mest. Men under nuvarande vecka, 33, har alla Ica:s format tagit upp kampen med ett rekordlågt pris, 59,90 på svensk nötfärs.

Läs också: Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

– Det är det lägsta priset i år, och att på riksbasis gå ut med ett sådant pris på sina förstasidor i DR-bladen och i TV-reklamen är ett tydligt ställningstagande. När Ica som styr över halva dagligvarumarknaden gör en sådan sak så signalerar de tydligt att det är det priset som gäller, konstaterar Ulf Mazur.

Han tror mycket väl att aktionen kan elda i gång en prispress i hela branschen. Effekterna blir släpande inte bara för att slaktprocessen tar tid.

– Det finns alltid en naturlig fördröjning när det handlar om kampanjer. Kampanjerna ska planeras, produceras och distribueras. Det tar tid, konstaterar Ulf Mazur.

Men det är inte bara det rekordlåga priset som avslöjar en intressant aktivitet från Ica. Statistik från Svenskt Kött visar att kedjan tvärvände i sin planering när det gäller veckans köttfärskampanj.

– De hade planerat för en beställning på 350 ton köttfärs men beställde dubbelt så mycket till den här veckans kampanj, säger vd Elisabet Qvarford till Fri Köpenskap.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica ut – Coop in

Bara en månad efter konkursen tar Coop Nord över butiken.

Fyrdubblad vaktstyrka rensar upp utanför butikerna

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

"Vårt mål är att bidra med fem miljoner kronor"

Butik firar 15 år med nyrenovering

Hon är landets bästa kassörska

Willys-kassörska vann i stor tävling.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Så skyddar de handeln mot knarkarna

Hoten, våldet och stölderna. Kriminaliteten frodas när polisen lämnar butikerna i sticket. Fri Köpenskap följde med den nya vaktstyrkan som ska städa upp i den undre världen.

Arkiv

Bollnäsbutik är bästa arbetsplatsen

Vd-skifte på Martin & Servera

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Rootfruit flaggar för förlust

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

Ett steg närmare ny Svedalabutik

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nytt varumärke för Bergendahls

City Gross firade sitt första kvartssekel

Lidl tar över egna brödavdelningar

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Smakstart för Fodis crowdfunding

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Sänd till en kollega

0.243