23948sdkhjf

Fem nya roller i butik – är du förberedd?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström om rollbesättning i framtiden butik.

Detaljhandeln förändrar sig snabbt. Digitaliseringen leder till nya inköpsvanor. Kunderna handlar där det är mest praktiskt och förväntar sig samma service, utbud och priser oavsett om de handlar i den digitala eller fysiska butiken. Konkurrensen pressar marginalerna. Automatisering och digitalisering i den fysiska butiken kommer att öka. Många av de klassiska butiksarbetena kommer att finnas kvar men nya roller uppstår. Nedan specificerar jag några nya roller som jag ser växa fram och som man som köpman bör förhålla sig till i den framtida rekryteringen av butiksmedarbetare.

Social mediaspecialist – Den digitala närvaron är urviktigt för att den fysiska butiken skall kännas modern, uppdaterad och relevant. Samtidigt behöver butikerna driva trafik och det kommer bl a i framtiden ske digitalt via sociala medier. Google och Facebook är viktiga plattformar att behärska.

Butiksskådespelare– Butiken måste i framtiden ge sina kunder en upplevelse som inte bara handlar om att säga hej, lämna ut produkten och ta betalt. I framtiden måste vi se butiken som en scen där våra kunder är besökare och gäster. De måste få en upplevelse som gör att det känns värt att komma till butiken. Flera butiker är idag inspirerade av ICA:s reklamfilmer och har skapat egna dokusåpor som går i sociala medier. Dessa kan även vävas in i butikens fysiska värld.

Temaregissör – Att bara distribuera produkter i framtiden räcker inte. Vi måste bygga vår butik utifrån teman som känns aktuella för kunderna. Teman byggs kring traditionella högtider men också kring kundernas intresseområden som vegetariska mat, hälsa eller miljö. Temat skall genomsyra hela butiken såväl fysiskt som digitalt och erbjuda spännande produkter, erbjudande och kunskap.

Dataanalytiker – Vi samlar på oss en mängd data om hur kunderna rör sig i butiken, i sociala medier, på hemsidan. Datan kan om vi analyserar den rätt leda till aktiviteter som driver trafik och ökar snittköpen och därmed hålla nere kostnaderna för marknadsföring.

Målltidsutvecklare- Resturangsektorn växer mer än traditionell daglivaruhandel. Kunderna efterfrågar allt mer färdiglagat. Den butiken behöver utveckla sina måltidslösningar och bli en framtida hybrid mellan butik och restaurang. Här kan butiken hämta inspiration från snabbmatskedjor, restauranger och servicebutiker.

Dagens kund är krävande och tar det bästa från alla olika inköpskanaler. Det är därför viktigt att snabbt identifiera vilka områden butiken behöver utveckla. Diskutera på nästa ledningsmöte vilka behov ni ser växa fram i butiken och undersök om ni har befintliga medarbetare som kan axla någon eller några av rollerna som fyller behoven. Butiksarbetet i framtiden kommer att attrahera många nya grupper och kompetenser, vilket är positivt. Vår bransch går en dynamisk framtid till mötes.

Martin Moström

Strategisk rådgivare, Shopper Marketing

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Alkoholfri glögg återkallas

Terassläge i Haninge

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Arkiv

Malmö får ny Coop

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Personal skadad efter väpnade rån

Butikens tak rasade in

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Hon blir ny vd för KF

City Gross Marknadsplats ska växa

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Sänd till en kollega

0.126