Fem nya roller i butik – är du förberedd?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström om rollbesättning i framtiden butik.

Detaljhandeln förändrar sig snabbt. Digitaliseringen leder till nya inköpsvanor. Kunderna handlar där det är mest praktiskt och förväntar sig samma service, utbud och priser oavsett om de handlar i den digitala eller fysiska butiken. Konkurrensen pressar marginalerna. Automatisering och digitalisering i den fysiska butiken kommer att öka. Många av de klassiska butiksarbetena kommer att finnas kvar men nya roller uppstår. Nedan specificerar jag några nya roller som jag ser växa fram och som man som köpman bör förhålla sig till i den framtida rekryteringen av butiksmedarbetare.

Social mediaspecialist – Den digitala närvaron är urviktigt för att den fysiska butiken skall kännas modern, uppdaterad och relevant. Samtidigt behöver butikerna driva trafik och det kommer bl a i framtiden ske digitalt via sociala medier. Google och Facebook är viktiga plattformar att behärska.

Butiksskådespelare– Butiken måste i framtiden ge sina kunder en upplevelse som inte bara handlar om att säga hej, lämna ut produkten och ta betalt. I framtiden måste vi se butiken som en scen där våra kunder är besökare och gäster. De måste få en upplevelse som gör att det känns värt att komma till butiken. Flera butiker är idag inspirerade av ICA:s reklamfilmer och har skapat egna dokusåpor som går i sociala medier. Dessa kan även vävas in i butikens fysiska värld.

Temaregissör – Att bara distribuera produkter i framtiden räcker inte. Vi måste bygga vår butik utifrån teman som känns aktuella för kunderna. Teman byggs kring traditionella högtider men också kring kundernas intresseområden som vegetariska mat, hälsa eller miljö. Temat skall genomsyra hela butiken såväl fysiskt som digitalt och erbjuda spännande produkter, erbjudande och kunskap.

Dataanalytiker – Vi samlar på oss en mängd data om hur kunderna rör sig i butiken, i sociala medier, på hemsidan. Datan kan om vi analyserar den rätt leda till aktiviteter som driver trafik och ökar snittköpen och därmed hålla nere kostnaderna för marknadsföring.

Målltidsutvecklare- Resturangsektorn växer mer än traditionell daglivaruhandel. Kunderna efterfrågar allt mer färdiglagat. Den butiken behöver utveckla sina måltidslösningar och bli en framtida hybrid mellan butik och restaurang. Här kan butiken hämta inspiration från snabbmatskedjor, restauranger och servicebutiker.

Dagens kund är krävande och tar det bästa från alla olika inköpskanaler. Det är därför viktigt att snabbt identifiera vilka områden butiken behöver utveckla. Diskutera på nästa ledningsmöte vilka behov ni ser växa fram i butiken och undersök om ni har befintliga medarbetare som kan axla någon eller några av rollerna som fyller behoven. Butiksarbetet i framtiden kommer att attrahera många nya grupper och kompetenser, vilket är positivt. Vår bransch går en dynamisk framtid till mötes.

Martin Moström

Strategisk rådgivare, Shopper Marketing



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Arkiv

Itab vinstvarnar

Fazer utökar havresatsning

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Här säljs redan julmust

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Ica Maxi fick stänga

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.188