23948sdkhjf

Fem nya roller i butik – är du förberedd?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström om rollbesättning i framtiden butik.

Detaljhandeln förändrar sig snabbt. Digitaliseringen leder till nya inköpsvanor. Kunderna handlar där det är mest praktiskt och förväntar sig samma service, utbud och priser oavsett om de handlar i den digitala eller fysiska butiken. Konkurrensen pressar marginalerna. Automatisering och digitalisering i den fysiska butiken kommer att öka. Många av de klassiska butiksarbetena kommer att finnas kvar men nya roller uppstår. Nedan specificerar jag några nya roller som jag ser växa fram och som man som köpman bör förhålla sig till i den framtida rekryteringen av butiksmedarbetare.

Social mediaspecialist – Den digitala närvaron är urviktigt för att den fysiska butiken skall kännas modern, uppdaterad och relevant. Samtidigt behöver butikerna driva trafik och det kommer bl a i framtiden ske digitalt via sociala medier. Google och Facebook är viktiga plattformar att behärska.

Butiksskådespelare– Butiken måste i framtiden ge sina kunder en upplevelse som inte bara handlar om att säga hej, lämna ut produkten och ta betalt. I framtiden måste vi se butiken som en scen där våra kunder är besökare och gäster. De måste få en upplevelse som gör att det känns värt att komma till butiken. Flera butiker är idag inspirerade av ICA:s reklamfilmer och har skapat egna dokusåpor som går i sociala medier. Dessa kan även vävas in i butikens fysiska värld.

Temaregissör – Att bara distribuera produkter i framtiden räcker inte. Vi måste bygga vår butik utifrån teman som känns aktuella för kunderna. Teman byggs kring traditionella högtider men också kring kundernas intresseområden som vegetariska mat, hälsa eller miljö. Temat skall genomsyra hela butiken såväl fysiskt som digitalt och erbjuda spännande produkter, erbjudande och kunskap.

Dataanalytiker – Vi samlar på oss en mängd data om hur kunderna rör sig i butiken, i sociala medier, på hemsidan. Datan kan om vi analyserar den rätt leda till aktiviteter som driver trafik och ökar snittköpen och därmed hålla nere kostnaderna för marknadsföring.

Målltidsutvecklare- Resturangsektorn växer mer än traditionell daglivaruhandel. Kunderna efterfrågar allt mer färdiglagat. Den butiken behöver utveckla sina måltidslösningar och bli en framtida hybrid mellan butik och restaurang. Här kan butiken hämta inspiration från snabbmatskedjor, restauranger och servicebutiker.

Dagens kund är krävande och tar det bästa från alla olika inköpskanaler. Det är därför viktigt att snabbt identifiera vilka områden butiken behöver utveckla. Diskutera på nästa ledningsmöte vilka behov ni ser växa fram i butiken och undersök om ni har befintliga medarbetare som kan axla någon eller några av rollerna som fyller behoven. Butiksarbetet i framtiden kommer att attrahera många nya grupper och kompetenser, vilket är positivt. Vår bransch går en dynamisk framtid till mötes.

Martin Moström

Strategisk rådgivare, Shopper Marketing



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Så drabbade snökaoset butikerna

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Arkiv

Smakstart för Fodis crowdfunding

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Sänd till en kollega

0.373