23948sdkhjf

Fem nya roller i butik – är du förberedd?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström om rollbesättning i framtiden butik.

Detaljhandeln förändrar sig snabbt. Digitaliseringen leder till nya inköpsvanor. Kunderna handlar där det är mest praktiskt och förväntar sig samma service, utbud och priser oavsett om de handlar i den digitala eller fysiska butiken. Konkurrensen pressar marginalerna. Automatisering och digitalisering i den fysiska butiken kommer att öka. Många av de klassiska butiksarbetena kommer att finnas kvar men nya roller uppstår. Nedan specificerar jag några nya roller som jag ser växa fram och som man som köpman bör förhålla sig till i den framtida rekryteringen av butiksmedarbetare.

Social mediaspecialist – Den digitala närvaron är urviktigt för att den fysiska butiken skall kännas modern, uppdaterad och relevant. Samtidigt behöver butikerna driva trafik och det kommer bl a i framtiden ske digitalt via sociala medier. Google och Facebook är viktiga plattformar att behärska.

Butiksskådespelare– Butiken måste i framtiden ge sina kunder en upplevelse som inte bara handlar om att säga hej, lämna ut produkten och ta betalt. I framtiden måste vi se butiken som en scen där våra kunder är besökare och gäster. De måste få en upplevelse som gör att det känns värt att komma till butiken. Flera butiker är idag inspirerade av ICA:s reklamfilmer och har skapat egna dokusåpor som går i sociala medier. Dessa kan även vävas in i butikens fysiska värld.

Temaregissör – Att bara distribuera produkter i framtiden räcker inte. Vi måste bygga vår butik utifrån teman som känns aktuella för kunderna. Teman byggs kring traditionella högtider men också kring kundernas intresseområden som vegetariska mat, hälsa eller miljö. Temat skall genomsyra hela butiken såväl fysiskt som digitalt och erbjuda spännande produkter, erbjudande och kunskap.

Dataanalytiker – Vi samlar på oss en mängd data om hur kunderna rör sig i butiken, i sociala medier, på hemsidan. Datan kan om vi analyserar den rätt leda till aktiviteter som driver trafik och ökar snittköpen och därmed hålla nere kostnaderna för marknadsföring.

Målltidsutvecklare- Resturangsektorn växer mer än traditionell daglivaruhandel. Kunderna efterfrågar allt mer färdiglagat. Den butiken behöver utveckla sina måltidslösningar och bli en framtida hybrid mellan butik och restaurang. Här kan butiken hämta inspiration från snabbmatskedjor, restauranger och servicebutiker.

Dagens kund är krävande och tar det bästa från alla olika inköpskanaler. Det är därför viktigt att snabbt identifiera vilka områden butiken behöver utveckla. Diskutera på nästa ledningsmöte vilka behov ni ser växa fram i butiken och undersök om ni har befintliga medarbetare som kan axla någon eller några av rollerna som fyller behoven. Butiksarbetet i framtiden kommer att attrahera många nya grupper och kompetenser, vilket är positivt. Vår bransch går en dynamisk framtid till mötes.

Martin Moström

Strategisk rådgivare, Shopper Marketing

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128