Ny arena ska ta svensk mat till första plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sweden Food Arena vill förvandla den svenska livsmedelsindustrin till en kärnverksamhet.

Att Sverige har en ny livsmedelsstrategi kan inte ha gått någon förbi. Hela branschen ska mobiliseras fram till 2030 för att sätta den svenska matproduktionen på kartan och som en del i den strategin lanserades Sweden Food Arena den 24 maj i år.

Läs också: Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Det är Tillväxtverket som etablerat själva arenan men tanken är att från och med januari nästa år ska arenan helt och hållet styras av livsmedelsindustrin. Men vad är syftet med Sweden Food Arena?

– Tittar man på Bloombergs innovationsindex så har Sverige första platsen när det gäller Europa och inom alla branscher, och tittar man på paradbranscher som skog, stål och fordonsbranschen så är vi på andra plats. Men tittar vi på livsmedelssektorn så ligger vi på plats fjorton, säger Per Arfvidsson vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena och fortsätter:

– Syftet är ta sig från plats fjorton till prispallen, att driva fram en kraftfullt signifikant ökning på forskning och utveckling, att driva innovation. Vi vill se en satsning på branschen i paritet med övriga kärnbranscher som skog och stål.

Det är framförallt inom tre områden som den nya arenan ska fokusera på: hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation, alla lika viktiga enligt Per Arfvidsson.

Vad är dagligvaruhandelns roll i Sweden Food Arena?

– Vårt fokus är på hela livsmedelssektorn, och branschen har varit ganska fragmenterad. Därför har nog andra branscher varit duktigare på att samla ihop sig och driva frågor. Det viktiga är att vi har fokus på hela kedjan, inte bara jordbruket, inte bara handeln och inte bara förädlingen.

Ett 50-tal branschorganisationer och företag har tecknat under avsiktsförklaringen för Sweden Food Arena och fler kan tillkomma. Förhoppningen är att samarbetet ska göra att den svenska matindustrin inte bara klarar av att producera för den egna marknaden utan även ökar exporten, en export som kommer drivas av just ökad innovation.

– Det finns en tydlig koppling mellan innovationsindex och export, desto mer innovativ en bransch är desto mera exporterar den, säger Per Arfvidsson.

Står det i motsats till målet om ökad självförsörjning?

– Nej inte alls, vilket grundar sig i livsmedelsstrategin, vi skall öka den svenska exporten och samtidigt kunna producera mer livsmedel med unika egenskaper och mervärde som vi både ska konsumera mer av och exportera.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Arkiv

Itab vinstvarnar

Fazer utökar havresatsning

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Här säljs redan julmust

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Ica Maxi fick stänga

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.193