23948sdkhjf

Ny arena ska ta svensk mat till första plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sweden Food Arena vill förvandla den svenska livsmedelsindustrin till en kärnverksamhet.

Att Sverige har en ny livsmedelsstrategi kan inte ha gått någon förbi. Hela branschen ska mobiliseras fram till 2030 för att sätta den svenska matproduktionen på kartan och som en del i den strategin lanserades Sweden Food Arena den 24 maj i år.

Läs också: Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Det är Tillväxtverket som etablerat själva arenan men tanken är att från och med januari nästa år ska arenan helt och hållet styras av livsmedelsindustrin. Men vad är syftet med Sweden Food Arena?

– Tittar man på Bloombergs innovationsindex så har Sverige första platsen när det gäller Europa och inom alla branscher, och tittar man på paradbranscher som skog, stål och fordonsbranschen så är vi på andra plats. Men tittar vi på livsmedelssektorn så ligger vi på plats fjorton, säger Per Arfvidsson vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena och fortsätter:

– Syftet är ta sig från plats fjorton till prispallen, att driva fram en kraftfullt signifikant ökning på forskning och utveckling, att driva innovation. Vi vill se en satsning på branschen i paritet med övriga kärnbranscher som skog och stål.

Det är framförallt inom tre områden som den nya arenan ska fokusera på: hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation, alla lika viktiga enligt Per Arfvidsson.

Vad är dagligvaruhandelns roll i Sweden Food Arena?

– Vårt fokus är på hela livsmedelssektorn, och branschen har varit ganska fragmenterad. Därför har nog andra branscher varit duktigare på att samla ihop sig och driva frågor. Det viktiga är att vi har fokus på hela kedjan, inte bara jordbruket, inte bara handeln och inte bara förädlingen.

Ett 50-tal branschorganisationer och företag har tecknat under avsiktsförklaringen för Sweden Food Arena och fler kan tillkomma. Förhoppningen är att samarbetet ska göra att den svenska matindustrin inte bara klarar av att producera för den egna marknaden utan även ökar exporten, en export som kommer drivas av just ökad innovation.

– Det finns en tydlig koppling mellan innovationsindex och export, desto mer innovativ en bransch är desto mera exporterar den, säger Per Arfvidsson.

Står det i motsats till målet om ökad självförsörjning?

– Nej inte alls, vilket grundar sig i livsmedelsstrategin, vi skall öka den svenska exporten och samtidigt kunna producera mer livsmedel med unika egenskaper och mervärde som vi både ska konsumera mer av och exportera.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Arkiv

Smakstart för Fodis crowdfunding

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Sänd till en kollega

0.283