23948sdkhjf

I väntan på onlineförsäljningen

Chefredaktör Maya Saksi om en oundviklig utveckling - som går att påverka.

I Sverige pratar kedjorna mest om mindre format på butiker i bostadsnära lägen och att onlineförsäljningen måste ta fart. Sneglar man över Atlanten både i USA och mot Fjärran Östern och framförallt då Kina ser man vart utvecklingen är på väg.

Amerikanska analytiker konstaterar att vi inte kommer att se explosionsartad försäljningsökning online, däremot ökar den väldigt långsamt om inte rent av har hamnat på en försäljningsplatå. Siffrorna varierar, men onlineförsäljningen i USA är mellan 5-7,5 procent. Samma kund använder flera kanaler och i stället för omni, kannibaliserar de på varandra.

Även om den digitala försäljningen trots detta är här för att stanna, krävs det mer investeringar i både digitala plattformar och i smidigare fysiska köpupplevelser. Det innebär fler butikuranger, amerikanska Kroger satsar på förarlösa bilar för hemkörning av mat. Betalningen och kassaköer är den svagaste punkten i köpupplevelsen, därför testar samma kedja olika lösningar för att kunderna ska kunna skanna varor och sedan passera en kontrollstation utan att stanna för betalning, eftersom systemet redan har känt av vilken kund som checkat in, skannat och som nu checkar ut genom att passera kontrollpunkten.

I Kina installeras system där kunden bara behöver le mot en kontrollpunkt för att köpet registreras. Å andra sidan inför Kina ett socialt kreditsystem baserat på liknande övervakning som förenklar shoppingen, så låt oss verkligen hoppas att vi inte får en sådan dystopisk framtid i Europa. Tekniken ska användas för att underlätta tillvaron och göra den säkrare, inte kontrollera kunder och medborgare.

Om två veckor är det Dagligvarugalan – du har väl köpt biljett? Jag hoppas att du kommer för att fira Sveriges bästa dagligvarubransch!

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Astrid och aporna återuppstår

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169