23948sdkhjf

I väntan på onlineförsäljningen

Chefredaktör Maya Saksi om en oundviklig utveckling - som går att påverka.

I Sverige pratar kedjorna mest om mindre format på butiker i bostadsnära lägen och att onlineförsäljningen måste ta fart. Sneglar man över Atlanten både i USA och mot Fjärran Östern och framförallt då Kina ser man vart utvecklingen är på väg.

Amerikanska analytiker konstaterar att vi inte kommer att se explosionsartad försäljningsökning online, däremot ökar den väldigt långsamt om inte rent av har hamnat på en försäljningsplatå. Siffrorna varierar, men onlineförsäljningen i USA är mellan 5-7,5 procent. Samma kund använder flera kanaler och i stället för omni, kannibaliserar de på varandra.

Även om den digitala försäljningen trots detta är här för att stanna, krävs det mer investeringar i både digitala plattformar och i smidigare fysiska köpupplevelser. Det innebär fler butikuranger, amerikanska Kroger satsar på förarlösa bilar för hemkörning av mat. Betalningen och kassaköer är den svagaste punkten i köpupplevelsen, därför testar samma kedja olika lösningar för att kunderna ska kunna skanna varor och sedan passera en kontrollstation utan att stanna för betalning, eftersom systemet redan har känt av vilken kund som checkat in, skannat och som nu checkar ut genom att passera kontrollpunkten.

I Kina installeras system där kunden bara behöver le mot en kontrollpunkt för att köpet registreras. Å andra sidan inför Kina ett socialt kreditsystem baserat på liknande övervakning som förenklar shoppingen, så låt oss verkligen hoppas att vi inte får en sådan dystopisk framtid i Europa. Tekniken ska användas för att underlätta tillvaron och göra den säkrare, inte kontrollera kunder och medborgare.

Om två veckor är det Dagligvarugalan – du har väl köpt biljett? Jag hoppas att du kommer för att fira Sveriges bästa dagligvarubransch!

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133