23948sdkhjf

Hon vill förpacka hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Helena Olin har tagit Svegros förpackningar in i framtiden.

– För oss som ekologiska odlare är det viktigt att öka andelen miljövänlig förpackningar.

Läs också: Ny förpackning för färdigmat

I växthusen hos familjeägda Svegro på Färingsö utanför Stockholm har örter och sallat odlats sedan 1960-talet. När Helena Olin, marknadschef och produktutvecklare, började för fyra år sedan startade ett långsiktigt arbete med att succesivt ta fram mer säljande förpackningar med inriktning på hållbarhet och svenskt ursprung för hela sortimentet.

– Det är en lång process att få en förpackningen till produktion och att fungera i butik. Nu i sommar lanserades vår första örtserie med pappomslag i stället för plast i ett antal butiker i Stockholmsområdet. De har tagits emot väl. Ett viktigt strategisk steg för oss och den fortsatta utvecklingen för öka andelen miljövänliga förpackningar.

Varumärkesarbetet har också tagit fart sedan hon kom till Svegro och konsumenterna känner till varumärket i mycket högre grad än tidigare. Där har förpackning och design spelat en betydande roll.

I år görs dessutom ett omfattande omtag på potatissortimentet som lagras och packas i Skänninge med råvara från svenska odlare landet runt. Nästan samtliga förpackningar byts till återvinningsbart papper i stället för plast.

Läs också: Från Arla till Svegro

– Utvecklingen känns självklar då papper som material är bättre både för potatisens kvalitet och miljön. Idag erbjuder marknaden mest potatis i plastförpackningar och konsumenten har till viss del vant sig i att kunna se produkten. Men vi tänker tvärtom. Fler och fler blir medvetna både gällande miljön och produktkvalitet så vi är trygga med att konsumenten kommer att välja våra nya förpackningar.

Helena blickar framåt och anser att den största utmaningen i framtiden är att hitta hållbara alternativ till plasten samt att minska matsvinnet.

– På fem till tio års sikt hoppas jag att vi har fler prisvärda miljövänliga alternativ samt färre och smartare ytterförpackningar. Precis som andra länder i Europa kommer vi troligtvis se förbud mot vissa plastmaterial.

– Jag tror också att vi i kommer att ha en ökad andel produkter med svenskt ursprung och mer produkter utifrån säsong i butiken, framför allt inom färskvaror, tror Helena Olin.

Vad kan butiken göra?

– Butiken har en väldigt viktigt roll i att skapa valmöjlighet och hjälpa konsumenten att hitta genom att lyfta fram och aktivera dessa produkter som ofta i dag är dyrare. Butiken behöver också mod och uthållighet att satsa på nya produkter med dessa mervärden.

Läs också: Färska ägg levererade till dörren

– Jag tror att de butiker som lyckas med detta är framtidens vinnare, säger hon.

Vad är mest spännande nu?

–Förutom miljövänliga förpackningsalternativ – hur vi kan minska matsvinnet, e-handelsutvecklingen och framfarten av vegetariska och veganska produkter. Vi följer framtidstrender och inspireras av andra branscher och tar del av utländska marknader löpande för att ligga i framkant och vara nytänkande i vår utveckling. Det är en spännande resa vi påbörjat, säger Helena Olin.

SIW KEJONEN

Helena Olin

Aktuell: Utvecklat nya hållbara och säljande förpackningar till Svegros produkter.

Familj: 3 barn, mamma, 3 syskon och deras familjer.

Fritidsintressen: Trädgård, tennis och uteaktiviteter.

Ålder: 53 år.

Favoriträtt: Lamm, vilt, grönt och potatis i alla dess former.

Roligaste sysslan i produktutvecklingen: Att skapa och följa en idé till färdig produkt.

Favoritprodukt: Finbladig svartkål och Amandine potatis.

Bästa exponeringsknepet: Väl utvald placering med tydlig erbjudande och en engagerad butikspersonal.

Vill bjuda på middag: Någon som tycker om att njuta och uppskatta goda smakkombinationer.

Bästa tid på året i butik: Skördetiden på hösten med stort urval av svenska råvaror.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nyhetsbrev

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Arkiv

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Så gör butikerna med Paolos produkter

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Siljans Chark i konkurs

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Plus

Experten
Affärschefen om Kvantum: Spretigheten är en styrka

Per Dahl om hur han ska lyfta de 128 Kvantumbutikerna.

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

Willys till ny handelsplats

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Så många äldre har hittat till e-handeln

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Matsmart hittar nya partners i krisen

Kraftigt minskad inflation – men matpriserna ökar

Se alla Företagens egna nyheter

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.142