23948sdkhjf

Hon vill förpacka hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Helena Olin har tagit Svegros förpackningar in i framtiden.

– För oss som ekologiska odlare är det viktigt att öka andelen miljövänlig förpackningar.

Läs också: Från Arla till Svegro

I växthusen hos familjeägda Svegro på Färingsö utanför Stockholm har örter och sallat odlats sedan 1960-talet. När Helena Olin, marknadschef och produktutvecklare, började för fyra år sedan startade ett långsiktigt arbete med att succesivt ta fram mer säljande förpackningar med inriktning på hållbarhet och svenskt ursprung för hela sortimentet.

– Det är en lång process att få en förpackningen till produktion och att fungera i butik. Nu i sommar lanserades vår första örtserie med pappomslag i stället för plast i ett antal butiker i Stockholmsområdet. De har tagits emot väl. Ett viktigt strategisk steg för oss och den fortsatta utvecklingen för öka andelen miljövänliga förpackningar.

Varumärkesarbetet har också tagit fart sedan hon kom till Svegro och konsumenterna känner till varumärket i mycket högre grad än tidigare. Där har förpackning och design spelat en betydande roll.

I år görs dessutom ett omfattande omtag på potatissortimentet som lagras och packas i Skänninge med råvara från svenska odlare landet runt. Nästan samtliga förpackningar byts till återvinningsbart papper i stället för plast.

Läs också: Färska ägg levererade till dörren

– Utvecklingen känns självklar då papper som material är bättre både för potatisens kvalitet och miljön. Idag erbjuder marknaden mest potatis i plastförpackningar och konsumenten har till viss del vant sig i att kunna se produkten. Men vi tänker tvärtom. Fler och fler blir medvetna både gällande miljön och produktkvalitet så vi är trygga med att konsumenten kommer att välja våra nya förpackningar.

Helena blickar framåt och anser att den största utmaningen i framtiden är att hitta hållbara alternativ till plasten samt att minska matsvinnet.

– På fem till tio års sikt hoppas jag att vi har fler prisvärda miljövänliga alternativ samt färre och smartare ytterförpackningar. Precis som andra länder i Europa kommer vi troligtvis se förbud mot vissa plastmaterial.

– Jag tror också att vi i kommer att ha en ökad andel produkter med svenskt ursprung och mer produkter utifrån säsong i butiken, framför allt inom färskvaror, tror Helena Olin.

Vad kan butiken göra?

– Butiken har en väldigt viktigt roll i att skapa valmöjlighet och hjälpa konsumenten att hitta genom att lyfta fram och aktivera dessa produkter som ofta i dag är dyrare. Butiken behöver också mod och uthållighet att satsa på nya produkter med dessa mervärden.

Läs också: Jätteanläggningen i Motala invigd

– Jag tror att de butiker som lyckas med detta är framtidens vinnare, säger hon.

Vad är mest spännande nu?

–Förutom miljövänliga förpackningsalternativ – hur vi kan minska matsvinnet, e-handelsutvecklingen och framfarten av vegetariska och veganska produkter. Vi följer framtidstrender och inspireras av andra branscher och tar del av utländska marknader löpande för att ligga i framkant och vara nytänkande i vår utveckling. Det är en spännande resa vi påbörjat, säger Helena Olin.

SIW KEJONEN

Helena Olin

Aktuell: Utvecklat nya hållbara och säljande förpackningar till Svegros produkter.

Familj: 3 barn, mamma, 3 syskon och deras familjer.

Fritidsintressen: Trädgård, tennis och uteaktiviteter.

Ålder: 53 år.

Favoriträtt: Lamm, vilt, grönt och potatis i alla dess former.

Roligaste sysslan i produktutvecklingen: Att skapa och följa en idé till färdig produkt.

Favoritprodukt: Finbladig svartkål och Amandine potatis.

Bästa exponeringsknepet: Väl utvald placering med tydlig erbjudande och en engagerad butikspersonal.

Vill bjuda på middag: Någon som tycker om att njuta och uppskatta goda smakkombinationer.

Bästa tid på året i butik: Skördetiden på hösten med stort urval av svenska råvaror.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nyhetsbrev

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Arkiv

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Coronaviruset
Ansträngd situation i Coops lagerterminal – söker personal

Personalbristen är tydlig på Coops lagerterminal i Upplands Bro.

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.157