23948sdkhjf

Axfoods kraftiga vego-explosion

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiksgrepp, produktutveckling och kommunikation. Axfoods vegetariska försäljning har exploderat. ”Sporrar oss att fortsätta öka takten.”

Som Fri Köpenskap vid flera tillfällen berättat befinner sig Axfood på en vegomarsch. Nu kommer ett recept på framgången. Under det senaste året har Axfoods totala försäljning av vegetariska substitutvaror ökat med 20 procent.

Läs också: Tomt på ärtor i frysdiskarna

Vegetariskt är inte längre en trend. Det är utveckling som inte tycks bromsa ned, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Bakom framgångarna ligger flera satsningar. Stora kliv togs när Hemköp City för drygt ett år sedan lanserade det nya greppet ”Variera med vego”. Vegetariska produkter placeras intill sina animaliska motsvarigheter med tydlig skyltning som hjälper kunderna att variera med vegetariskt. Försäljningen exploderade snabbt med ökningar på 40 procent och sedan dess har det bara fortsatt uppåt. Konceptet håller på att rullas ut på bred front i Hemköps butiker. 

Det är inte vegetarianerna som ökar utan den breda massan som väljer att öka sin vegetariska konsumtion. Det har blivit enklare och godare att äta vegetariskt och många eftersträvar det av milö- och hälsoskäl, säger Claes Salomonsson.

Även Willys har hittat sin modell med satsningen ”Vego för alla”. De har pilottestat den vegetariska modellen, som i viss mån påminner om Hemköps, och väljer nu att gå ”all in” på vegetarisk marknadsföring.

Läs också: Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel. Det gör vi i det här fallet, med start i dag, berättade Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys för Fri Köpenskap förra veckan.

Med bredare marknadsföring från Axfoods draglok tros inte den vegetariska utveckling bromsas ned – snarare tvärtom. För att ytterligare piska igång försäljningen har man lagt mycket energi på produktutveckling inom det egna varumärket Garant. Svampbollar, broccolipuckar, fröburgare och lupinghurt är några exempel.

Det är väldigt många produkter som tagits fram, och vi har många nya på väg ut.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18