23948sdkhjf

Axfoods kraftiga vego-explosion

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiksgrepp, produktutveckling och kommunikation. Axfoods vegetariska försäljning har exploderat. ”Sporrar oss att fortsätta öka takten.”

Som Fri Köpenskap vid flera tillfällen berättat befinner sig Axfood på en vegomarsch. Nu kommer ett recept på framgången. Under det senaste året har Axfoods totala försäljning av vegetariska substitutvaror ökat med 20 procent.

Läs också: Handlar'n ökar tempo – blir Tempo

Vegetariskt är inte längre en trend. Det är utveckling som inte tycks bromsa ned, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Bakom framgångarna ligger flera satsningar. Stora kliv togs när Hemköp City för drygt ett år sedan lanserade det nya greppet ”Variera med vego”. Vegetariska produkter placeras intill sina animaliska motsvarigheter med tydlig skyltning som hjälper kunderna att variera med vegetariskt. Försäljningen exploderade snabbt med ökningar på 40 procent och sedan dess har det bara fortsatt uppåt. Konceptet håller på att rullas ut på bred front i Hemköps butiker. 

Det är inte vegetarianerna som ökar utan den breda massan som väljer att öka sin vegetariska konsumtion. Det har blivit enklare och godare att äta vegetariskt och många eftersträvar det av milö- och hälsoskäl, säger Claes Salomonsson.

Även Willys har hittat sin modell med satsningen ”Vego för alla”. De har pilottestat den vegetariska modellen, som i viss mån påminner om Hemköps, och väljer nu att gå ”all in” på vegetarisk marknadsföring.

Läs också: Ny Hemköp öppnad i Malmö

Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel. Det gör vi i det här fallet, med start i dag, berättade Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys för Fri Köpenskap förra veckan.

Med bredare marknadsföring från Axfoods draglok tros inte den vegetariska utveckling bromsas ned – snarare tvärtom. För att ytterligare piska igång försäljningen har man lagt mycket energi på produktutveckling inom det egna varumärket Garant. Svampbollar, broccolipuckar, fröburgare och lupinghurt är några exempel.

Det är väldigt många produkter som tagits fram, och vi har många nya på väg ut.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161