23948sdkhjf

”Matens framtid är inte mat, det är data”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Inget mindre än matsystemets totala omvälvning behandlades på Retaildagen.

– Omställningen av matsystemet är det största som har hänt planeten jorden sedan mannaminne, det sade Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech ochinledningstalare på Retaildagen på Berns i Stockholm.

Läs också: Hallå där, Johannes Cullberg!

Enligt Johan Jörgensen är vi just nu uppe i en matrevolution där själva synen på mat måste förändras i grunden. Enligt honom är mat i grund och botten bara data rörande sådana funktioner som näringsvärde och enligt honom behöver vi i framtiden gå ifrån en syn på mat som värde i kronor per kilo och snarare tänka i näring per kilo, eller sjyssta arbetsförhållanden per liter.

– Framtidens mat är bara data, utan data är mat ingenting, sade han.

Johan Jörgensen passade också på att ge en känga åt det som han anser vara ett onödigt stort fokus på andra, mindre branscher.

– Jag kan bli lite upprörd ibland över hur Spotify-fixerade vi är i det här landet. Mat i Sverige är tre gånger större än musik är globalt, Spotify är ett struntföretag, i en liten fluglort till industri jämfört med maten. Allt vi håller på med i techsektorn, allt socialt med nya medier är bara uppvärmningen till vad som kommer att hända när matsystemet digitaliseras, sade han och fortsatte:

– När vi sitter på hemmet och tittar tillbaka kommer vi att se att det var omställningen av matsystemet som definierade vår tid, och ser vi inte det så har det gått åt helvete och vi är döda.

Retaildagen behandlade även andra ämnen men ett återkommande ämne var behovet av omnikanaler och flera av talarna talade om att även om det är viktigt att finnas i flera kanaler är det viktigaste att hamna i rätt kanaler.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar. Se på Ica Nära och Ica Maxi, det är väldigt olika butiker som ser olika ut, man måste hela tiden tänka på vad vi använder butiken för, sade Johan Kaij från Marketing Clinic.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om: Retaildagen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Arkiv
1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Här sopar robotarna banan i butiken

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Bergendahls i storavtal

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Sänd till en kollega

0.143