23948sdkhjf

”Matens framtid är inte mat, det är data”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Inget mindre än matsystemets totala omvälvning behandlades på Retaildagen.

– Omställningen av matsystemet är det största som har hänt planeten jorden sedan mannaminne, det sade Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech ochinledningstalare på Retaildagen på Berns i Stockholm.

Läs också: Hallå där, Johannes Cullberg!

Enligt Johan Jörgensen är vi just nu uppe i en matrevolution där själva synen på mat måste förändras i grunden. Enligt honom är mat i grund och botten bara data rörande sådana funktioner som näringsvärde och enligt honom behöver vi i framtiden gå ifrån en syn på mat som värde i kronor per kilo och snarare tänka i näring per kilo, eller sjyssta arbetsförhållanden per liter.

– Framtidens mat är bara data, utan data är mat ingenting, sade han.

Johan Jörgensen passade också på att ge en känga åt det som han anser vara ett onödigt stort fokus på andra, mindre branscher.

– Jag kan bli lite upprörd ibland över hur Spotify-fixerade vi är i det här landet. Mat i Sverige är tre gånger större än musik är globalt, Spotify är ett struntföretag, i en liten fluglort till industri jämfört med maten. Allt vi håller på med i techsektorn, allt socialt med nya medier är bara uppvärmningen till vad som kommer att hända när matsystemet digitaliseras, sade han och fortsatte:

– När vi sitter på hemmet och tittar tillbaka kommer vi att se att det var omställningen av matsystemet som definierade vår tid, och ser vi inte det så har det gått åt helvete och vi är döda.

Retaildagen behandlade även andra ämnen men ett återkommande ämne var behovet av omnikanaler och flera av talarna talade om att även om det är viktigt att finnas i flera kanaler är det viktigaste att hamna i rätt kanaler.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar. Se på Ica Nära och Ica Maxi, det är väldigt olika butiker som ser olika ut, man måste hela tiden tänka på vad vi använder butiken för, sade Johan Kaij från Marketing Clinic.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Nyhetsbrev

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Arkiv

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Ökade krav på prishöjningar

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.285