23948sdkhjf

”Matens framtid är inte mat, det är data”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Inget mindre än matsystemets totala omvälvning behandlades på Retaildagen.

– Omställningen av matsystemet är det största som har hänt planeten jorden sedan mannaminne, det sade Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech ochinledningstalare på Retaildagen på Berns i Stockholm.

Läs också: Hallå där, Johannes Cullberg!

Enligt Johan Jörgensen är vi just nu uppe i en matrevolution där själva synen på mat måste förändras i grunden. Enligt honom är mat i grund och botten bara data rörande sådana funktioner som näringsvärde och enligt honom behöver vi i framtiden gå ifrån en syn på mat som värde i kronor per kilo och snarare tänka i näring per kilo, eller sjyssta arbetsförhållanden per liter.

– Framtidens mat är bara data, utan data är mat ingenting, sade han.

Johan Jörgensen passade också på att ge en känga åt det som han anser vara ett onödigt stort fokus på andra, mindre branscher.

– Jag kan bli lite upprörd ibland över hur Spotify-fixerade vi är i det här landet. Mat i Sverige är tre gånger större än musik är globalt, Spotify är ett struntföretag, i en liten fluglort till industri jämfört med maten. Allt vi håller på med i techsektorn, allt socialt med nya medier är bara uppvärmningen till vad som kommer att hända när matsystemet digitaliseras, sade han och fortsatte:

– När vi sitter på hemmet och tittar tillbaka kommer vi att se att det var omställningen av matsystemet som definierade vår tid, och ser vi inte det så har det gått åt helvete och vi är döda.

Retaildagen behandlade även andra ämnen men ett återkommande ämne var behovet av omnikanaler och flera av talarna talade om att även om det är viktigt att finnas i flera kanaler är det viktigaste att hamna i rätt kanaler.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar. Se på Ica Nära och Ica Maxi, det är väldigt olika butiker som ser olika ut, man måste hela tiden tänka på vad vi använder butiken för, sade Johan Kaij från Marketing Clinic.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Arkiv

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131