23948sdkhjf

Explosionen: Öppnar 104 butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Fri Köpenskap kan i dag avslöja att drivmedelskedjan St1 sedan den 2 oktober dragit igång en gigantisk expansion inom livsmedel. 104 stycken 7-Eleven-butiker har tagits över från Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån.

Läs också: Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

– Det omfattar butiker längs de större vägarna i landet. E4, E6 och E18 till exempel. Mycket kommer att handla om snabba och goda måltidslösningar, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för retail på St1 till Fri Köpenskap.

Det rör sig om 7-Eleven-butiker som ligger i nära anslutning till drivmedelskedjan Shell. Kedjorna har en lång historia av symbios och samarbete.

– Runtom i landet har de legat bredvid varandra och eftersom vi köpte Shell 2010 har det varit ett logiskt mål att även ta över dessa butiker.

På ett halvår ska 104 butiker ställas om till St1:s nya koncept "Välkommen in". Måltidslösningar ligger i fokus.

Läs också: Coops nya modul ökar försäljningen: "Vi är som en stor Pressbyrån"

Att bedriva butiksverksamhet med färskvaror blir helt nytt för St1 i Sverige. Totalt har kedjan knappt 500 stationer i Sverige och 1 400 i Norden. Många av dem helt obemannade.

– På sikt får vi inventera och titta på vilka butiker och stationer i vår övriga verksamhet som kan tänkas bli aktuella för det nya konceptet men det är en gigantisk omställning så vi måste ta en sak i taget, konstaterar Stefan Samuelsson.

Men ni tänker vidga konceptet även utanför de 104 butikerna?

– Absolut. Vi har kämpat väldigt hårt det senaste året att bygga upp en organisation för convenience retail, så det vore dumt att inte utnyttja den till att expandera verksamheten. Exakt vilka enheter det blir beror på många parametrar och den analysen har vi inte tid med i denna hektiska tillvaro.

Läs också: Så växte servicehandeln

De 104 butikerna ska vara omställda innan sista mars och under året kommer konceptet att skruvas, förfinas och utvecklas. Tanken är att slåss med restauranger och dagligvaruhandel när det gäller måltidslösningar.

– Alla vill åt samma matkrona men med våra lägen längs vägarna är det nog främst snabbmatskedjorna som får passa sig. De inser nog inte hur farliga vi blir, säger Stefan Samuelsson och skrattar.

Butikerna kommer tillfälligt att byta namn till ”Välkommen in” men tanken är att ta ett nytt grepp när konceptet satt sig om ett år.

– Vi har ett antal idéer på namn men vi har inte gjort någon slutlig analys ännu. Nu blir det full fokus på expansion och drift. Från dag ett byter vi till kvalitetskaffe från Johan och Nyström. Därefter kommer vi att bygga på konceptet eftersom.

Läs också: Ny marknadsdirektör hos Reitan

Ungefär hälften av de 104 butikerna fortsätter att drivas av samma franchisetagare medan resterande del nyrekryteras.

Så gick affären till

  • Drivmedelskedjan St1 grundades i Finland 1995 av entreprenören Mika Anttonen. I oktober 2010 köpte bolaget Shells 340 bensinstationer i Sverige samt 225 stycken i Finland. I samband med Shell-affären följde 104 stycken 7-Elevenbutiker i Sverige med på köpet. Butikerna har ägts av St1 men hyrts ut till Reitan Convenience som fortsatt att driva dem som franchise-butiker under varumärket 7-Eleven. I slutet av december 2016 stod det klart att St1 inte förlänger kontraktet med Reitan Convenience utan att butikerna ska tillfalla St1 den sista december 2018. För att frigöra lite tid till butiksomställningar har St1 förhandlat fram ett avtal med Reitan Convenience som innebär att butikerna får ställas om under en sex månaders period. Mellan den 2 oktober 2018 och den sista mars 2019 sker övertagandet. Totalt har St1 knappt 500 stationer i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross cateringförvandling ger effekt

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Norska laxdöden kan kosta miljard

De kan vinna ekopris

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

Zetadisplay visar stark tillväxt

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Få kunder anmäler prisfusk

Premiär för Coops kontantlösa pilot

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Ica säljer Hemtex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.231