23948sdkhjf

Explosionen: Öppnar 104 butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Fri Köpenskap kan i dag avslöja att drivmedelskedjan St1 sedan den 2 oktober dragit igång en gigantisk expansion inom livsmedel. 104 stycken 7-Eleven-butiker har tagits över från Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån.

Läs också: Garant går ut hårt med 20 färdigrätter

– Det omfattar butiker längs de större vägarna i landet. E4, E6 och E18 till exempel. Mycket kommer att handla om snabba och goda måltidslösningar, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för retail på St1 till Fri Köpenskap.

Det rör sig om 7-Eleven-butiker som ligger i nära anslutning till drivmedelskedjan Shell. Kedjorna har en lång historia av symbios och samarbete.

– Runtom i landet har de legat bredvid varandra och eftersom vi köpte Shell 2010 har det varit ett logiskt mål att även ta över dessa butiker.

På ett halvår ska 104 butiker ställas om till St1:s nya koncept "Välkommen in". Måltidslösningar ligger i fokus.

Läs också: Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Att bedriva butiksverksamhet med färskvaror blir helt nytt för St1 i Sverige. Totalt har kedjan knappt 500 stationer i Sverige och 1 400 i Norden. Många av dem helt obemannade.

– På sikt får vi inventera och titta på vilka butiker och stationer i vår övriga verksamhet som kan tänkas bli aktuella för det nya konceptet men det är en gigantisk omställning så vi måste ta en sak i taget, konstaterar Stefan Samuelsson.

Men ni tänker vidga konceptet även utanför de 104 butikerna?

– Absolut. Vi har kämpat väldigt hårt det senaste året att bygga upp en organisation för convenience retail, så det vore dumt att inte utnyttja den till att expandera verksamheten. Exakt vilka enheter det blir beror på många parametrar och den analysen har vi inte tid med i denna hektiska tillvaro.

Läs också: Coops nya modul ökar försäljningen: "Vi är som en stor Pressbyrån"

De 104 butikerna ska vara omställda innan sista mars och under året kommer konceptet att skruvas, förfinas och utvecklas. Tanken är att slåss med restauranger och dagligvaruhandel när det gäller måltidslösningar.

– Alla vill åt samma matkrona men med våra lägen längs vägarna är det nog främst snabbmatskedjorna som får passa sig. De inser nog inte hur farliga vi blir, säger Stefan Samuelsson och skrattar.

Butikerna kommer tillfälligt att byta namn till ”Välkommen in” men tanken är att ta ett nytt grepp när konceptet satt sig om ett år.

– Vi har ett antal idéer på namn men vi har inte gjort någon slutlig analys ännu. Nu blir det full fokus på expansion och drift. Från dag ett byter vi till kvalitetskaffe från Johan och Nyström. Därefter kommer vi att bygga på konceptet eftersom.

Läs också: Så växte servicehandeln

Ungefär hälften av de 104 butikerna fortsätter att drivas av samma franchisetagare medan resterande del nyrekryteras.

Så gick affären till

  • Drivmedelskedjan St1 grundades i Finland 1995 av entreprenören Mika Anttonen. I oktober 2010 köpte bolaget Shells 340 bensinstationer i Sverige samt 225 stycken i Finland. I samband med Shell-affären följde 104 stycken 7-Elevenbutiker i Sverige med på köpet. Butikerna har ägts av St1 men hyrts ut till Reitan Convenience som fortsatt att driva dem som franchise-butiker under varumärket 7-Eleven. I slutet av december 2016 stod det klart att St1 inte förlänger kontraktet med Reitan Convenience utan att butikerna ska tillfalla St1 den sista december 2018. För att frigöra lite tid till butiksomställningar har St1 förhandlat fram ett avtal med Reitan Convenience som innebär att butikerna får ställas om under en sex månaders period. Mellan den 2 oktober 2018 och den sista mars 2019 sker övertagandet. Totalt har St1 knappt 500 stationer i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Nu öppnar City Gross i Linköping – se invigningsbilderna

Rootfruit säkrar miljonavtal

Hon blir ny vd för Hemköp

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Första spadtaget för unik Ica Supermarket vid skiddestination

Arkiv
Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

De ska sköta Coop Norrbottens kommunikation

På nytt jobb
Hon tar över Ica i Skelleftehamn

Personalen varslad – nu stänger anrik Hemköp

Den anrika Hemköpsbutiken i centrala Mölndal stänger på fredag.

Mathem i nytt samarbete med fastighetsägare – gratis mat rakt in i kylen

Hemköpsbutiken prisades

Dråpslag för handlare när p-regler ändras – läget går från fyra till två

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Ny Coop-butik vid tågstation: ”Nästa stora satsning”

Coop etablerar en ny butik vid knutpunkten Östra Station.

På nytt jobb
Ny vice vd för Coop Nord

Henrik Skyttberg ska säkerställa framtida tillväxt.

3

Avslöjar: Coop chockhöjer Netto-priserna innan omställning

60 procent av artiklarna har höjts med i snitt 6 procent på fem veckor.

Efter nedläggningsbeskedet – Coop vill bygga ny Pekås

Coop Extra stänger och istället väljer kedjan att satsa på Pekås.

Då öppnar Hemköp Västerås

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.161