23948sdkhjf

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Börjar med fyra utvalda marknader.

Kött och Charkföretagen (KCF) gör nu en satsning på export av förädlat kött och charkuterier tillsammans med Business Sweden. I ett första steg kommer fyra utvalda marknader att introduceras för KCF:s medlemmar: Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Hongkong.

– Det finns en stor outnyttjad potential på marknader utanför Sverige för våra medlemmar och målet med satsningen är att fler ska våga realisera sina exportidéer, säger Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.

Business Sweden har inom regeringens livsmedelsstrategi nyligen genomfört en omfattande analys av exportpotentialen för Sveriges tolv viktigaste exportsegment inom livsmedel – där kött är ett av segmenten.

Med start idag den 10 oktober kommer KCF tillsammans med livsmedelsansvariga för Business Sweden att presentera de lokala förutsättningarna och möjligheterna för de utvalda marknaderna samt lyfta vilka frågor företagen bör tänka på i samband med en internationell expansion.

– För att vi skall nå ett mål i Sverige om en fördubblad livsmedelsexport till 2030 är det viktigt att alla delar i exportprocessen från marknadstillträde via marknadsanalys och andra förberedelser är väl kända hos alla livsmedelsföretag med tankar på export. Vi hoppas att vår satsning ska göra att fler framför allt små och medelstora kött- och charkföretag vågar satsa på export, säger Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Nyhetsbrev

Historiskt låg skörd av matpotatis

Arkiv

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Ökade krav på prishöjningar

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.435