23948sdkhjf

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Börjar med fyra utvalda marknader.

Kött och Charkföretagen (KCF) gör nu en satsning på export av förädlat kött och charkuterier tillsammans med Business Sweden. I ett första steg kommer fyra utvalda marknader att introduceras för KCF:s medlemmar: Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Hongkong.

– Det finns en stor outnyttjad potential på marknader utanför Sverige för våra medlemmar och målet med satsningen är att fler ska våga realisera sina exportidéer, säger Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.

Business Sweden har inom regeringens livsmedelsstrategi nyligen genomfört en omfattande analys av exportpotentialen för Sveriges tolv viktigaste exportsegment inom livsmedel – där kött är ett av segmenten.

Med start idag den 10 oktober kommer KCF tillsammans med livsmedelsansvariga för Business Sweden att presentera de lokala förutsättningarna och möjligheterna för de utvalda marknaderna samt lyfta vilka frågor företagen bör tänka på i samband med en internationell expansion.

– För att vi skall nå ett mål i Sverige om en fördubblad livsmedelsexport till 2030 är det viktigt att alla delar i exportprocessen från marknadstillträde via marknadsanalys och andra förberedelser är väl kända hos alla livsmedelsföretag med tankar på export. Vi hoppas att vår satsning ska göra att fler framför allt små och medelstora kött- och charkföretag vågar satsa på export, säger Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143