23948sdkhjf

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Börjar med fyra utvalda marknader.
Kött och Charkföretagen (KCF) gör nu en satsning på export av förädlat kött och charkuterier tillsammans med Business Sweden. I ett första steg kommer fyra utvalda marknader att introduceras för KCF:s medlemmar: Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Hongkong.

– Det finns en stor outnyttjad potential på marknader utanför Sverige för våra medlemmar och målet med satsningen är att fler ska våga realisera sina exportidéer, säger Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.

Business Sweden har inom regeringens livsmedelsstrategi nyligen genomfört en omfattande analys av exportpotentialen för Sveriges tolv viktigaste exportsegment inom livsmedel – där kött är ett av segmenten.

Med start idag den 10 oktober kommer KCF tillsammans med livsmedelsansvariga för Business Sweden att presentera de lokala förutsättningarna och möjligheterna för de utvalda marknaderna samt lyfta vilka frågor företagen bör tänka på i samband med en internationell expansion.

– För att vi skall nå ett mål i Sverige om en fördubblad livsmedelsexport till 2030 är det viktigt att alla delar i exportprocessen från marknadstillträde via marknadsanalys och andra förberedelser är väl kända hos alla livsmedelsföretag med tankar på export. Vi hoppas att vår satsning ska göra att fler framför allt små och medelstora kött- och charkföretag vågar satsa på export, säger Magnus Därth, vd för Kött och Charkföretagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079