23948sdkhjf

Nu ska Änglamark förändras i grunden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter 15 år i stiltje. Nu får Änglamark en total make-over.

Det omfattande arbetet som pågått i omkring ett år innebär inte bara en förändring av logotyper och utseende. Sortimentet växer successivt från dagens omkring 650 till 1000 produkter år 2020.

Läs också: De har grönaste varumärket

–Det är första gången på 15 år som vi i princip rör Änglamark. Och det rör sig inte om några mindre förändringar. Vi har gått igenom och förnyat hela sortimentet rakt igenom i alla kategorier, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop till Fri Köpenskap.

Varumärket beskrivs som juvelen i kronan – och detta med fog. 1991 togs varumärket fram efter påtryckningar från medlemmarna, och sedan dess har prisutmärkelserna avlöst varandra.

–Änglamark blev en förkämpe för hållbarhet i en tid då dagligvaruhandeln i övrigt inte riktigt brydde sig, berättar Björn Larsson och fortsätter:

–Men varumärkets styrka har också varit svagheten. Eftersom Änglamark haft ett så högt anseende hos konsumenterna har man heller inte riktigt vågat röra det.

Läs också: Coop och Änglamark får pris för egna varumärken

Fram tills nu. Inom ett par veckor sker en större lansering då majoriteten av de nya produkterna ska ha nått handeln.

– Bland de nya produkterna så har det främst handlat om att fånga upp mattrenderna. Vegetariskt, veganskt, snabbmat och ”to go” exempelvis.

För att uppmuntra försäljningen av Änglamark ytterligare har Coop i den egna onlinebutiken dessutom plockat fram en egen avdelning särskilt för Änglamarks produkter.

–Eftersom vi har jobbat mycket med bredden är det tänkt att man, om man vill, ska kunna handla alla de dagligvaror man behöver i Änglamark-avdelningen.

Mer om: Änglamark


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Arkiv
1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Här sopar robotarna banan i butiken

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Bergendahls i storavtal

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Sänd till en kollega

0.232