23948sdkhjf

Nu ska Änglamark förändras i grunden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter 15 år i stiltje. Nu får Änglamark en total make-over.

Det omfattande arbetet som pågått i omkring ett år innebär inte bara en förändring av logotyper och utseende. Sortimentet växer successivt från dagens omkring 650 till 1000 produkter år 2020.

Läs också: Coop och Änglamark får pris för egna varumärken

–Det är första gången på 15 år som vi i princip rör Änglamark. Och det rör sig inte om några mindre förändringar. Vi har gått igenom och förnyat hela sortimentet rakt igenom i alla kategorier, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop till Fri Köpenskap.

Varumärket beskrivs som juvelen i kronan – och detta med fog. 1991 togs varumärket fram efter påtryckningar från medlemmarna, och sedan dess har prisutmärkelserna avlöst varandra.

–Änglamark blev en förkämpe för hållbarhet i en tid då dagligvaruhandeln i övrigt inte riktigt brydde sig, berättar Björn Larsson och fortsätter:

–Men varumärkets styrka har också varit svagheten. Eftersom Änglamark haft ett så högt anseende hos konsumenterna har man heller inte riktigt vågat röra det.

Läs också: Ica är grönast - går om Coop

Fram tills nu. Inom ett par veckor sker en större lansering då majoriteten av de nya produkterna ska ha nått handeln.

– Bland de nya produkterna så har det främst handlat om att fånga upp mattrenderna. Vegetariskt, veganskt, snabbmat och ”to go” exempelvis.

För att uppmuntra försäljningen av Änglamark ytterligare har Coop i den egna onlinebutiken dessutom plockat fram en egen avdelning särskilt för Änglamarks produkter.

–Eftersom vi har jobbat mycket med bredden är det tänkt att man, om man vill, ska kunna handla alla de dagligvaror man behöver i Änglamark-avdelningen.

Mer om: Änglamark
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Axfoods e-handelslyft

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.528