23948sdkhjf

Nu ska Änglamark förändras i grunden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter 15 år i stiltje. Nu får Änglamark en total make-over.

Det omfattande arbetet som pågått i omkring ett år innebär inte bara en förändring av logotyper och utseende. Sortimentet växer successivt från dagens omkring 650 till 1000 produkter år 2020.

Läs också: Coop och Änglamark får pris för egna varumärken

–Det är första gången på 15 år som vi i princip rör Änglamark. Och det rör sig inte om några mindre förändringar. Vi har gått igenom och förnyat hela sortimentet rakt igenom i alla kategorier, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop till Fri Köpenskap.

Varumärket beskrivs som juvelen i kronan – och detta med fog. 1991 togs varumärket fram efter påtryckningar från medlemmarna, och sedan dess har prisutmärkelserna avlöst varandra.

–Änglamark blev en förkämpe för hållbarhet i en tid då dagligvaruhandeln i övrigt inte riktigt brydde sig, berättar Björn Larsson och fortsätter:

–Men varumärkets styrka har också varit svagheten. Eftersom Änglamark haft ett så högt anseende hos konsumenterna har man heller inte riktigt vågat röra det.

Läs också: Ica är grönast - går om Coop

Fram tills nu. Inom ett par veckor sker en större lansering då majoriteten av de nya produkterna ska ha nått handeln.

– Bland de nya produkterna så har det främst handlat om att fånga upp mattrenderna. Vegetariskt, veganskt, snabbmat och ”to go” exempelvis.

För att uppmuntra försäljningen av Änglamark ytterligare har Coop i den egna onlinebutiken dessutom plockat fram en egen avdelning särskilt för Änglamarks produkter.

–Eftersom vi har jobbat mycket med bredden är det tänkt att man, om man vill, ska kunna handla alla de dagligvaror man behöver i Änglamark-avdelningen.

Mer om: Änglamark
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144