23948sdkhjf

Nu ska Änglamark förändras i grunden

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter 15 år i stiltje. Nu får Änglamark en total make-over.

Det omfattande arbetet som pågått i omkring ett år innebär inte bara en förändring av logotyper och utseende. Sortimentet växer successivt från dagens omkring 650 till 1000 produkter år 2020.

Läs också: Coop och Änglamark får pris för egna varumärken

–Det är första gången på 15 år som vi i princip rör Änglamark. Och det rör sig inte om några mindre förändringar. Vi har gått igenom och förnyat hela sortimentet rakt igenom i alla kategorier, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop till Fri Köpenskap.

Varumärket beskrivs som juvelen i kronan – och detta med fog. 1991 togs varumärket fram efter påtryckningar från medlemmarna, och sedan dess har prisutmärkelserna avlöst varandra.

–Änglamark blev en förkämpe för hållbarhet i en tid då dagligvaruhandeln i övrigt inte riktigt brydde sig, berättar Björn Larsson och fortsätter:

–Men varumärkets styrka har också varit svagheten. Eftersom Änglamark haft ett så högt anseende hos konsumenterna har man heller inte riktigt vågat röra det.

Läs också: Ica är grönast - går om Coop

Fram tills nu. Inom ett par veckor sker en större lansering då majoriteten av de nya produkterna ska ha nått handeln.

– Bland de nya produkterna så har det främst handlat om att fånga upp mattrenderna. Vegetariskt, veganskt, snabbmat och ”to go” exempelvis.

För att uppmuntra försäljningen av Änglamark ytterligare har Coop i den egna onlinebutiken dessutom plockat fram en egen avdelning särskilt för Änglamarks produkter.

–Eftersom vi har jobbat mycket med bredden är det tänkt att man, om man vill, ska kunna handla alla de dagligvaror man behöver i Änglamark-avdelningen.

Mer om: Änglamark
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross cateringförvandling ger effekt

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Norska laxdöden kan kosta miljard

De kan vinna ekopris

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

Zetadisplay visar stark tillväxt

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Få kunder anmäler prisfusk

Premiär för Coops kontantlösa pilot

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Ica säljer Hemtex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186