23948sdkhjf

De satsar allt på bananimporten

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

"Med en tydlig värdegrund så är det lätt att vara modig"

Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander satsar allt på bananimportföretaget Agroban Nordic, samägt med fem plantageägare i Ecuador.

– Rutiner kring inköp av mat och produktion måste skötas med långsiktiga mål i stället för kvartalsstyrning. En rejäl förändring behövs med en annan sorts kultur som innebär ansvar och samarbete över gränserna.

Det är bråda dagar när bananerna ska säljas.

– Nu sitter jag som bäst i förhandlingar med olika grossister och kedjor för att säkra säljkanalerna, säger Pernilla Wingårdh. Alla vill ha hållbarhet men vid förhandlingsbordet är det priset som gäller.

Hon har åkt ner till havet nära Viken i nordvästra Skåne där hon bor för att samtala med Fri Köpenskap.

Pernilla Wingårdh

Aktuell: Flyttade ner till Skåne och startade bananimport.

Familj: Tre vuxna barn som är surfare. Sambon Mats Fahlander.

Fritidsintressen: Naturen; havet, golf, långfärdsskridskor, skidor. Även när man reser.

Ålder: 56 år.

Favoriträtt: Havskräftor, grönsaker från aktuell årstid och nybakat bröd.

Roligaste sysslan i företaget: Möten med delägarna i Ecuador.

Favoritprodukt: Kokosolja – kan användas till allt.

Bästa exponeringsknepet: Enkelt och tydligt.

Vill bjuda på middag: Emmanuel Macron, en fransk nytänkare.

Bästa tid på året i butik: Hösten. det blir tydligt att vi är beroende av jordbruk om vi ska kunna äta.

Förebild: Rosa Parks, som stod upp mot orättvis behandling och var modig att förändra

– Vädret här skiftar från sol till regn och blåst om vart annat. Det kan spegla hur många delar det är att ta hand om ett företag utan mellanhänder, säger hon.

Pernilla Wingårdhs resa som bananproducent började för tre år sedan då hon fick förfrågan från Pro Ecuador att beskriva dagligvaruhandeln i Norden. Uppdraget löd: Hur kan vi utveckla vår potential?

– Nu vill konsumenten ha ursprung. Rådande affärsmodeller har inte skapat hållbarhet utan profit till mellanhänder.

I dagsläget säljer Agroban till oberoende butiker i Helsingborgsområdet. Bananerna kostar 10-15 kronor per kilo och på fruktens klisterlapp sitter en QR-kod som ger direktkontakt med plantagen.

– Nu ska vi upp i fler butiker. Vi ligger i diskussioner med företag som vill jobba med långsiktiga samarbeten. Antingen släpper man in en ny partner eller går på upparbetade kanaler. Mycket handlar om att träffa rätt person och om kulturen i företaget.

Med 25–30 år i dagligvaruhandeln, som både konceptchef på Coop och rådgivare till Ica, har Pernilla Wingårdh grävt i databaser och letat efter samband som för oss framåt.

– Jag är en jävel på att omvandla big data till information efter alla år på undersökningsföretaget Nielsen. Den röda tråden finns om man har förmåga att se samband – det har jag. Jag är intresserad av affärsutveckling.

Vad driver dig?

– Förändring för hållbar lönsamhet. Det är viktigt med respekt för lantbrukare och deras verklighet. Man måste vara modig och hålla ut för det man tror på. Jag ser en maffig stor och prisvärd butik för alla. Man kan inte ”leka affär” – en superfin liten ekobutik för eliten.

Under en vanlig dag hos Agroban stiger de upp tidigt för att preparera i lagret och ta emot leveranser. Sedan vidtar säljbesök där Pernilla lämnar bananer på säljkontor. Efter det blir det fyra till fem telefonkonferenser med Ecuador och samtal med butiker som vill ha utökade beställningar.

Förutom Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander finns fem plantager i Ecuador i bolaget. Plantageägarna som har en 50-procentig andel av företaget ska betala lön varje fredag. Alla gör sitt bästa och personalomsättningen är låg – under 2 procent.

Ligger du sömnlös om nätterna?

– Jag har skissat på så många affärsscenarier och vet att det kan ta tid men jag är väldigt trygg, men ja, jag ligger sömnlös, vi har satsat allt vi har. Man kan säga att det är modigt men att se alla duktiga i Ecuador, det stärker oss.

Hur ser det ut om fem år?

– Då har vi en handelsled mellan plantageägare i Ecuador och Norden. Vi har redan mentorskap till mindre plantager och fler vill ansluta till vår affärsmodell. Det bygger på att förändra bananindustrin i Ecuador där var fjärde person är beroende av densamma

Mer om: Agroban Nordic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.612