23948sdkhjf

De satsar allt på bananimporten

"Med en tydlig värdegrund så är det lätt att vara modig"

Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander satsar allt på bananimportföretaget Agroban Nordic, samägt med fem plantageägare i Ecuador.

– Rutiner kring inköp av mat och produktion måste skötas med långsiktiga mål i stället för kvartalsstyrning. En rejäl förändring behövs med en annan sorts kultur som innebär ansvar och samarbete över gränserna.

Det är bråda dagar när bananerna ska säljas.

– Nu sitter jag som bäst i förhandlingar med olika grossister och kedjor för att säkra säljkanalerna, säger Pernilla Wingårdh. Alla vill ha hållbarhet men vid förhandlingsbordet är det priset som gäller.

Hon har åkt ner till havet nära Viken i nordvästra Skåne där hon bor för att samtala med Fri Köpenskap.

Pernilla Wingårdh

Aktuell: Flyttade ner till Skåne och startade bananimport.

Familj: Tre vuxna barn som är surfare. Sambon Mats Fahlander.

Fritidsintressen: Naturen; havet, golf, långfärdsskridskor, skidor. Även när man reser.

Ålder: 56 år.

Favoriträtt: Havskräftor, grönsaker från aktuell årstid och nybakat bröd.

Roligaste sysslan i företaget: Möten med delägarna i Ecuador.

Favoritprodukt: Kokosolja – kan användas till allt.

Bästa exponeringsknepet: Enkelt och tydligt.

Vill bjuda på middag: Emmanuel Macron, en fransk nytänkare.

Bästa tid på året i butik: Hösten. det blir tydligt att vi är beroende av jordbruk om vi ska kunna äta.

Förebild: Rosa Parks, som stod upp mot orättvis behandling och var modig att förändra

– Vädret här skiftar från sol till regn och blåst om vart annat. Det kan spegla hur många delar det är att ta hand om ett företag utan mellanhänder, säger hon.

Pernilla Wingårdhs resa som bananproducent började för tre år sedan då hon fick förfrågan från Pro Ecuador att beskriva dagligvaruhandeln i Norden. Uppdraget löd: Hur kan vi utveckla vår potential?

– Nu vill konsumenten ha ursprung. Rådande affärsmodeller har inte skapat hållbarhet utan profit till mellanhänder.

I dagsläget säljer Agroban till oberoende butiker i Helsingborgsområdet. Bananerna kostar 10-15 kronor per kilo och på fruktens klisterlapp sitter en QR-kod som ger direktkontakt med plantagen.

– Nu ska vi upp i fler butiker. Vi ligger i diskussioner med företag som vill jobba med långsiktiga samarbeten. Antingen släpper man in en ny partner eller går på upparbetade kanaler. Mycket handlar om att träffa rätt person och om kulturen i företaget.

Med 25–30 år i dagligvaruhandeln, som både konceptchef på Coop och rådgivare till Ica, har Pernilla Wingårdh grävt i databaser och letat efter samband som för oss framåt.

– Jag är en jävel på att omvandla big data till information efter alla år på undersökningsföretaget Nielsen. Den röda tråden finns om man har förmåga att se samband – det har jag. Jag är intresserad av affärsutveckling.

Vad driver dig?

– Förändring för hållbar lönsamhet. Det är viktigt med respekt för lantbrukare och deras verklighet. Man måste vara modig och hålla ut för det man tror på. Jag ser en maffig stor och prisvärd butik för alla. Man kan inte ”leka affär” – en superfin liten ekobutik för eliten.

Under en vanlig dag hos Agroban stiger de upp tidigt för att preparera i lagret och ta emot leveranser. Sedan vidtar säljbesök där Pernilla lämnar bananer på säljkontor. Efter det blir det fyra till fem telefonkonferenser med Ecuador och samtal med butiker som vill ha utökade beställningar.

Förutom Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander finns fem plantager i Ecuador i bolaget. Plantageägarna som har en 50-procentig andel av företaget ska betala lön varje fredag. Alla gör sitt bästa och personalomsättningen är låg – under 2 procent.

Ligger du sömnlös om nätterna?

– Jag har skissat på så många affärsscenarier och vet att det kan ta tid men jag är väldigt trygg, men ja, jag ligger sömnlös, vi har satsat allt vi har. Man kan säga att det är modigt men att se alla duktiga i Ecuador, det stärker oss.

Hur ser det ut om fem år?

– Då har vi en handelsled mellan plantageägare i Ecuador och Norden. Vi har redan mentorskap till mindre plantager och fler vill ansluta till vår affärsmodell. Det bygger på att förändra bananindustrin i Ecuador där var fjärde person är beroende av densamma

Artikeln är en del av vårt tema Mötet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109