23948sdkhjf

De satsar allt på bananimporten

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

"Med en tydlig värdegrund så är det lätt att vara modig"

Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander satsar allt på bananimportföretaget Agroban Nordic, samägt med fem plantageägare i Ecuador.

– Rutiner kring inköp av mat och produktion måste skötas med långsiktiga mål i stället för kvartalsstyrning. En rejäl förändring behövs med en annan sorts kultur som innebär ansvar och samarbete över gränserna.

Det är bråda dagar när bananerna ska säljas.

– Nu sitter jag som bäst i förhandlingar med olika grossister och kedjor för att säkra säljkanalerna, säger Pernilla Wingårdh. Alla vill ha hållbarhet men vid förhandlingsbordet är det priset som gäller.

Hon har åkt ner till havet nära Viken i nordvästra Skåne där hon bor för att samtala med Fri Köpenskap.

Pernilla Wingårdh

Aktuell: Flyttade ner till Skåne och startade bananimport.

Familj: Tre vuxna barn som är surfare. Sambon Mats Fahlander.

Fritidsintressen: Naturen; havet, golf, långfärdsskridskor, skidor. Även när man reser.

Ålder: 56 år.

Favoriträtt: Havskräftor, grönsaker från aktuell årstid och nybakat bröd.

Roligaste sysslan i företaget: Möten med delägarna i Ecuador.

Favoritprodukt: Kokosolja – kan användas till allt.

Bästa exponeringsknepet: Enkelt och tydligt.

Vill bjuda på middag: Emmanuel Macron, en fransk nytänkare.

Bästa tid på året i butik: Hösten. det blir tydligt att vi är beroende av jordbruk om vi ska kunna äta.

Förebild: Rosa Parks, som stod upp mot orättvis behandling och var modig att förändra

– Vädret här skiftar från sol till regn och blåst om vart annat. Det kan spegla hur många delar det är att ta hand om ett företag utan mellanhänder, säger hon.

Pernilla Wingårdhs resa som bananproducent började för tre år sedan då hon fick förfrågan från Pro Ecuador att beskriva dagligvaruhandeln i Norden. Uppdraget löd: Hur kan vi utveckla vår potential?

– Nu vill konsumenten ha ursprung. Rådande affärsmodeller har inte skapat hållbarhet utan profit till mellanhänder.

I dagsläget säljer Agroban till oberoende butiker i Helsingborgsområdet. Bananerna kostar 10-15 kronor per kilo och på fruktens klisterlapp sitter en QR-kod som ger direktkontakt med plantagen.

– Nu ska vi upp i fler butiker. Vi ligger i diskussioner med företag som vill jobba med långsiktiga samarbeten. Antingen släpper man in en ny partner eller går på upparbetade kanaler. Mycket handlar om att träffa rätt person och om kulturen i företaget.

Med 25–30 år i dagligvaruhandeln, som både konceptchef på Coop och rådgivare till Ica, har Pernilla Wingårdh grävt i databaser och letat efter samband som för oss framåt.

– Jag är en jävel på att omvandla big data till information efter alla år på undersökningsföretaget Nielsen. Den röda tråden finns om man har förmåga att se samband – det har jag. Jag är intresserad av affärsutveckling.

Vad driver dig?

– Förändring för hållbar lönsamhet. Det är viktigt med respekt för lantbrukare och deras verklighet. Man måste vara modig och hålla ut för det man tror på. Jag ser en maffig stor och prisvärd butik för alla. Man kan inte ”leka affär” – en superfin liten ekobutik för eliten.

Under en vanlig dag hos Agroban stiger de upp tidigt för att preparera i lagret och ta emot leveranser. Sedan vidtar säljbesök där Pernilla lämnar bananer på säljkontor. Efter det blir det fyra till fem telefonkonferenser med Ecuador och samtal med butiker som vill ha utökade beställningar.

Förutom Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander finns fem plantager i Ecuador i bolaget. Plantageägarna som har en 50-procentig andel av företaget ska betala lön varje fredag. Alla gör sitt bästa och personalomsättningen är låg – under 2 procent.

Ligger du sömnlös om nätterna?

– Jag har skissat på så många affärsscenarier och vet att det kan ta tid men jag är väldigt trygg, men ja, jag ligger sömnlös, vi har satsat allt vi har. Man kan säga att det är modigt men att se alla duktiga i Ecuador, det stärker oss.

Hur ser det ut om fem år?

– Då har vi en handelsled mellan plantageägare i Ecuador och Norden. Vi har redan mentorskap till mindre plantager och fler vill ansluta till vår affärsmodell. Det bygger på att förändra bananindustrin i Ecuador där var fjärde person är beroende av densamma

Mer om: Agroban Nordic
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

De tar över "Världens mat"

Coops jättelager läggs på is

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar har färska handlare.

Nyhetsbrev

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Arkiv

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ny vd på Dava Foods

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.141