23948sdkhjf

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Sålde en miljon växtbaserade korvar på två månader.

Möbelföretaget Ikea är också en stor spelare i matbranschen. Möbeljättens matdivision Ikea Food är till och med medlem i Svensk Dagvaruhandel sedan i våras. Ikea har även uttalade klimatmål och satsar på att till år 2030 bli klimatpositiva. Satsningen på vegankorv ligger i linje med det hållbarhetsarbetet. 

Läs också: Teknisk kyl till attack mot svinnet

Varje år säljer Ikea mer än 100 miljoner varmkorvar. Den nya vegankorven är tillverkad av grönkål, linser, morötter och ingefära. Den testades först i svenska Ikeabutiker och därefter i andra butiker i Europa under sommaren. Efter två månader var en miljon växtbaserade korvar sålda, uppger Fast Company. Vegankorven lanserades i USA i slutet av september och redan under de första veckorna valde en av tio kunder den köttfria varianten.

– Vi strävar efter att uppmuntra kunderna att välja veggiekorven och vi ser också att detta sker. Vi ser i våra försäljningssiffror att vi möter behovet hos de kunder som redan valt att äta veganskt, men även köttätarna är villiga att testa det här alternativet därför att korven smakar bra, säger Merlijn Crébolder, Ikeas food manager i USA, till Fast Company.

Ikeas första test med växtbaserad mat var de vegetariska köttbullarna som lanserades 2015. De utgör nu 15 procent av den totala köttbullsförsäljningen. 



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.244