23948sdkhjf

Klimatfrågan håller mig vaken på nätterna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Som vd på Coop får jag ofta frågan om vad som är den viktigaste branschfrågan. Och det vanligaste svaret blir ofta digitaliseringen och dess följder på handeln. Men ska jag vara helt ärlig så har vi betydligt större utmaningar än så.

Läs också: Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

Näthandel, en växande restaurangbransch och konkurrenternas initiativ håller mig på tårna på dagarna, men det som håller mig vaken på nätterna är klimatfrågan.
Visst var den varma sommaren skön med mycket bad och den senaste veckans varma höst är fantastiskt vacker. Men att vi i onsdags i förra veckan slog ännu ett värmerekord med 21,4 grader i Målilla är verkligen ingenting att fira.

Sätter man det i samband med IPCC:s, senaste rapport, så är det bara att inse att vi står inför en gigantisk förändring, inte bara i dagligvaruhandeln, inte bara i näringslivet utan i hela samhället. Rapporten är skarp och sammanfattas tydligt av Johan Rockström. Vi har tio år kvar som fossilt driven ekonomi och världen måste minst halvera utsläppen mellan 2010 och 2030.

Vad innebär då detta för Coop? Vi måste accelerera våra egna insatser, driva på i klimatfrågorna i näringslivet och hjälpa våra medlemmar att välja rätt i våra butiker. Det handlar om att omsätta vår vision att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln i praktiken.

Jag är därför väldigt glad att vi nu gör vår största satsning någonsin på vårt eget varumärke Änglamark. Varumärket som vi startade efter motioner från våra miljöengagerade medlemmar för 27 år sedan är ett av våra absolut starkaste verktyg för att driva förändring, både hos bransch och konsument. Änglamark har varit med och lagt grunden för Krav-märkningen och varit drivande för en tydlig ursprungsmärkning.

Läs också: KF-bossen: ”Nu ska vi skapa lönsamhet”

Varför gör vi då en så stor förändring av ett varumärke som det senaste decenniet årligen rankas som det grönaste? Helt enkelt för att vi inte är nöjda. Jag är övertygad om att det finns en stor potential i att driva svenska konsumenter mot en mer hållbar konsumtion och det tänker vi göra till en god affär både för Coop och för planeten. Framtidens konsument tänker inte välja mellan hållbart eller prisvärt, vårt svar på det är nya Änglamark. Där vi nu vill expandera sortimentet kraftigt så att allt fler hållbara produkter hamnar i den nya generationens konsumenters varukorgar.

Klimatfrågan handlar också om att jobba med alla delar i vår verksamhet. Inte minst transporterna, där vi kommit en bra bit på väg genom att en stor del av vårt varuflöde går på tåg. Men vi måste snart ta nästa stora steg med våra landsvägstransporter. Vi kör redan idag Volvos ellastbil med varor i Göteborg och många av lastbilarna körs med HVO i tanken. Trots det står varutransporterna för 70 procent av utsläppen, så det saknas inte jobb de kommande åren på detta område.

Slutligen måste vi bli ännu bättre på samarbete. Branschens gemensamma beslut om att fasa ut den fossila plasten till 2030 är ett bra exempel. Vi kommer behöva ta fler sådana tuffa beslut de närmaste åren. Det ser jag fram emot, för om vi misslyckas med klimatfrågan spelar det ingen roll om vi vunnit e-handelsmatchen.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

L A
Kul att höra! Dock byter Coop ut svenskt socker mot tyskt socker under det egna varumärket. Det går inte ihop.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.224