23948sdkhjf

Klimatfrågan håller mig vaken på nätterna

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Som vd på Coop får jag ofta frågan om vad som är den viktigaste branschfrågan. Och det vanligaste svaret blir ofta digitaliseringen och dess följder på handeln. Men ska jag vara helt ärlig så har vi betydligt större utmaningar än så.

Läs också: E-handelsinvesteringar tynger KF

Näthandel, en växande restaurangbransch och konkurrenternas initiativ håller mig på tårna på dagarna, men det som håller mig vaken på nätterna är klimatfrågan.
Visst var den varma sommaren skön med mycket bad och den senaste veckans varma höst är fantastiskt vacker. Men att vi i onsdags i förra veckan slog ännu ett värmerekord med 21,4 grader i Målilla är verkligen ingenting att fira.

Sätter man det i samband med IPCC:s, senaste rapport, så är det bara att inse att vi står inför en gigantisk förändring, inte bara i dagligvaruhandeln, inte bara i näringslivet utan i hela samhället. Rapporten är skarp och sammanfattas tydligt av Johan Rockström. Vi har tio år kvar som fossilt driven ekonomi och världen måste minst halvera utsläppen mellan 2010 och 2030.

Vad innebär då detta för Coop? Vi måste accelerera våra egna insatser, driva på i klimatfrågorna i näringslivet och hjälpa våra medlemmar att välja rätt i våra butiker. Det handlar om att omsätta vår vision att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln i praktiken.

Jag är därför väldigt glad att vi nu gör vår största satsning någonsin på vårt eget varumärke Änglamark. Varumärket som vi startade efter motioner från våra miljöengagerade medlemmar för 27 år sedan är ett av våra absolut starkaste verktyg för att driva förändring, både hos bransch och konsument. Änglamark har varit med och lagt grunden för Krav-märkningen och varit drivande för en tydlig ursprungsmärkning.

Läs också: ”Vi vill få kunderna att tänka grönt först”

Varför gör vi då en så stor förändring av ett varumärke som det senaste decenniet årligen rankas som det grönaste? Helt enkelt för att vi inte är nöjda. Jag är övertygad om att det finns en stor potential i att driva svenska konsumenter mot en mer hållbar konsumtion och det tänker vi göra till en god affär både för Coop och för planeten. Framtidens konsument tänker inte välja mellan hållbart eller prisvärt, vårt svar på det är nya Änglamark. Där vi nu vill expandera sortimentet kraftigt så att allt fler hållbara produkter hamnar i den nya generationens konsumenters varukorgar.

Klimatfrågan handlar också om att jobba med alla delar i vår verksamhet. Inte minst transporterna, där vi kommit en bra bit på väg genom att en stor del av vårt varuflöde går på tåg. Men vi måste snart ta nästa stora steg med våra landsvägstransporter. Vi kör redan idag Volvos ellastbil med varor i Göteborg och många av lastbilarna körs med HVO i tanken. Trots det står varutransporterna för 70 procent av utsläppen, så det saknas inte jobb de kommande åren på detta område.

Slutligen måste vi bli ännu bättre på samarbete. Branschens gemensamma beslut om att fasa ut den fossila plasten till 2030 är ett bra exempel. Vi kommer behöva ta fler sådana tuffa beslut de närmaste åren. Det ser jag fram emot, för om vi misslyckas med klimatfrågan spelar det ingen roll om vi vunnit e-handelsmatchen.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Casinos ägare skramlar för räddning

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Direkten öppnar i Baronen

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173