23948sdkhjf

Fairtrade fortsatte uppåt under 2017

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Det såldes 81,9 miljarder Fairtrade-märkta produkter – världen över.

Den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter fortsätter att öka. Under 2017 gick försäljningen upp med nio procent vilket har genererat en Fairtrade-premie på 1,7 miljarder kronor. Totalt såldes det produkter med märkningen för 81,9 miljarder kronor världen över. Det framgår i ett pressmeddelande.

Produktgrupperna kakao och socker tillhör de som ökat extra mycket. I Sverige ligger försäljningen på cirka 3,8 miljarder kronor, en ökning med sex procent från föregående år.

Läs också: Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Fairtrade-premien används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt. Den kan till exempel investeras i utbildning, bostäder, sjukvård eller utvecklandet av ett mer hållbart jordbruk.

Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Även om dessa siffror visar en positiv riktning, behövs fler insatser för att skapa hållbara jordbruk med goda arbetsförhållanden i länder med utbredd fattigdom.

– Alla odlare ska kunna leva på sitt hårda arbete. Vi ser hur fallande världsmarknadspriser på råvaror fortsätter att påverka odlare negativt. Vi arbetar för att stärka odlare och ge dem ökat inflytande. Därför måste både utbud och efterfrågan av Fairtrade-märkta varor fortsätta öka. Här spelar både företag och konsumenter en viktig roll för att skapa en positiv förändring i världens handel, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i pressmeddlandet.
Mer om: Fairtrade


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Vd-skifte på Martin & Servera

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rootfruit flaggar för förlust

Arkiv

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

Årets julklapp återvunnen

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ett steg närmare ny Svedalabutik

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Nytt varumärke för Bergendahls

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

City Gross firade sitt första kvartssekel

Lidl tar över egna brödavdelningar

Så drabbade snökaoset butikerna

Smakstart för Fodis crowdfunding

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Sänd till en kollega

0.189