23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln julens vinnare

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Höjda priser driver tillväxten.

Årets julhandel kommer att öka med 3,0 procent jämfört med förra året. Det antagandet gör HUI Research i sin sedvanliga julhandelsprognos.

Läs också: Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

Allra bäst förväntas dagligvaruhandeln gå, med en tillväxt på 3,5 procent i löpande priser, medan övrig detaljhandel stannar på 2,5 procent. I synnerhet när det gäller dagligvaruhandeln står höjda priser för den största delen av tillväxten.

Svenskarna beräknas i genomsnitt julhandla för 7 817 kronor per person i december. 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln. Totalt förväntas handeln omsätta 79,7 miljarder kronor under december, 34,2 miljarder i dagligvaruhandeln och 45,5 miljarder i sällanköpsvaruhandeln.

− Även om konjunkturen mattats av något är grunden för konsumtion mycket god, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research. Utmaningen för handeln ligger inte i konjunkturläget utan snarare i den digitala transformationen som innebär att tillväxten i sällanköpsvaruhandeln sker på nätet. För att handlarna ska få del av ökningen behöver de alltså finnas online.

Hushållen är köpstarka tack vare fortsatt högkonjunktur och minusränta, samtidigt som befolkningen ökar.

E-handeln har växt snabbt under 2018 och tillväxten bedöms enligt PostNord uppgå till cirka 10 miljarder kronor under helåret 2018. Under året är det framförallt dagligvaruhandeln som har gått starkt och en försvarlig mängd svenskar kommer sannolikt att klicka hem sin julmat på nätet i år, skriver HUI Research i prognosrapporten.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Första böjbara träsugröret snart i handeln

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145