23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln julens vinnare

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Höjda priser driver tillväxten.

Årets julhandel kommer att öka med 3,0 procent jämfört med förra året. Det antagandet gör HUI Research i sin sedvanliga julhandelsprognos.

Läs också: Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Allra bäst förväntas dagligvaruhandeln gå, med en tillväxt på 3,5 procent i löpande priser, medan övrig detaljhandel stannar på 2,5 procent. I synnerhet när det gäller dagligvaruhandeln står höjda priser för den största delen av tillväxten.

Svenskarna beräknas i genomsnitt julhandla för 7 817 kronor per person i december. 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln. Totalt förväntas handeln omsätta 79,7 miljarder kronor under december, 34,2 miljarder i dagligvaruhandeln och 45,5 miljarder i sällanköpsvaruhandeln.

− Även om konjunkturen mattats av något är grunden för konsumtion mycket god, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research. Utmaningen för handeln ligger inte i konjunkturläget utan snarare i den digitala transformationen som innebär att tillväxten i sällanköpsvaruhandeln sker på nätet. För att handlarna ska få del av ökningen behöver de alltså finnas online.

Hushållen är köpstarka tack vare fortsatt högkonjunktur och minusränta, samtidigt som befolkningen ökar.

E-handeln har växt snabbt under 2018 och tillväxten bedöms enligt PostNord uppgå till cirka 10 miljarder kronor under helåret 2018. Under året är det framförallt dagligvaruhandeln som har gått starkt och en försvarlig mängd svenskar kommer sannolikt att klicka hem sin julmat på nätet i år, skriver HUI Research i prognosrapporten.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Butik nummer tre till Kista Galleria

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Arkiv

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Norsk budget kan bli bakslag för gränshandel

Butiker måste informera om vem som filmar

Frifräsare öppnar där Coop och Lidl lämnar

Handlaren öppnar sin andra butik, Matarket, i Coops gamla lokaler.

Willys lägger ned butik

Första butiken som tvingas stänga på länge.

Tetra Pak varslar 150 i Lund

22 nya Netto-butiker

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Minskat klimatavtryck för returlådor

Titta in i framtiden

Trenderna från SIAL-mässan.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

De ska ta hand om Icas flöden i Göteborgs hamn

Marabou släpper chokladkalender

Värden: ”City Gross ska ut.”

Konkursansökan avvisades i rätten.

På nytt jobb
Probi med ny CFO

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

En bransch i uppgång

Nyinvigning i Bjurholm

”Jul-kaoset kommer gynna oss”

Nära-butikerna går som tåget

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Besvikelse för HK Scan

På nytt jobb
Han blir ny fastighetschef på Lidl

På nytt jobb
Matsmart med ny marknadschef

Hjälp oss att utveckla Fri Köpenskap

Alla pastejer från Abba miljömärks

Brist på svensk honung skapar marknad för förfalskningar

Sänd till en kollega

0.236