23948sdkhjf

Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Krönika: Johan Kaij om "upplevelsens" betydelse för framtidens fysiska retail.

Under 2018 har vi på Marketing Clinic genomfört en resa i sex städer i Asien och USA för att studera nya koncept, och se på trenderna som kommer inom retail. Jag har också läst rapporter, expertutlåtanden och lyssnat på dragningar om vad framtiden är. Och jag ser ett mönster!

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

En sanning som alltmer etablerar sig är att fysisk retail för att kunna konkurrera med e-handel måste bjuda på överlägsna ”upplevelser”. Efter att ha läst ett tag, får man lätt bilden av att butikerna ska omvandlas till ett slags Liseberg där kunderna springer omkring och upplever saker och njuter av fantastiska tekniska lösningar och ”brand experiences”. Det känns som att man med lite tur också kan få en eller annan produkt som man sökte efter med sig hem…

En sak som jag tror att vi riskerar att glömma är att kunderna inte alltid söker det mest involverande och fantastiska. Mycket ofta söker vi enkelhet, snabbhet och tydlighet. Convenience-kanalen ökar starkt just av dessa skäl. E-handel växer till stor del utifrån enkelhet och snabbhet i köpet samt tillgång till breda sortiment. Apotea, som vunnit priser för sin upplevelse, bygger hela sin framgång på att vara enkla och snabba. Många kallar det att ta bort ”friktion” – göra köpet mindre jobbigt helt enkelt. Det finns en stor poäng i detta.

Det finns ett slags tunnelseende i detta; som ägare till en kedja eller ett varumärke vill jag att kunderna ska njuta av ett besök. Men för att vara helt ärlig: jag söker inte efter ett nöjesfält. Butiker kan skapa inspiration och bjuda in till utforskning, men lika ofta skapa stress, ångest och frustration. Alla som varit på Ikea med familjen vet vad jag menar (eller med småbarn i vilken butik som helst för den delen…).

Så min rekommendation till er: i vår iver att bygga upplevelser, glöm inte att främst svara till kundens behov och bygg ”rätt” upplevelse, inte ”mest”. Förstå att jag oftast vill spendera mindre tid i butik, inte mer.

För som en vd för en av våra kunder i branschen sa: ”Nike concept store i NY var häftig, men det var ganska svårt att köpa ett par skor där. Så jag gick ut”. Det var mest upplevelse – men inte rätt.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Kinneviks storsatsning kan gynna Mathem: "Kolonials lösning påminner om Ocados"

"Över tid får vi hur vi ska samordna våra satsningar inom matdistribution online", säger Kinneviks vd Georgi Ganev.

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Ica-handlarens låt blir nytt album

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Arkiv

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218