23948sdkhjf

Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Krönika: Johan Kaij om "upplevelsens" betydelse för framtidens fysiska retail.

Under 2018 har vi på Marketing Clinic genomfört en resa i sex städer i Asien och USA för att studera nya koncept, och se på trenderna som kommer inom retail. Jag har också läst rapporter, expertutlåtanden och lyssnat på dragningar om vad framtiden är. Och jag ser ett mönster!

Läs också: ”Magkänslan har aldrig varit viktigare”

En sanning som alltmer etablerar sig är att fysisk retail för att kunna konkurrera med e-handel måste bjuda på överlägsna ”upplevelser”. Efter att ha läst ett tag, får man lätt bilden av att butikerna ska omvandlas till ett slags Liseberg där kunderna springer omkring och upplever saker och njuter av fantastiska tekniska lösningar och ”brand experiences”. Det känns som att man med lite tur också kan få en eller annan produkt som man sökte efter med sig hem…

En sak som jag tror att vi riskerar att glömma är att kunderna inte alltid söker det mest involverande och fantastiska. Mycket ofta söker vi enkelhet, snabbhet och tydlighet. Convenience-kanalen ökar starkt just av dessa skäl. E-handel växer till stor del utifrån enkelhet och snabbhet i köpet samt tillgång till breda sortiment. Apotea, som vunnit priser för sin upplevelse, bygger hela sin framgång på att vara enkla och snabba. Många kallar det att ta bort ”friktion” – göra köpet mindre jobbigt helt enkelt. Det finns en stor poäng i detta.

Det finns ett slags tunnelseende i detta; som ägare till en kedja eller ett varumärke vill jag att kunderna ska njuta av ett besök. Men för att vara helt ärlig: jag söker inte efter ett nöjesfält. Butiker kan skapa inspiration och bjuda in till utforskning, men lika ofta skapa stress, ångest och frustration. Alla som varit på Ikea med familjen vet vad jag menar (eller med småbarn i vilken butik som helst för den delen…).

Så min rekommendation till er: i vår iver att bygga upplevelser, glöm inte att främst svara till kundens behov och bygg ”rätt” upplevelse, inte ”mest”. Förstå att jag oftast vill spendera mindre tid i butik, inte mer.

För som en vd för en av våra kunder i branschen sa: ”Nike concept store i NY var häftig, men det var ganska svårt att köpa ett par skor där. Så jag gick ut”. Det var mest upplevelse – men inte rätt.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139