23948sdkhjf

Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Krönika: Johan Kaij om "upplevelsens" betydelse för framtidens fysiska retail.

Under 2018 har vi på Marketing Clinic genomfört en resa i sex städer i Asien och USA för att studera nya koncept, och se på trenderna som kommer inom retail. Jag har också läst rapporter, expertutlåtanden och lyssnat på dragningar om vad framtiden är. Och jag ser ett mönster!

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

En sanning som alltmer etablerar sig är att fysisk retail för att kunna konkurrera med e-handel måste bjuda på överlägsna ”upplevelser”. Efter att ha läst ett tag, får man lätt bilden av att butikerna ska omvandlas till ett slags Liseberg där kunderna springer omkring och upplever saker och njuter av fantastiska tekniska lösningar och ”brand experiences”. Det känns som att man med lite tur också kan få en eller annan produkt som man sökte efter med sig hem…

En sak som jag tror att vi riskerar att glömma är att kunderna inte alltid söker det mest involverande och fantastiska. Mycket ofta söker vi enkelhet, snabbhet och tydlighet. Convenience-kanalen ökar starkt just av dessa skäl. E-handel växer till stor del utifrån enkelhet och snabbhet i köpet samt tillgång till breda sortiment. Apotea, som vunnit priser för sin upplevelse, bygger hela sin framgång på att vara enkla och snabba. Många kallar det att ta bort ”friktion” – göra köpet mindre jobbigt helt enkelt. Det finns en stor poäng i detta.

Det finns ett slags tunnelseende i detta; som ägare till en kedja eller ett varumärke vill jag att kunderna ska njuta av ett besök. Men för att vara helt ärlig: jag söker inte efter ett nöjesfält. Butiker kan skapa inspiration och bjuda in till utforskning, men lika ofta skapa stress, ångest och frustration. Alla som varit på Ikea med familjen vet vad jag menar (eller med småbarn i vilken butik som helst för den delen…).

Så min rekommendation till er: i vår iver att bygga upplevelser, glöm inte att främst svara till kundens behov och bygg ”rätt” upplevelse, inte ”mest”. Förstå att jag oftast vill spendera mindre tid i butik, inte mer.

För som en vd för en av våra kunder i branschen sa: ”Nike concept store i NY var häftig, men det var ganska svårt att köpa ett par skor där. Så jag gick ut”. Det var mest upplevelse – men inte rätt.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hon är moderator för Retaildagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Hälften tråkas ut av e-handel

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157