23948sdkhjf

Här strålar världens mattrender samman

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Med över 7 200 utställare och 310 000 besökare som vimlade i åtta mässhallar i det gigantiska mässområdet på Paris-Nord Villepinte, är SIAL Paris en av världens största matmässor.

Läs också: Titta in i framtiden

Tyngdpunkten ligger på stora nationella paviljonger där livsmedelsproducenter från hela världen tävlade om mässbesökarnas uppmärksamhet, men tonvikten ligger på innovation, nyheter och trender.

Mässan har ett eget framtidslaboratorium där besökarna bland annat kunde prova att arbeta i ett kök med hjälp av vr-utrustning. Där fick också upstart-företag från olika länder tillfälle att pitcha sina innovationer. Ett av dem var svenska The Edibles som fick en liten stund i rampljuset för sina ätbara sugrör, i konkurrens med spanska Sorbos som har en liknande produkt.

Förutom de ordinarie scenerna och seminarierna fanns och en hel avdelning för ”Alter’Native Food”, med en egen scen och forum som drog mängder av intresserade mässbesökare.

Inte bara i alternativavdelningen, utan i hela mässan trendade nyckelord som ”healthy”, ”organic”, ”raw”, ”clean” och ”vegan”. Nästan alla utställare, utom de mest traditionella, tävlade om vem som kunde klämma in flest trendord i sina montrar.
Protein är och också hett, och alternativa proteinkällor som insekter och syrsor, börjar ta plats. Men det gick också att utläsa trender mot till exempel mer enkelhet. Bekvämlighet för konsumenterna kommer att vara viktigt framöver, och kreativa sätt att paketera och servera färdiga måltidslösningar kommer mer och mer.

Mer om: SIAL
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

Lanserar ersättning för plastsugrör

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Sänd till en kollega

0.217