23948sdkhjf

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Med över 7 200 utställare och 310 000 besökare som vimlade i åtta mässhallar i det gigantiska mässområdet på Paris-Nord Villepinte, är SIAL Paris en av världens största matmässor.

Tyngdpunkten ligger på stora nationella paviljonger där livsmedelsproducenter från hela världen tävlade om mässbesökarnas uppmärksamhet, men tonvikten ligger på innovation, nyheter och trender.

Mässan har ett eget framtidslaboratorium där besökarna bland annat kunde prova att arbeta i ett kök med hjälp av vr-utrustning. Där fick också upstart-företag från olika länder tillfälle att pitcha sina innovationer. Ett av dem var svenska The Edibles som fick en liten stund i rampljuset för sina ätbara sugrör, i konkurrens med spanska Sorbos som har en liknande produkt.

Förutom de ordinarie scenerna och seminarierna fanns och en hel avdelning för ”Alter’Native Food”, med en egen scen och forum som drog mängder av intresserade mässbesökare.

Inte bara i alternativavdelningen, utan i hela mässan trendade nyckelord som ”healthy”, ”organic”, ”raw”, ”clean” och ”vegan”. Nästan alla utställare, utom de mest traditionella, tävlade om vem som kunde klämma in flest trendord i sina montrar.
Protein är och också hett, och alternativa proteinkällor som insekter och syrsor, börjar ta plats. Men det gick också att utläsa trender mot till exempel mer enkelhet. Bekvämlighet för konsumenterna kommer att vara viktigt framöver, och kreativa sätt att paketera och servera färdiga måltidslösningar kommer mer och mer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109