23948sdkhjf

Synliga svenskar rider på trendvåg

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen svensk paviljong - men de svenska utställarna gjorde avtryck på årets SIAL-mässa i Paris.

På de två senaste SIAL Kina-mässorna och emv-mässan PLMA i Amsterdam i våras har de flesta svenska utställare samlats i en paviljong under det Business Sweden-sponsrade varumärket ”Try Swedish”.

Läs också: Här strålar världens mattrender samman

Trots något fler svenska deltagare i Paris än i den asiatiska syskonmässan lyste en svensk paviljong med sin frånvaro bland många länders storsatsningar.
Men ändå stack flera av det tiotal svenska utställare som fanns med ut i vimlet på det gigantiska mässområdet.

Löfbergs hade hittat ett hem i den danska paviljongen, och väckte stor uppmärksamhet med sina nya koffeinberikade flaskvatten och islatteprodukter.
Alvestaglass lanserade sina proteinglassar under varumärket Lohilo redan för sju år sedan. Nu har proteintrenden kommit ifatt dem och de låg helt rätt i både tiden och munnen för mässbesökarna.

Trendmässigt rätt ligger också First Class Brands/Healthyco, vars proteinbarer var heta i det växande sportnutritionssegmentet. Nya produkten Proteinella väckte också stort intresse.Oumph! har väckt stort intresse internationellt, och draget kring deras monter på mässan gav syn för sägen.

Alkoglass är kanske inte trendigt, men svenska N'Ices monter var en av de mest välbesökta på hela mässan. Efter att ha gått på pumpen mot den svenska nykterhetsrörelsen satsar nu det svenska företaget helt på export för sina frusna cocktails, och passade också på att lansera en ny produkt, sorbet, som också håller fem procents alkoholhalt.

I en något krympande avdelning för foodtech, där Anuga-mässan är den naturliga fokuspunkten, väckte svenska Micvac uppmärksamhet. Företaget som ligger bakom processen som ger de visslande färdigmaträtterna från bland annat Gooh och Grön ko, satsar hårt på export.

Mer om: SIAL
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Här presenterar Pricer sin nya plattform

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Mathem tar in 500 miljoner i ny runda – 280 miljoner från AMF

Nyhetsbrev

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Arkiv

Lidls 192:a butik på plats: ”Öppnar 4-5 innan sommaren”

Plus

Mötet
Ostmästaren: "Man ska sikta högt"

Ica-butik går in helhjärtat – säljer snittblommor för 40 000

Räknar med att blommorna står för 10 procent av omsättningen under alla hjärtans dag.

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Nytt samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Dalsspira vill ta in mer kapital

Plus

Experten
Icas AI-expert: "Vi har full uppbackning för att lyckas"

AI är högt prioriterat hos Ica. Ett step change-område. Så benämner Andreas Ragnarsson sitt nya arbete.

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Lokala konstnärer poppar upp i Icabutiken

Återhämtning för Probi

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Stark öppning för Ica

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Bergendahls backade i fjärde kvartalet

Tomt i hyllorna – största baconbristen på årtionden

Coop-vd kan bli årets chef

Chefen har ordet
”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

Stabilt år för dagligvaruhandeln

Axfood drar in kött efter Youtube-avslöjande

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.141