23948sdkhjf

Synliga svenskar rider på trendvåg

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen svensk paviljong - men de svenska utställarna gjorde avtryck på årets SIAL-mässa i Paris.

På de två senaste SIAL Kina-mässorna och emv-mässan PLMA i Amsterdam i våras har de flesta svenska utställare samlats i en paviljong under det Business Sweden-sponsrade varumärket ”Try Swedish”.

Läs också: Titta in i framtiden

Trots något fler svenska deltagare i Paris än i den asiatiska syskonmässan lyste en svensk paviljong med sin frånvaro bland många länders storsatsningar.
Men ändå stack flera av det tiotal svenska utställare som fanns med ut i vimlet på det gigantiska mässområdet.

Löfbergs hade hittat ett hem i den danska paviljongen, och väckte stor uppmärksamhet med sina nya koffeinberikade flaskvatten och islatteprodukter.
Alvestaglass lanserade sina proteinglassar under varumärket Lohilo redan för sju år sedan. Nu har proteintrenden kommit ifatt dem och de låg helt rätt i både tiden och munnen för mässbesökarna.

Trendmässigt rätt ligger också First Class Brands/Healthyco, vars proteinbarer var heta i det växande sportnutritionssegmentet. Nya produkten Proteinella väckte också stort intresse.Oumph! har väckt stort intresse internationellt, och draget kring deras monter på mässan gav syn för sägen.

Alkoglass är kanske inte trendigt, men svenska N'Ices monter var en av de mest välbesökta på hela mässan. Efter att ha gått på pumpen mot den svenska nykterhetsrörelsen satsar nu det svenska företaget helt på export för sina frusna cocktails, och passade också på att lansera en ny produkt, sorbet, som också håller fem procents alkoholhalt.

I en något krympande avdelning för foodtech, där Anuga-mässan är den naturliga fokuspunkten, väckte svenska Micvac uppmärksamhet. Företaget som ligger bakom processen som ger de visslande färdigmaträtterna från bland annat Gooh och Grön ko, satsar hårt på export.

Mer om: SIAL
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Kinneviks storsatsning kan gynna Mathem: "Kolonials lösning påminner om Ocados"

"Över tid får vi hur vi ska samordna våra satsningar inom matdistribution online", säger Kinneviks vd Georgi Ganev.

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Arkiv

Ica-handlarens låt blir nytt album

Brittiska jättarnas fusion blockeras

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15