23948sdkhjf

Synliga svenskar rider på trendvåg

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen svensk paviljong - men de svenska utställarna gjorde avtryck på årets SIAL-mässa i Paris.

På de två senaste SIAL Kina-mässorna och emv-mässan PLMA i Amsterdam i våras har de flesta svenska utställare samlats i en paviljong under det Business Sweden-sponsrade varumärket ”Try Swedish”.

Läs också: Titta in i framtiden

Trots något fler svenska deltagare i Paris än i den asiatiska syskonmässan lyste en svensk paviljong med sin frånvaro bland många länders storsatsningar.
Men ändå stack flera av det tiotal svenska utställare som fanns med ut i vimlet på det gigantiska mässområdet.

Löfbergs hade hittat ett hem i den danska paviljongen, och väckte stor uppmärksamhet med sina nya koffeinberikade flaskvatten och islatteprodukter.
Alvestaglass lanserade sina proteinglassar under varumärket Lohilo redan för sju år sedan. Nu har proteintrenden kommit ifatt dem och de låg helt rätt i både tiden och munnen för mässbesökarna.

Trendmässigt rätt ligger också First Class Brands/Healthyco, vars proteinbarer var heta i det växande sportnutritionssegmentet. Nya produkten Proteinella väckte också stort intresse.Oumph! har väckt stort intresse internationellt, och draget kring deras monter på mässan gav syn för sägen.

Alkoglass är kanske inte trendigt, men svenska N'Ices monter var en av de mest välbesökta på hela mässan. Efter att ha gått på pumpen mot den svenska nykterhetsrörelsen satsar nu det svenska företaget helt på export för sina frusna cocktails, och passade också på att lansera en ny produkt, sorbet, som också håller fem procents alkoholhalt.

I en något krympande avdelning för foodtech, där Anuga-mässan är den naturliga fokuspunkten, väckte svenska Micvac uppmärksamhet. Företaget som ligger bakom processen som ger de visslande färdigmaträtterna från bland annat Gooh och Grön ko, satsar hårt på export.

Mer om: SIAL
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Svag månad för dagligvaruhandeln

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.282