23948sdkhjf

Synliga svenskar rider på trendvåg

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen svensk paviljong - men de svenska utställarna gjorde avtryck på årets SIAL-mässa i Paris.

På de två senaste SIAL Kina-mässorna och emv-mässan PLMA i Amsterdam i våras har de flesta svenska utställare samlats i en paviljong under det Business Sweden-sponsrade varumärket ”Try Swedish”.

Läs också: Titta in i framtiden

Trots något fler svenska deltagare i Paris än i den asiatiska syskonmässan lyste en svensk paviljong med sin frånvaro bland många länders storsatsningar.
Men ändå stack flera av det tiotal svenska utställare som fanns med ut i vimlet på det gigantiska mässområdet.

Löfbergs hade hittat ett hem i den danska paviljongen, och väckte stor uppmärksamhet med sina nya koffeinberikade flaskvatten och islatteprodukter.
Alvestaglass lanserade sina proteinglassar under varumärket Lohilo redan för sju år sedan. Nu har proteintrenden kommit ifatt dem och de låg helt rätt i både tiden och munnen för mässbesökarna.

Trendmässigt rätt ligger också First Class Brands/Healthyco, vars proteinbarer var heta i det växande sportnutritionssegmentet. Nya produkten Proteinella väckte också stort intresse.Oumph! har väckt stort intresse internationellt, och draget kring deras monter på mässan gav syn för sägen.

Alkoglass är kanske inte trendigt, men svenska N'Ices monter var en av de mest välbesökta på hela mässan. Efter att ha gått på pumpen mot den svenska nykterhetsrörelsen satsar nu det svenska företaget helt på export för sina frusna cocktails, och passade också på att lansera en ny produkt, sorbet, som också håller fem procents alkoholhalt.

I en något krympande avdelning för foodtech, där Anuga-mässan är den naturliga fokuspunkten, väckte svenska Micvac uppmärksamhet. Företaget som ligger bakom processen som ger de visslande färdigmaträtterna från bland annat Gooh och Grön ko, satsar hårt på export.

Mer om: SIAL
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156