23948sdkhjf

Synliga svenskar rider på trendvåg

Ingen svensk paviljong - men de svenska utställarna gjorde avtryck på årets SIAL-mässa i Paris.

På de två senaste SIAL Kina-mässorna och emv-mässan PLMA i Amsterdam i våras har de flesta svenska utställare samlats i en paviljong under det Business Sweden-sponsrade varumärket ”Try Swedish”.

Trots något fler svenska deltagare i Paris än i den asiatiska syskonmässan lyste en svensk paviljong med sin frånvaro bland många länders storsatsningar.
Men ändå stack flera av det tiotal svenska utställare som fanns med ut i vimlet på det gigantiska mässområdet.

Löfbergs hade hittat ett hem i den danska paviljongen, och väckte stor uppmärksamhet med sina nya koffeinberikade flaskvatten och islatteprodukter.
Alvestaglass lanserade sina proteinglassar under varumärket Lohilo redan för sju år sedan. Nu har proteintrenden kommit ifatt dem och de låg helt rätt i både tiden och munnen för mässbesökarna.

Trendmässigt rätt ligger också First Class Brands/Healthyco, vars proteinbarer var heta i det växande sportnutritionssegmentet. Nya produkten Proteinella väckte också stort intresse.Oumph! har väckt stort intresse internationellt, och draget kring deras monter på mässan gav syn för sägen.

Alkoglass är kanske inte trendigt, men svenska N'Ices monter var en av de mest välbesökta på hela mässan. Efter att ha gått på pumpen mot den svenska nykterhetsrörelsen satsar nu det svenska företaget helt på export för sina frusna cocktails, och passade också på att lansera en ny produkt, sorbet, som också håller fem procents alkoholhalt.

I en något krympande avdelning för foodtech, där Anuga-mässan är den naturliga fokuspunkten, väckte svenska Micvac uppmärksamhet. Företaget som ligger bakom processen som ger de visslande färdigmaträtterna från bland annat Gooh och Grön ko, satsar hårt på export.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125