23948sdkhjf

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Bytte namn efter påtryckningar – och retade upp läskjätten.

Det norska läskföretaget O. Mathisen fick ändra namnet på sin läsk; Jallasprite till Jalla XXXXXX efter påtryckningar från Coca Cola då namnet ansågs likna företagets egna produkt Sprite.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

Men det nya namnet ansågs heller inte acceptabelt och Coca Cola drog O. Mathisen inför rätta då de ansåg att det nya namnet gav intrycket av att Coca Cola censurerat den mindre konkurrenten. Oslo tingsrätt gick på Coca Colas linje och har nu förbjudit O. Mathisen att sälja Jalla XXXXXX, det skriver e24.no.

Företaget ansågs ha brutit mot god företagssed då de använt sig av sin tvist med Coca Cola i kommersiellt syfte.

Jarle Hollerud på O. Mathisen är besviken på domen, men är delvis lättad.

– Det är en stor lättnad att vi inte behöver betala rättegångskostnaderna. Om vi hade behövt betala dem hade det slagit hårt mot företaget, iallafall tillfälligt. Det här betyder att vi kan fortsätta, säger han till e24.no.

Läs också: Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

O. Mathisen får sälja sin läsk vidare, förutsatt att de byter namn på citronläsken och återigen byter etiketter på flaskorna.

– Vi hade aldrig för avsikt att den skulle hetta Jalla XXXXXX permanent, så nu får vi hitta på något lite mer kreativt framöver säger Jarle Hollerud.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155