23948sdkhjf

"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Det är tydligt att Bella Goldman verkligen lever med uppdraget att ta Lidl till finrummet. Hon ställer proffsigt upp för fotografering i kläder från Lidl och andas varumärket.

Läs också: Odlare i avtal med 101 Lidl-butiker

– Jag involverar min person vilket inte alltid är enkelt, man är sårbar, men jag kan inte göra på något annat sätt.

Tidigt i arbetslivet bestämde hon sig för att försöka följa sitt hjärta, vara stolt över det hon gör och ha kul på jobbet.

– Jag är ganska stolt att jag har vågat vara modig vilket jag tycker är viktigt. Att det jag gör är meningsfullt och relevant.

Det som driver Bella Goldman på jobbet är att kämpa mot gamla seglivade fördomar mot Lidl, som till exempel att våra låga priser skulle betyda lägre kvalitet.

Läs också: Rysk kedja ska ta lågpris tillbaka till rötterna

– Vi är en underdog och fördomarna är så orättvisa. Men sakta börjar folk ändra uppfattning. Nu när jag träffar medarbetare ser jag stolta personer.

När hon började på Lidl 2017 var det hennes första fasta jobb. Det första uppdraget var att ordna modevisning med Hedi Klums design samt att sjösätta konceptet ”Allt annat är olidligt” som nu snurrar i tv-reklamen.

Det är en jättestor omställning. Men jag har jobbat som konsult innan både åt Lidl och andra, med ett ansvar för projekten. Det är skillnad att har 28 personer under sig att leda mot samma mål.

Hon har fått modifiera sitt arbetssätt. Peppet kanske inte funkar alla lägen och det är en lyx att känna att man älskar sitt jobb, inser hon.

Läs också: Lidl ska bli fossilfritt 2025

 Jag är en känsloperson och har lärt mig hur jag fungerar. Kanske är jag lite för tydlig. Jag har ansvar för hur medarbetarna uppfattar mig och kan inte gå på som tidigare när varenda minut skulle fyllas med värde.

Bella Goldman vill få ut det mesta möjliga av avdelningen och inför en aktivitet ska pr, marknad och online jobba tillsammans.

– I stället för att be om ursäkt för oss är vi stolta över att vara annorlunda. Vi har fantastika produkter, spännande kampanjer och att handla hos oss är ett äventyr. Vi märker mer och mer att kunderna uppskattar det och det bygger stolthet internt. I framtiden tror hon att konsumenterna blir mer och mer kostnadsmedveten – vad är det egentligen man betalar för?

Vad gör du själv om 5 år?
– Jag har kul på jobbet. Det beror på hur allt utvecklas man vet inte vad som väntar runt nästa knut. Antingen här på Lidl eller någon annanstans. Men jag vill alltid fullfölja det jag dragit igång, säger hon.

Bella Goldman

Aktuell: Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige

Familj: Gift och två barn 22 och 8 år.

Fritidsintressen: Vandring, skärgården och hund.

Ålder: 52 år.

Favoriträtt: Råbiff.

Roligaste sysslan i jobbet: Få vara med och förändra och utveckla fira segrarna i teamet.

Favoritprodukt: Våra ostar.

Bästa exponeringsknepet: När våra inköparna med sin kunnighet om varorna är i butiken och det som händer när de får kontakt med kunden. Personal shopper i Östermalmsbutiken med stor kunskap om produkterna. Ett försök vi har i butiken.

Vill bjuda på middag: Darja Isaksson generaldirektör på Vinnova för att hon är nytänkare, modig och häftig kvinna. Kjell A Nordström, författare och professor i ekonomi vid handelshögskolan i Stockholm.

Bästa tid på året i butik: Våren när man ska handla för utomhusköket.

Förebild: Folk som besitter mod. De som följer sin magkänsla.

Tidigare projekt hon jobbat i: ZTV, TV4, TV3, både bakom och framför kameran, Eriksson mm.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147