23948sdkhjf

"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Det är tydligt att Bella Goldman verkligen lever med uppdraget att ta Lidl till finrummet. Hon ställer proffsigt upp för fotografering i kläder från Lidl och andas varumärket.

Läs också: Lidl utmanar Hemköp i Göteborg

– Jag involverar min person vilket inte alltid är enkelt, man är sårbar, men jag kan inte göra på något annat sätt.

Tidigt i arbetslivet bestämde hon sig för att försöka följa sitt hjärta, vara stolt över det hon gör och ha kul på jobbet.

– Jag är ganska stolt att jag har vågat vara modig vilket jag tycker är viktigt. Att det jag gör är meningsfullt och relevant.

Det som driver Bella Goldman på jobbet är att kämpa mot gamla seglivade fördomar mot Lidl, som till exempel att våra låga priser skulle betyda lägre kvalitet.

Läs också: Klartecken för ny Lidl i centrum

– Vi är en underdog och fördomarna är så orättvisa. Men sakta börjar folk ändra uppfattning. Nu när jag träffar medarbetare ser jag stolta personer.

När hon började på Lidl 2017 var det hennes första fasta jobb. Det första uppdraget var att ordna modevisning med Hedi Klums design samt att sjösätta konceptet ”Allt annat är olidligt” som nu snurrar i tv-reklamen.

Det är en jättestor omställning. Men jag har jobbat som konsult innan både åt Lidl och andra, med ett ansvar för projekten. Det är skillnad att har 28 personer under sig att leda mot samma mål.

Hon har fått modifiera sitt arbetssätt. Peppet kanske inte funkar alla lägen och det är en lyx att känna att man älskar sitt jobb, inser hon.

Läs också: Lidl driver lastbil på eget avfall

 Jag är en känsloperson och har lärt mig hur jag fungerar. Kanske är jag lite för tydlig. Jag har ansvar för hur medarbetarna uppfattar mig och kan inte gå på som tidigare när varenda minut skulle fyllas med värde.

Bella Goldman vill få ut det mesta möjliga av avdelningen och inför en aktivitet ska pr, marknad och online jobba tillsammans.

– I stället för att be om ursäkt för oss är vi stolta över att vara annorlunda. Vi har fantastika produkter, spännande kampanjer och att handla hos oss är ett äventyr. Vi märker mer och mer att kunderna uppskattar det och det bygger stolthet internt. I framtiden tror hon att konsumenterna blir mer och mer kostnadsmedveten – vad är det egentligen man betalar för?

Vad gör du själv om 5 år?
– Jag har kul på jobbet. Det beror på hur allt utvecklas man vet inte vad som väntar runt nästa knut. Antingen här på Lidl eller någon annanstans. Men jag vill alltid fullfölja det jag dragit igång, säger hon.

Bella Goldman

Aktuell: Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige

Familj: Gift och två barn 22 och 8 år.

Fritidsintressen: Vandring, skärgården och hund.

Ålder: 52 år.

Favoriträtt: Råbiff.

Roligaste sysslan i jobbet: Få vara med och förändra och utveckla fira segrarna i teamet.

Favoritprodukt: Våra ostar.

Bästa exponeringsknepet: När våra inköparna med sin kunnighet om varorna är i butiken och det som händer när de får kontakt med kunden. Personal shopper i Östermalmsbutiken med stor kunskap om produkterna. Ett försök vi har i butiken.

Vill bjuda på middag: Darja Isaksson generaldirektör på Vinnova för att hon är nytänkare, modig och häftig kvinna. Kjell A Nordström, författare och professor i ekonomi vid handelshögskolan i Stockholm.

Bästa tid på året i butik: Våren när man ska handla för utomhusköket.

Förebild: Folk som besitter mod. De som följer sin magkänsla.

Tidigare projekt hon jobbat i: ZTV, TV4, TV3, både bakom och framför kameran, Eriksson mm.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Nyhetsbrev

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Arkiv

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Från pappersflaskor till bananband

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

Lanserar ersättning för plastsugrör

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Sänd till en kollega

0.192