23948sdkhjf

Rootfruit flaggar för förlust

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Fusion, råvarupriser och Smartsnacks sänker chipstillverkaren.

Rootfruit har tidigare lämnat en prognos om fortsatt god försäljningsökning med tillväxt överstigande 20 procent under helåret 2018, samt ett positivt resultat före skatt.

Läs också: Logistiken tynger Ica

"Styrelsen vidhåller tillväxtmålet men beroende på kostnader för samgåendet med Exotic Snacks, en sänkt bruttomarginal som främst beror på en större andel Smartsnacks i produktmixen samt ökade råvarupriser, flaggar styrelsen för att resultatet i Rootfruit Scandinavia AB för 2018 kommer att bli negativt", skriver bolaget i sin delårsrapport.

Förvärvet av Exotic Snacks beräknas formellt ske per den 2 januari 2019.

Rootfruit har även beslutat att investera i en ny fabrik och ny produktionslina för att själva kunna producera sina produkter inom konceptet Smartsnacks.

"Därmed ökar vår lönsamhet, vår produktionskapacitet och vi moderniserar samtidigt vår maskinpark. Den nya produktionslinjen ger en kapacitet upp till 100 miljoner kronor i försäljning av Smartsnacks innan vi behöver göra nya maskininvesteringar", skriver vd Thomas Lindström i delårsrapporten för det tredje kvartalet.

Läs också: Axfood bygger nytt superlager

Flytten till den nya fabriken kommer att ske under våren 2019.

"Vi återgår till våra högre bruttomarginaler redan under Q2 2019", heter det.

Under det tredje kvartalet uppgick nettoomsättningen till 12,6 miljoner kronor (10,4) med en bruttovinst om 6,0 miljoner kronor (5,7) och ett resultat före skatt om 165 000 kronor (885 000).

Bruttomarginalen under kvartalet har sjunkit jämfört med föregående år till 48 procent (55%).

"Detta på grund av den framgångsrika försäljningen av Smartsnacks, som så länge vi ej producerar dessa själva har lägre marginal än potatischips, samt investeringar i kampanjer och etableringskostnader på nya marknader. Den dåliga skörden av potatis under våren har pressat resultatet under Q3 ytterligare om 200 tusen kronor", skriver vd.

"Vi har haft ett utmanande kvartal med frekventa driftstörningar och höga råvarupriser på potatis. Driftstörningarna belastar tredje kvartalet med 300 tusen kronor i extra kostnader. Få har kunnat undgå sommarens torka och dess påverkan på våra skördar. Även potatisen är drabbad av en minskad skörd, med högre råvarupriser som följd framöver, vilket har belastat oss med cirka 200.000 i ökad råvarukostnad under tredje kvartalet. Prisaviseringar mot våra kunder är gjorda och väntas slå igenom i början av februari 2019", skriver Thomas Lindström.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Arkiv

Easyfill i deal med Carrefour

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Historiskt låg skörd av matpotatis

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Fritt fram för snuskylarna

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Lanserar ersättning för plastsugrör

Sänd till en kollega

0.155